Vergroot jouw Instagram zichtbaarheid!

Image
Sanne Post
Online marketeer

Delen

Ben jij al begonnen met een zakelijk Instagramprofiel? Wij merken vaak dat bedrijven niet altijd inzien hoe belangrijk Instagram kan zijn in een customer journey. Onze tip: maak dan gebruik van Instagram! In deze blog vertellen wij jou meer over het bereik en de zichtbaarheid als bedrijf op Instagram!

Algoritme

Wat is een algoritme en hoe werkt een algoritme eigenlijk? Een algoritme zijn een aantal stappen dat Instagram zet om de juiste berichten te tonen aan de volgers van een profiel. Als je langs berichten scrolt is het je vast wel opgevallen, Instagram werkt niet volgens een tijdlijn, maar met een algoritme. Het algoritme gaat te werk door middel van zes factoren:

Wat vond je eerder interessant? 

Welk type post bekijk jij het meest en het langst? Waar zoek jij op? Welke hashtags volg jij? Dit zijn allemaal vragen waar Instagram op let bij het bepalen van het algoritme. Het algoritme wordt dus niet alleen bepaalt aan de hand van jouw likes op berichten, maar jouw alles wat je doet op Instagram.

Wat is je relatie tot een gebruiker?     

Instagram maakt een inschatting wat jouw relatie is tot een gebruiker, om te bepalen of jouw bericht hoog in de tijdlijn komt te staan. Dit bepaalt Instagram door middel van de hoeveelheid interactie met de desbetreffende gebruiker. Ga dus de interactie met jouw doelgroep aan op Instagram!

Hoe actueel is een post?

De actualiteit van de jouw post of Instagram verhaal is één van de belangrijkste factoren! Hoe recenter een bericht, hoe relevanter dit bericht is. Instagram weergeeft vaker actuele post bovenin de tijdlijn.

Hoe vaak open je Instagram?   

De volgorde van de tijdlijn wordt ook bepaald door hoe vaak de doelgroep deze app opent. Na het laatste bezoek probeert Instagram de meest relevante berichten en verhalen te laten zien. Als een volger van jouw profiel weinig de app opent, zal deze persoon vooral hoogtepunten van de afgelopen periode te zien krijgen. Open een volger van jouw profiel deze app ieder uur? Dan zal deze persoon een feed te zien krijgen met een meer chronologische volgorde.

Hoeveel mensen volgt de doelgroep? 

Als jouw volgers weinig mensen volgt, zien jouw volgers veel berichten van jou. Andersom, als jouw volgers veel anderen volgen, is de kans klein dat ze jouw post zien.

Onderlinge interactie

De onderlinge interactie met jouw gebruikers is erg belangrijk op Instagram, want ook dit bepaalt het algoritme van jouw feed. Instagram bepaalt de relatie van jou met een andere gebruiker aan de hand van verschillende gebruikstermen:

  • Het vaak opzoeken van een bepaald persoon
  • Het vaak bekijken van de berichten of verhalen van een bepaald persoon
  • Regelmatig een bericht van een bepaald persoon in je DM
  • De tags in berichten door jou of de andere gebruiker

Locatie taggen

Het taggen van een locatie is een groot onderdeel om zichtbaar te worden op Instagram. Het taggen van een locatie werkt ongeveer hetzelfde als het gebruik maken van hashtags. Door een locatie toe te voegen aan jouw post, kunnen andere gebruikers op basis van deze locatie jouw profiel vinden. Het taggen van een locatie is mogelijk bij het aanmaken van een bericht.

Account tags

De account tags vergroten jouw zichtbaarheid op Instagram. Als je een account tagt in, of onder jouw post, dan krijgt de gebruiker hier een notificatie van. Hierdoor is de kans groter dat ze jouw post zien, het liken, of het misschien zelfs wel delen op hun account.

Wat een voordeel is van deze tags is dat je ze kunt terugvinden op het profieloverzicht van de getagde accounts. Het ligt er dan wel aan of je jouw account op privé of op openbaar hebt staan. Ook moet je in je achterhoofd houden dat je alleen moet taggen wanneer het relevant is, anders heeft het geen zin en kan dit als vervelend worden ervaren.

Hashtags

Hashtags op je profiel en in berichten blijven belangrijk voor jouw online zichtbaarheid. Wat vaak het meest effect heeft bij hashtags is dat je de verschillende soorten hashtags afwisselt. Dus de ene keer gebruik je trending hashtags en de andere keer gebruik je juist hashtags die passen bij jouw branche. Meer informatie over het gebruik van hashtags? Lees er meer over in deze blog!

Optimaliseer de link in bio

Het is heel erg belangrijk om jouw profiel (bio) goed bij te werken. Dit is het visitekaartje van jouw bedrijf. In jouw profiel kan je hashtags toevoegen, teksten en een link. Als je in een bericht verwijst naar de link in bio, is het belangrijk dat de link in bio is gekoppeld aan de informatie in jouw bericht.

Start nu!

Ook jouw online zichtbaarheid vergroten op Instagram? Begin vandaag nog! Heb je hulp nodig bij het vergroten van jouw online zichtbaarheid op Instagram? Dat is geen probleem bij WebProfit! Onze social media marketeer gaat graag de uitdaging met jou aan!