Advertentie campagne opzetten op Facebook

Door Richard Kooy op 18 april 2017
Facebook adverteren, Social media



Adverteren op social media

Vorige week schreven we over het opzetten van een advertentie campagne op LinkedIn. Deze week schrijven we over het adverteren met een Facebook campagne. Adverteren op Facebook geeft meerdere mogelijkheden op het gebied van advertenties, budgetten en campagne opzet. Daarnaast is adverteren op Facebook goedkoper dan adverteren op LinkedIn.

Adverteren op Facebook

Door een groot evenement in Gorinchem waren er 90% meer mensen in de omgeving van WebProfit. Met Facebook adverteren is het mogelijk om een bedrijf lokaal te promoten bij mensen die in de buurt van de bedrijfslocatie zijn.

Adverteren op Facebook

Adverteren via Facebook begint met de optie ‘Adverteren voor je bedrijf’. Deze optie is te vinden wanneer u naar de bedrijfspagina van uw Facebookaccount gaat.


In het voorbeeld kiezen we voor de optie ‘Je bedrijf lokaal promoten’.


LinkedIn adverteren

De eerste stap is het bereik van de campagne instellen. In het voorbeeld kiezen we voor een advertentiebereik met een straal van 10 kilometer. Op demografisch gebied kiezen we voor mannen en vrouwen in de leeftijd van 25 tot 60 jaar.


LinkedIn campagne

De interesses zijn als voorbeeld marketing gerelateerde onderwerpen. Voor uw bedrijf kunt u zelf de interesses van uw doelgroep samenstellen.

Met een tekstvak en een afbeelding is het mogelijk om een advertentie/promotie te maken. Deze advertentie wordt dus getoond aan de mensen die voldoen aan de door uw samengestelde doelgroep binnen een gekozen locatie.


De aanzet tot actie geeft diverse mogelijkheden. Voor meer informatie is een link naar de website een optie.

Doelgroep LinkedIn adverteren

Het budget en de looptijd van de campagne bepaalt mede het geschatte dagelijks bereik. Dit getal is slechts een schatting. Het werkelijke bereik ligt vaak iets lager.


Resultaten Facebook adverteren analyseren?

De campagne draait en mensen uit uw doelgroep krijgen de advertenties te zien in hun tijdlijn. Via het onderdeel ‘Advertenties beheren’ wordt duidelijk wat de resultaten zijn.

Voorbeeld LinkedIn adverteren

Het bereik (aantal vertoningen), klikken en kosten zijn belangrijke scores voor de analyse. Een ‘kost per klik’ van € 1,17 is bijvoorbeeld goedkoper dan LinkedIn adverteren, maar dit kan goedkoper.

Mogelijke verbeteringen zijn:

  1. Doelgroep specifieker maken op basis van interesses
  2. Locaties met weinig klikken uitsluiten
  3. Andere advertentietekst, afbeelding of kopregel gebruiken