Brainstorm
Het lijkt nog zo ver weg, maar de kerstballen en pepernoten liggen al een tijdje in de winkels. Ook aan de gebruikte zoektermen als 'Black Friday', 'Sinterklaas' en 'Kerst' is de online zoektocht naar producten en diensten al duidelijk zichtbaar. Wees daarom op tijd met jouw online marketing activiteiten. Het is daarom zeker niet te vroeg om nu te brainstormen voor de feestdagen. Begin er vandaag al mee. Bedenk wat jouw klanten leuk vinden om te zien, horen, krijgen of weten in deze drukke maanden. Waar help je jouw klanten mee? Waar zijn ze naar op zoek? Dit zijn essentiële vragen als het gaat om jouw online marketing.
Nieuwsbrief
Pak je papieren of digitale agenda en prik een datum in november. Op die dag stuur je een nieuwsbrief naar jouw klanten. Een nieuwsbrief is de perfecte manier op aanbiedingen te promoten, persoonlijke kortingen uit te delen en jouw aanbod feestelijk te presenteren. Met een nieuwsbrief zorg je niet alleen voor meer bezoekers. Wanneer je de lezer raakt of prikkelt, is dit ook gunstig voor jouw bezochte pagina's, gemiddelde leestijd en aanvragen.
SEO
Misschien denk je wel: heeft SEO voor de decemberdrukte wel zin? De zoektermen rondom de feestdagen zijn natuurlijk seizoensgebonden. Je hebt er een korte tijd iets aan, maar je kunt in die periode ook veel bezoekers trekken. In onderstaande afbeelding zie je zo'n voorbeeld:
Eind september is ieder jaar het moment dat de zoekopdrachten met 'sinterklaas cadeau' toenemen. Doe daarom eerst een zoekwoordenonderzoek en zorg ervoor dat jouw website ruim voor september al vindbaar is. Hierdoor is jouw website voor de feestdagen Google proof.
Google adverteren
Heel eerlijk: met alleen SEO ga je het in veel gevallen niet redden. De eerste posities in Google worden namelijk gevuld met Google Ads advertenties. Voor populaire zoekwoorden klikt 65 procent van de internetbezoekers al op deze betaalde advertenties:
Voor andere branches is deze verhouding circa vijftig/vijftig procent. In de maanden met veel zoekvolume is het eigenlijk onmisbaar om ook op deze posities te staan. Schakel je Google Shopping, tekstadvertenties en display campagnes daarom op tijd in en reserveer voldoende klikbudget.
Google Mijn Bedrijf
Wist je dat je als bedrijf ook een gratis Google vermelding kan krijgen? Google Mijn Bedrijf is de ideale manier om te laten zien wat jouw bedrijf uniek maakt. Het is wel heel belangrijk om jouw bedrijfsgegevens up-to-date te houden. Grote kans dat de openingstijden van jouw bedrijf rondom de feestdagen anders zijn. Communiceer dit goed naar de consument en vermeld dit bij Google Mijn Bedrijf.
We snappen dat je als ondernemer niet de tijd hebt om nu al aan de slag te gaan voor de feestdagen. Toch kun je met een paar aanpassingen al grote stappen maken. Het team van WebProfit helpt jou er graag bij. We kunnen je ondersteunen met online marketing, het schrijven van een nieuwsbrief en SEO. Neem je contact met ons op? Dan kijken we samen wat we voor jou kunnen betekenen.