Google ads fouten die je moet vermijden

Google ads fouten die je moet vermijden

Met Google Ads kan je online adverteren. Google Ads is een tool waarbij je op korte termijn de juiste doelgroep kunt bereiken, mits je het op de juiste manier gebruikt. Maak professionele campagnes aan en voorkom de meest gemaakte fouten, om Google Ads zo succesvol mogelijk in te zetten!

Niet duidelijk hebben wie jouw doelgroep is

Een goede campagne begint bij het opstellen van een doelgroep. Met een Google Ads campagne wil je namelijk een specifieke doelgroep aanspreken. Vragen als: wie is jouw doelgroep, welke zoekwoorden passen bij jouw doelgroep en waar zoekt jouw doelgroep op, zijn belangrijke vragen voordat je begint aan een SEA campagne via Google. Als je een duidelijke doelgroep hebt, wordt het makkelijker om de campagne volledig te optimaliseren voor deze doelgroep. Op deze manier kan je jouw energie optimaal gebruiken en bespaar je tijd en geld.

Niet gebruik maken van uitsluitingszoekwoorden

Uitsluitingszoekwoorden zijn zoekwoorden die je uitsluit van je campagne. De zoekadvertenties worden op deze manier dus niet weergeven aan iemand die zoekt op een van jouw uitsluitingszoekwoorden. Dit wordt ook wel een negatieve match genoemd. Het toevoegen van uitsluitingszoekwoorden is een goede manier om de campagnes nog gerichter op jouw doelgroep te targeten en irrelevant zoekverkeer uit te sluiten, waardoor automatisch de kwaliteit van jouw campagnes verbeterd wordt. Voorkom dat je (per ongeluk) irrelevante gebruikers bereikt en hier dus onnodig budget aan uitgeeft, ga aan de slag met uitsluitingszoekwoorden!

Niet je eigen merk gebruiken als zoekwoord

Veel Google Ads gebruikers gaan ervan uit dat het targeten op een eigen merk irrelevant is, omdat de doelgroep misschien niet direct op zoek is naar hun merk. Toch wil je jouw eigen merk meenemen in de zoekcampagne, je wilt namelijk wel hoog in de zoekmachine scoren als de doelgroep wel direct zoekt naar jouw merk. Misschien staat jouw merk bij de organische resultaten wel helemaal bovenaan, maar advertenties van de concurrent staan boven jouw organische resultaten. Als jij niet adverteert op je eigen merk, zullen andere bedrijven dit wel doen.

De websitebezoekers niet naar de juiste landingspagina sturen

Je adverteert met een doel: de bezoeker informeren, overhalen of overtuigen. Dit doe je door jouw doelgroep de juiste richting op de sturen door middel van bijvoorbeeld Google Ads. De grootste fout die je kan maken is jouw doelgroep de verkeerde richting op sturen door een verkeerde landingspagina te gebruiken. Veel Google Ads gebruikers sturen hun bezoekers gewoon naar de homepagina, maar dat resulteert vaak niet tot het doel van de Google Ads campagne. Denk dus goed na wat je wilt bereiken en welke bestemmingspagina daar bij past.

Geen Google Ads extensies gebruiken

Gebruik altijd Google Ads extensies bij jouw zoekcampagne. Uit onderzoek blijkt dat extensies zorgen voor een toename van de klikfrequentie op jouw advertenties. De extensies geven extra informatie aan de Google advertenties, denk hierbij aan de locatie van je winkel (Google Mijn Bedrijf), telefoonnummer en extra links naar specifieke bestemmingspagina's. Advertenties met meer en relevante informatie ranken vaak hoger in Google.

Google Ads geheel uitbesteden

Veel bedrijven besteden hun Google Ads campagnes volledig uit aan een marketingbedrijf. Bij WebProfit gaan wij liever samen met jou aan de slag met jouw campagnes, jij weet namelijk alles over jouw product of dienst en je kent de doelgroep als geen ander. Bij WebProfit combineren we de kennis van onze specialisten met de kennis van klanten, om zo samen een succesvolle campagne op te zetten. Wil jij meer informatie over een samenwerking met WebProfit? Neem contact met ons op!