Je hebt vast de term review een keer voorbij horen komen, maar wat is het, wat kan je er mee en misschien nog wel belangrijker hoe beïnvloed dit jouw bedrijf?
Een review is een beoordeling over een bepaald onderwerp, product of dienst en deze wordt geschreven door een bezoeker of klant. Meestal bestaat een review uit een aanduiding van sterren of een getal om aan te geven hoe goed of hoe slecht de beoordeling is.
Waarom zijn reviews belangrijk?
In het verleden zijn er vaak dingen mis gegaan met bedrijven: niet nakomen van de levering, verkeerde producten opsturen, verkeerd product leveren of simpel weg een slechte communicatie met het bedrijf. Dit gaf onzekerheid bij de potentiële klanten. Vooral omdat veel consumenten geen beeld van het online bedrijf hebben. Om dit te voorkomen zijn er reviews in het leven geroepen op de online platformen.
Reviews zijn eigenlijk de bevindingen van normale gebruikers die vaker iets bestellen bij het betreffende bedrijf. Dus geen experts die hele lange teksten schrijven, maar gewoon een normaal persoon zoals jij en ik die in het kort omschrijven hoe de ervaringen waren met het betreffende bedrijf/product of dienst. Dit neemt onzekerheid weg bij de klant en laat ze sneller over gaan tot een aankoop.
Een review van een klant wordt gezien als een betrouwbare bron en de moderne mond-tot-mondreclame, (een van de beste manieren van reclame). Een ander voordeel aan reviews is dat je precies kan zien wat klanten belangrijk vinden en welke mindere punten ze ondervinden aan het koopproces. Hoe meer positieve reviews je bedrijf heeft, hoe groter de kans is dat klanten een aankoop doen op je website.
Hoe kom je aan reviews?
Google mijn bedrijf
Als jouw bedrijf een Googleaccount heeft, kan je een Google mijn bedrijf account aanmaken, hier staan alle gegevens over je bedrijf. Hier kunnen bezoekers reviews achterlaten die bij het Googelen van jouw bedrijfsnaam, op een prominente plaats te zien zijn. Deze reviews hebben een grote kans om vaak gezien te worden. Google is dus een belangrijke factor in het verzamelen van reviews. Het is mogelijk om als bedrijf te reageren op de reviews van andere mensen. Schrijf bijvoorbeeld een bedankje voor het schrijven van een review of help de mensen die jouw bedrijf minder goed beoordelen. Op deze manier voelen bezoekers/klanten zich gehoord en serieus genomen.
Website
Op jouw website is het ook mogelijk om als bezoeker een beoordeling achter te laten. Veel bedrijven kiezen ervoor om de gemiddelde review beoordeling prominent te tonen in bijvoorbeeld de header of footer van de website. Dit zien mensen graag en weten dan dat ze bij een goed bedrijf terecht zijn gekomen. Na het verzenden van een product of het uitvoeren van een dienst is het ook aan te raden om daarna te vragen of ze een review achter willen laten, zo bouw je een grote pot met reviews op. Hoe meer hoe beter!
Om een review op websites toegankelijk te maken gebruiken wij vaak het platform Trustpilot. Trustpilot toont reviews als content, in een open en toegankelijke online community. Iedereen kan een review plaatsen over een product of service via dit platform.
Ga in gesprek met klanten
In gesprek gaan met klanten helpt jou naast reviews, een duidelijk beeld te krijgen van jouw klant. Weten waar jouw klanten behoefte aan hebben is namelijk ontzettend belangrijk voor de groei van jouw onderneming. WebProfit helpt je graag bij het inzicht krijgen in jouw doelgroep. We zijn gespecialiseerd in het maken van doelgroepen, persona's en customer journey's om de klant goed in beeld te krijgen. Heb jij onze hulp nodig of alleen een zetje in de goede richting? Vul hieronder je gegevens in en wij helpen je verder!