Het verschil tussen SEO & SEA

Image
Sanne Post
Online marketeer

Delen

SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) zijn beide twee belangrijke begrippen die regelmatig terugkeren binnen de online marketing. Deze twee begrippen lijken erg op elkaar en dat kan nog wel eens voor verwarring zorgen. Daarom leggen wij jou in deze blog uit wat het verschil is tussen SEO en SEA.

Wat is SEO?

SEO ook wel Search Engine Optimization genoemd, houdt in dat je website geoptimaliseerd wordt voor vindbaarheid binnen de organische, onbetaalde zoekresultaten van Google. Ja, je hoort het goed, SEO is gratis en dit maakt gelijk het grootste verschil tussen SEO en SEA: SEO is onbetaald en SEA is betaald.

Google maakt ook wel gebruik van het zogenoemde 'zoekalgoritme', met dit algoritme bepaald Google welke website bovenaan komt te staan in Google. Het is dus belangrijk om je website regelmatig te optimaliseren als jij met jouw website bovenaan wilt komen in Google.

Wat is SEA?

SEA, ook wel Search Engine Advertising genoemd, houdt in dat je een tekstadvertentie of responsieve zoekadvertentie maakt die wordt weergegeven bij relevante zoektermen, boven de organische zoekresultaten.

Er zijn veel verschillende factoren die bepalen op welke plek jouw advertentie wordt getoond. Wanneer jouw advertentie wordt getoond worden er nog geen kosten in rekening gebracht, dit gebeurt alleen als er iemand op jouw advertentie klikt. Dit maakt het adverteren via Google ook zo ontzettend aantrekkelijk voor bedrijven, aangezien je hiermee alleen maar relevant verkeer naar jouw website leidt.

Google Ads biedt naast een tekstadvertentie of responsieve zoekadvertentie ook andere betaalde advertenties om te adverteren binnen de zoekmachine zoals: Google Shopping advertenties en Google Display advertenties. Naast het organische verkeer biedt Google dus de mogelijkheid om door middel van betaalde advertenties hoog in de zoekresultaten getoond te worden.

De grootste verschillen tussen SEO en SEA

1. Direct resultaat | Lange termijn

Het voordeel van SEA is, nadat jij je campagne hebt opgezet wordt deze meteen getoond binnen de zoekresultaten. Het nadeel hiervan? Op het moment dat jij stopt met zoekmachine adverteren, wordt jouw advertentie ook per direct niet meer getoond. Je kunt deze campagnes dus met één druk op de knop aan- en uit zetten. In tegenstelling tot SEO zorgt SEA dus voor kort en snel resultaat.

2. Budget en meetbaarheid | Techniek

Bij SEA is het van belang dat jij de focus legt op het budget en de meetbaarheid van jouw lopende campagnes. Hierbij moet je goed nadenken over in welke campagne jij het beste kunt investeren. Het is dus erg belangrijk om jouw resultaten te kunnen meten, zodat jij de advertentie kunt aanpassen waar het nodig is.

SEO is veel meer gericht op de techniek van je website om goed gevonden te worden door Google. Het kiezen van de juiste zoekwoorden staat hierbij centraal, maar het is ook belangrijk om een website te hebben die gebruiksvriendelijk is en voorzien van de juiste content.

3. Zoektermen | Zoekwoorden

Een zoekterm is het woord of de woordgroep die een gebruiker invoert wanneer die op Google zoeken. Een zoekwoord is het woord of de woordgroep die Google-adverteerders instellen voor een bepaalde advertentiegroep om hun advertenties op klanten te targeten.

SEA is meer gericht op de zoektermen. Wanneer een SEA-campagne goed presteert op bepaalde zoektermen, wordt hier de focus op gelegd om het maximaal aantal conversies te behalen. Deze zoektermen worden dan aan de SEA-campagnes toegevoegd.

SEO focust zich juist meer op de zoekwoorden. Bij het maken van de content is het belangrijk dat je kijkt naar de zoekwoorden waar het meest op gezocht wordt. Deze zoekwoorden kan jij vervolgens terug laten komen in jouw tekst en hier kun jij dan op gevonden worden.

4. SEA specialist | SEO specialist

Een SEA specialist kan relatief snel voor resultaat zorgen. Als er een account is aangemaakt kan er al direct worden geadverteerd op Google. Hierbij is het wel belangrijk om jouw Google Ads account regelmatig te blijven optimaliseren, als je dit niet doet krijg jij allerlei verkeer naar jouw website wat je helemaal niet wilt hebben. Dit zorgt ook nog eens voor onnodige kosten. Heb je hier zelf geen tijd voor? Huur dan een SEA specialist in die dit voor jou doet.

Een SEO specialist werkt wel heel anders. Deze zorgt ervoor dat jouw website wordt voorzien van de juiste content en zoekwoorden. Ook zorgt deze ervoor dat jouw website technisch goed in elkaar steekt.

SEA en SEO bij WebProfit

Wil je dat jouw website ook hoger in de zoekmachine komt te staan, of wil je beginnen met adverteren via Google? Bij WebProfit staat er een heel team van specialisten voor je klaar. Neem contact met ons op en wij helpen je graag verder!