Adverteren op social media: LinkedIn

Door Richard Kooy op 13 april 2017
LinkedIn adverteren, Social media



Adverteren op social media

Op social media bevinden zich veel potentiële klanten voor bedrijven. Tegenwoordig is deze doelgroep eenvoudig te bereiken met adverteren op social media. Hiermee worden advertenties van uw bedrijf weergeven op de tijdlijn van uw doelgroep. Als ondernemer is het belangrijk om in te spelen op gebeurtenissen in de markt en omgeving. Een voorbeeld is de onderstaande melding van Facebook voor WebProfit.

Door de Fenexpo businessdagen in de evenementenhal in Gorinchem zijn veel ondernemers in de buurt van WebProfit. Volgens Facebook komen er 90% meer bezoekers in de buurt van de bedrijfslocatie van WebProfit. Om deze doelgroep te bereiken heeft WebProfit dus de mogelijkheid om te adverteren op Facebook of LinkedIn. De Fenexpo businessdagen is een zakelijk evenement, adverteren op LinkedIn zou dus de meest logische optie zijn.

Adverteren op LinkedIn is echter relatief duur en biedt minder mogelijkheden dan Facebook adverteren. Ter illustratie werken we deze week het voorbeeld van een Linkedin campagne uit en volgende week van een Facebook campagne.

Adverteren op LinkedIn

Adverteren via LinkedIn begint bij de LinkedIn Campaignmanager en is te bereiken via het menu adverteren.

Na het inloggen met uw LinkedIn account kunnen we de campagne aanmaken. Belangrijk is dat u al de beschikking heeft over een aparte bedrijfspagina op LinkedIn. Nog geen bedrijfspagina? Die kunt u aanmaken via het menu ‘Werk’


Campagne opzet LinkedIn


LinkedIn adverteren

Bij adverteren op LinkedIn zijn gesponsorde content, tekstadvertenties en gesponsorde mail de mogelijke advertentievormen. In ons voorbeeld willen we gebruikers van LinkedIn bereiken op basis van voorkeuren en locatie. We kiezen daarom voor tekstadvertenties die leads naar de WebProfit website moeten leiden.


LinkedIn campagne

De naam van de campagne en de taal is stap 2.


Doelgroep LinkedIn adverteren

De tekstadvertenties worden gemaakt met een kopregel, afbeelding en tekst. In dit voorbeeld hebben we één advertentie gemaakt. Om zoveel mogelijk klikken te realiseren is het belangrijk om meerdere advertenties te maken. Door een andere tekst klikken bijvoorbeeld meer personen op advertentie B dan A.


Doelgroep samenstellen LinkedIn

Op basis van voorkeuren wordt de doelgroep samengesteld.


LinkedIn

Aan de hand van de mogelijkheden wordt de doelgroep dus specifiek samengesteld op basis van uw input. De geschatte doelgroep voor deze campagne zijn in totaal 3000 LinkedIn leden.


Budget voor LinkedIn adverteren

Het standaardbod voor LinkedIn adverteren is € 2,- Vergeleken met Google Adwords of Facebook adverteren is dit een dure klikprijs. Het minimale budget is € 10,- per dag.


Wel of niet LinkedIn adverteren?

Om zakelijke personen uit de doelgroep te bereiken is LinkedIn dus een geschikt kanaal. Wanneer het doel is om grote groepen personen te bereiken is Facebook een beter alternatief. Hiermee kan nog specifieker geadverteerd worden en zijn er meerdere mogelijkheden met advertentievormen.

Voorbeeld LinkedIn adverteren