Communiceren met de websitebezoeker

Door Dirk-Jan Kranendonk op 3 april 2017
Online marketing, Whatsapp


Een website is het communicatiemiddel naar de klant. Een frisse, snelle en gestructureerde website geeft de klant namelijk antwoord op de vragen die hij of zij heeft. Naast de informatie op de website zijn er diverse mogelijkheden om te communiceren met de klant. Twee voorbeelden zijn een livechat en het bekende Whatsapp.

Live chat

Een livechat geeft de websitebezoeker de kans om een online vraag te stellen via de chatfunctie. Daarnaast kunt u zien waar de websitebezoekers zich bevinden op de website. Ziet u dat een websitebezoeker meer dan 10 minuten op de website verblijft? Dan is het een goede mogelijkheid om de websitebezoeker een bericht te sturen via de chat met het aanbod voor hulp. Belangrijk is om niet alle websitebezoekers direct aan te spreken. Dit kan ervoor zorgen dat bezoekers het als vervelend ervaren. Een voorbeeld van een livechat is Zopim. Met de gratis versie kunt u één websitebezoeker een vraag laten stellen of aanspreken. Als de chatsessie verlopen is kunt u een nieuwe sessie starten. Met de betaalde versie van € 19,- per maand kunt u ongelimiteerd websitebezoekers spreken en vragen laten stellen.

Een andere livechat is de gratis software van Tawk. Deze livechat heeft de vergelijkbare functies van Zopim. Om de livechat merkloos te gebruiken (zonder logo of verwijzing naar Tawk) moet circa € 7,- per maand betaald worden.


Whatsapp

Circa 75% van de Nederlanders gebruikt Whatsapp als communicatiemiddel. Voor websites is Whatsapp dus een potentieel communicatiemiddel om de doelgroep te bereiken. Via Whatsapp is het namelijk eenvoudig om foto’s, vragen en opmerkingen te versturen. Met de Whatsapp Webapp kunt u Whatsapp berichten ontvangen en versturen via de laptop of pc. Hierdoor hoeft u niet continu op de smartphone te werken. Wilt u op uw prive telefoon geen zakelijke Whatsapp berichten ontvangen? Bestel dan een voordelige smartphone met een nieuw mobiel nummer. Na de intallatie van de Whatsapp Webapp moet de smartphone zich in de buurt van uw PC bevinden en verbonden zijn via WiFi. Wanneer u op pad gaat is het Whatsapp nummer te bereiken via 3G/4G.

Belangrijk is bij het gebruik van Whatsapp dat slechts één persoon een telefoonnummer mag gebruiken. Een klantenservice van meerdere personen is bijvoorbeeld niet toegestaan. Daarnaast raden we af om gebruik te maken van externe software voor Whatsapp en alleen de Whatsapp Webapp te gebruiken.


Online communiceren met de klant?

Online communiceren met de klant? Graag helpen we u bij instellen en toevoegen van livechats of Whatsapp op uw website. Neem contact op via 0183-201020 of mail naar [email protected]