Hoe pak je "featured snippets" in Google?

Hoe pak je "featured snippets" in Google?

Heb je wel eens gehoord van de 'positie 0' in Google of een 'featured snippet'?

Vaak praten we alleen over hoog of helemaal bovenaan scoren in Google. Maar er is een interessante positie toegevoegd: positie 0.

In deze blog laten we je de waarde zien van positie 0, oftewel: featured snippet. En natuurlijk hoe je deze plaats kunt bereiken.

Wat is een featured snippet?

Als gebruiker zoek je via Google naar het antwoord op jouw vraag. Een featured snippet (positie 0 in Google) is door Google gekozen als het beste antwoord op de zoekopdracht van de gebruiker.

Een featured snippet verschijnt als een blok bovenaan de pagina met zoekresultaten en bestaat uit een titel, beschrijving, link en soms een afbeelding.

Positie 0 in Google

In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een featured snippet:

Featured Snippet

Zoals je ziet wordt het antwoord bij bovenstaande zoekopdracht beloond als het beste resultaat door Google.

Wordt er altijd een featured snippet getoond?

Er wordt niet altijd een featured snippet getoond bij een zoekopdracht. Dit komt omdat niet alle zoektermen hier geschikt voor zijn.

Vooral vraag gerelateerde zoekopdrachten komen in aanmerking voor positie 0. Denk aan:

  • Hoe (...)?
  • Wanneer (...)?
  • Wat (...)?
  • Waarom (...)?

Wat is het voordeel van zo'n featured snippet?

Het doorklikpercentage van een snippet is over het algemeen zeer hoog. Dit komt omdat het resultaat veel ruimte inneemt en ruim driemaal groter is dan een normaal zoekresultaat.

In onderstaand voorbeeld zie je dit goed bij de zoekopdracht "how old is Donald Trump".

Zoekresultaat

Uit de data zie je dat bij deze zoekopdrachten bijna 90% van de internetbezoekers ook niet meer doorklikt. Het antwoord wordt namelijk al gegeven via de featured snippet.

Featured Snippet

Heb je een commerciële website of een webshop? Dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat internetbezoekers niet doorklikken. Je kunt de featured snippet ook inzetten om meer bezoekers te realiseren.

Een voorbeeld hiervan is "kosten motorrijbewijs".

Zoekresultaat met snippet

Er is een featured snippet aanwezig en tóch klikt 67% van de internetbezoekers door naar de resultaten.

Zoekresultaat

Hoe maak je een featured snippet?

Lijkt je die positie 0 ook interessant? Dat snappen we! Maar hoe bereik je die positie?

Eigenlijk is er geen officieel stappenplan voor het maken van een featured snippet. Dit komt omdat het een vrij nieuwe positie is die vorig jaar is geïntroduceerd.

Aan het begin van 2019 was de featured snippet-optie ook een aantal weken verdwenen. Google test en wijzigt namelijk continu de lay-out van haar eigen zoekmachine.

Wat kun je dan wél doen? Zorgen dat jouw website geschikt is voor een featured snippet. Wij helpen je graag verder met onderstaande stappen.

1. Onderzoek naar kansen

De interessante kansen voor jouw website of webshop liggen in de vraag gerelateerde zoekopdrachten en de pagina's die al hoog scoren in Google.

Kijk hier naar zoektermen waarbij je al op pagina 1 tot en met 3 rankt. De kans is natuurlijk aanwezig dat er al een snippet is, maar in bezit is van een andere website. Laat je daardoor niet tegenhouden: je kunt deze zoektermen namelijk nog anders formuleren of nog beter maken.

Hoe? Kijk hiervoor naar de resultaten bovenaan de eerste pagina of de huidige snippet en vergelijk deze met jouw pagina. Waarschijnlijk kun je jouw pagina nog wel verbeteren. Of onderwerpen toevoegen die je nog niet benoemd hebt.

2. Het beste antwoord maken

Bij het verbeteren van je resultaten moet je natuurlijk ook kijken naar het antwoord wat je geeft.

Hieronder zie je de snippet "hoe werkt een green screen". Deze snippet was eerst in het bezit van een andere website. Sinds kort is dat veranderd en wordt het antwoord van één van onze klanten gebruikt.

Rich snippet

Om deze featured snippet over te nemen, hebben we de teksten op de desbetreffende pagina herschreven. Het resultaat? Google beloonde dit (verbeterde) antwoord met de featured snippet. Mooi toch?

3. Website goed inrichten

Weet je je zoektermen? Maak hier het beste antwoord voor. Je kunt een nieuwe tekst schrijven of je bestaande tekst verbeteren.

Een ander belangrijk punt is om te werken met lijsten en opsommingen. Deze opmaak is uitstekend geschikt voor snippet resultaten. Dit kun je ook zien aan de afbeelding "oorstukje hoortoestel schoonmaken" bovenaan deze blog.

Begin je tekst direct met het beste antwoord op de vraag. Jouw websitebezoekers willen namelijk ook direct het beste antwoord.

Hieronder geven we een voorbeeld van een opzet voor deze blog:

Hoe maak je een featured snippet?

Een featured snippet maak je door het beste antwoord te geven op een vraag die gesteld wordt via Google. De strategie voor het maken is:

  1. Verzamel vraag gerelateerde zoekwoorden van je website
  2. Zorg dat je website rankt op pagina 1 voor deze zoekwoorden
  3. Formuleer het beste antwoord op de vraag
  4. Pas je website aan door opsommingen, afbeeldingen en teksten
  5. Verbeter de antwoorden op je website

4. Verbeteren en aanpassen

Een featured snippet heb je niet zomaar. Blijft daarom je website bijwerken en zoeken naar nieuwe zoektermen.

Featured snippets maken met hulp van WebProfit?

Jouw website ook op de positie 0? Bij WebProfit helpen we je graag om jouw online plek maximaal te benutten. Neem je contact met ons op?


Kom jij ons team versterken?Vacature Online Marketeer

SEA, SEO, Analytics... Als online marketeer ken jij alle fijne kneepjes van jouw vak. 
Voor onze projecten in Gorinchem zoeken wij een online marketeer. Ben jij analytisch ingesteld en een creatief brein dat zelfstandig alle digitale touwtjes in handen heeft? Dan zoeken wij jou!

Meer info en solliciteren