Google Analytics

Google Analytics

Een website die online staat en vindbaar is wordt bezocht door internetgebruikers. Om het gedrag van deze websitebezoekers te meten is het gratis hulpmiddel Google Analytics de ideale manier. Voor het gebruik van Google Analytics is enige voorkennis handig om een weg te vinden in verschillende onderdelen en rapporten. Naast het analyseren van het gedrag geeft Google Analytics vele mogelijkheden voor het maken van rapportages en het in kaart brengen via welke online kanalen bezoekers op je website komen. Enkele voorbeelden van gegevens uit Google Analytics zijn:

Naast het analyseren van het gedrag geeft Google Analytics vele mogelijkheden voor het maken van rapportages en het in kaart brengen via welke online kanalen bezoekers op je website komen. Enkele voorbeelden van gegevens uit Google Analytics zijn:

  • Welke pagina’s worden het vaakst bekeken?
  • Hoe lang blijven bezoekers gemiddeld op de website?
  • Wat is het bouncepercantage van de website (percentage dat slechts één pagina bekijkt)?
  • Op welke tijden wordt de website het vaakst bekeken?
  • Welke online kanalen zorgen voor de meeste omzet in de webshop?

Wanneer de prestaties van de website tegenvallen kun je Google Analytics gebruiken om te analyseren wat de pijnpunten en pluspunten van de website zijn. Wanneer de prestaties wel goed zijn kun je eveneens het gedrag op  je website analyseren. Bijvoorbeeld om de prestaties van de website nog beter te maken.