Praktijkvoorbeeld van een blog: Ondernemen als way of life

Door Dirk-Jan Kranendonk op 12 mei 2017
Ondernemen


Een online community die mensen met dezelfde idealen samenbrengt, dat is het doel van een blog. Naast het creëren van toegevoegde waarde heeft een succesvolle blog positieve gevolgen voor de online bereikbaarheid. Wat is een succesvolle blog en hoe bereikt een blog online de juiste doelgroep? Om een beeld te geven van een huidige blog delen we de voorbeeld community/blog Ondernemen als way of life van Pieterjan van Wijngaarden met u:

Over Ondernemen als way of life

Het idee voor Ondernemen als way of life is ontstaan in de zomer van 2015. Oprichter Pieterjan van Wijngaarden begon met het schrijven van een boek over ondernemen. Naast het schrijven van een boek was het de wens om een online community te creëren rond het boek. Ondernemen als way of life is dus een online platform opgezet voor mensen die ondernemend willen werken. Hier vinden zij artikelen, blogs, potcasts en webinars om hun ideeën om de wereld te verrijken te kick-starten. Ondernemen is geen administratieve handeling. Het is een way of life!


Ondernemen als way of life
Inhoud van het boek Ondernemen als way of life

In het boek Ondernemen als way of life: Drie kernvragen om iets moois te maken van je werkende leven deelt Pieterjan zijn verhaal als ondernemer in de netwerkorganisatie Kessels & Smit. Het boek is een verzameling van eigen kennis en ervaring op het gebied van ondernemen. Het boek is geschreven voor mensen op de drempel naar ondernemerschap: studenten, werknemers, ondernemers in de kracht van hun leven.

In het boek worden hoogtepunten en dieptepunten in relatie tot ondernemerschap geschetst en belangrijke leermomenten uit de leerloopbaan. Het ruim 180 pagina’s tellende boek zit boordevol concrete tips en tools die gebruikt kunnen worden en laat zien dat ondernemen zich niet beperkt tot het werkende leven.

Op 1 juni 2017 is het boek beschikbaar als full colour hardcopy exemplaar én als e-book. Pre-order nu het boek via deze link! Wil u op de hoogte blijven van speciale aanbiedingen om het verschijnen van dit boek te vieren? Meld u dan aan voor de mailinglijst.

Bijhouden van een blog

Naast het boek is Ondernemen als way of life dus een zakelijke community waar inspiratie voor ondernemen gedeeld wordt. Om een beeld te geven van de mogelijke kanalen voor een blog ziet u de volgende uitwerking van Ondernemen als way of life:

Website Ondernemen als way of life

Artikelen schrijven voor blog

Facebook

Facebook blog

Instagram

Instagram blog

Video

Facebook live sessie

Via kanalen als Facebook en Instagram worden infographics, artikelen en video’s gedeeld met de volgers. De website dient als publiceerplatform en de social media kanalen als ondersteunende platformen. Bij het bijhouden van een blog is het dus belangrijk om wekelijks artikelen, video’s en publicaties te schrijven. Deze inhoud kunt u vervolgens delen op de social media kanalen en de website.

Adverteren voor een blog

Om mensen uit de doelgroep te bereiken en geïnteresseerd te laten raken voor de blog is adverteren een geschikt hulpmiddel. Bijvoorbeeld door te adverteren op Facebook. Een evenement via Facebook live kan bijvoorbeeld gepromoot worden met Facebook adverteren. In Google is het mogelijk om banner- en tekstadvertenties in te zetten om speciale aanbiedingen of evenementen aan te kondigen.

TeksadvertentieBanner advertentie

Afhankelijk van uw doelstellingen met de blog zijn er dus diverse online mogelijkheden om meer bereik te creëren. Wanneer het aantal volgers stijgt is het bijvoorbeeld een optie om een maandelijkse nieuwsbrief te versturen naar alle volgers. Op deze manier wordt de inhoud van uw blog gedeeld via social media en de nieuwsbrief.