Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie

Heb je wel eens gehoord van het optimaliseren van conversies? Simpel gezegd is dit het verhogen van het resultaat van een website of webshop.

Met online marketing heb je een arsenaal aan middelen om de juiste bezoekers op je website te brengen. Daar blijft het gelukkig niet bij.

Wat als we zeggen dat dit aantal orders verhoogd kan worden door conversie optimalisatie toe te passen? Bij WebProfit verbeteren we dagelijks webshops en websites om nóg meer online resultaat te behalen.

Dat wil jij toch ook?

Voorwaarden voor conversie optimalisatie

Bij conversie optimalisatie is het belangrijk om keuzes te maken op basis van data en niet vanuit je onderbuikgevoel. Op deze manier voorkom je dat de waarde van je website instort. Wat we vaak tegenkomen, is dat het verkeer niet goed wordt doorgemeten met bijvoorbeeld Google Analytics.

Hierdoor is je data niet betrouwbaar. Conversie optimalisatie vraagt daarom om tijd, geduld en voorbereiding. Belangrijk is om te testen met een minimale looptijd, bijvoorbeeld een maand. In deze periode verzamel je dan voldoende gegevens om conclusies te kunnen trekken, gebaseerd op data. Ook adviseren we om te testen met minimaal 500 websitebezoekers.

Geef jezelf dus de tijd om te testen. Dit wordt ook wel AB-testen genoemd. We laten je zien hoe dit werkt aan de hand van een aantal voorbeelden:

Kleur van buttons > wel of niet testen?

In een webshop is het toevoegen van een product aan de winkelmand een belangrijke waarde. Zonder deze button maak je het jouw bezoekers namelijk bijna onmogelijk om te bestellen. Bij conversie optimalisatie wordt vaak de kleur getest. De helft van de bezoekers ziet een oranje button en de andere helft een groene button.

Voorbeeld conversie

In bovenstaand voorbeeld hebben we de kleur van de buttons getest. Zoals je ziet hebben we de groep verdeeld; de ene helft versie 0 en de andere helft versie 1. Het aantal verkopen bij versie 0 is in de testperiode iets hoger dan versie 1.

Op basis van deze data zou je kunnen kiezen voor de kleur van versie 0. Het verschil is echter minimaal. Om echt meetbaar resultaat te krijgen moet je dus dieper in de data van je website duiken.

Afhaakmomenten

Na het toevoegen van het product aan de winkelwagen is het jouw (en ons!) doel om deze websitebezoeker naar een aankoop te leiden. De volgende stappen gaan langs de 'afreken-pagina' en de 'bedankt-pagina'. Op de 'afreken-pagina' haken bezoekers af door verschillende redenen.

Met conversie optimalisatie kun je deze funnel analyseren op welk moment bezoekers afhaken. Onderstaand zie je hier een voorbeeld van:

Afhaakfunnel webshop

Het is belangrijk om de data te analyseren op basis van verschillende invalshoeken. Wat bedoelen we?

In onderstaand voorbeeld analyseren we het aantal verlatingen per device (pc, mobiel en tablet). Je ziet dat via de mobiel procentueel de meeste bezoekers afhaken (30%).

Analyse apparaten

In ons actieplan gaan we daarom de mobiele weergave van het afrekenproces analyseren en testen. Hierdoor kunnen we achterhalen waarom mobiele bezoekers vaker afhaken tijdens het afrekenen.

Belangrijk bij conversie optimalisatie

Eigenlijk is (voldoende) data is onmisbaar bij het optimaliseren. Verder moet je ook rekening houden met de tijd van het jaar.

Bezoekers in de zomer kun je bijvoorbeeld niet vergelijken met bezoekers in de maand december. De koopintentie, het seizoen en de bereidheid om te kopen verschillen namelijk per periode.

Conversie optimalisatie inzetten?

Conversie optimalisatie kun je op veel fronten toepassen. Bijvoorbeeld bij je Google Ads campagnes met advertentievarianten, bij je nieuwsbrief met verschillende versies en adverteren op LinkedIn of Facebook.

Bij WebProfit helpen we je graag om het aantal conversies (aanvragen of verkopen) te verhogen. Neem contact met ons op of bel voor meer informatie!

Pijl

Ja, ik wil starten Ja, ik wil meer online resultaat

Welke kies jij?


Kom jij ons team versterken?Vacature Online Marketeer

SEA, SEO, Analytics... Als online marketeer ken jij alle fijne kneepjes van jouw vak. 
Voor onze projecten in Gorinchem zoeken wij een online marketeer. Ben jij analytisch ingesteld en een creatief brein dat zelfstandig alle digitale touwtjes in handen heeft? Dan zoeken wij jou!

Meer info en solliciteren