Hoe hoog scoort mijn website in Google?

Hoe hoog scoort mijn website in Google?

Je website hoog in de Google lijst, dat wil elke ondernemer of marketeer. Natuurlijk wel met de juiste steekwoorden dan!

Bij WebProfit kijken we dagelijks naar de zoekresultaten van Google. Op deze manier houden we in de gaten hoe de websites van onze klanten presteren. Gelukkig hoeven we dit niet alleen maar handmatig te doen. Met SEO tools meten we posities, krijgen we meldingen bij veranderingen en houden we het overzicht.

Stappenplan hoe hoog staat mijn website in Google

Genoeg over ons, jij wilt weten hoe hoog jouw website staat in Google. Er zijn talloze SEO tools die rankings beloven. Wil je echt goede data achterhalen, dan moet je vaak een abonnement afsluiten. Natuurlijk kun je ook gebruiken van Google Search Console, het programma van Google om zoekverkeer en de prestaties van je site te meten.

Dit programma van Google is gratis te gebruiken. Via de eerdere link kun je inloggen bij Google Search Console. In het linkermenu vind je het tablad 'Prestaties"

Google Search Console

Het onderstaande scherm komt in beeld:

Google Search Console

Met daaronder de zoektermen waarop jouw website vindbaar is:

Google Search Console

Hier zie je het aantal klikken en vertoningen per zoekopdracht. De CTR is het aantal klikken / het aantal vertoningen * 100. Hoe hoger deze indicator hoe beter jouw website scoort voor een zoekopdracht. De positie geeft jouw plek in de Google lijst aan. Let op, de Google advertenties worden hier niet in meegenomen. Positie 2,6 is dus gemiddeld de 2e organische positie.

Geen kaas gegeten van Google Search Console? Met onderstaande tips kun je zelf direct checken hoe jouw website scoort in Google.

Vindbaar zijn op merknaam

Bestaande klanten die naar je zoeken moeten je natuurlijk wel vinden. Voor de zoekopdracht "webprofit" is onze website niet te missen:

WebProfit

Toets je echter een "s" achter onze bedrijfsnaam dan wordt het al lastiger. Een ander internetbureau heeft namelijk deze naam. Probeer voor jouw bedrijf maar eens te zoeken in Google. Is je bedrijf niet vindbaar? Lees dan eens onze blog over lokale vindbaarheid!

Vindbaar zijn met je producten en diensten

Naast je merknaam wil je natuurlijk ook gevonden worden met jouw specifieke producten en diensten. Ben je regionaal actief? Dan zijn zoekopdrachten in Google met de plaatsnaam ook belangrijk. Toets in Google je product of dienst en probeer een aantal varianten.

Zoekwoorden posities

*Voor de WebProfit website zie je hierboven een aantal voorbeelden.

Wanneer je jouw website niet voorbij ziet komen, is er werk aan de winkel. Denk aan adverteren in Google of het verbeteren van de gratis posities met SEO.

De juiste steekwoorden

Wel is het belangrijk om bij je vindbaarheid te kijken naar de steekwoorden of zoekopdrachten die relevant zijn voor jouw bedrijf. Ook is de mate van concurrentie een aandachtspunt. Je kunt namelijk beter en sneller scoren voor een relevant zoekwoord met minder volume dan een algemeen zoekwoord met veel volume.

Wat bedoelen we hiermee?

Als voorbeeld pakken we het brede zoekwoord 'google analytics' met een maandelijks zoekvolume van 121.000. Met dit programma meet je de bezoekers en interactie op je website. Hieronder zie je drie varianten van steekwoorden:

Steekwoorden google

Iemand die zoekt naar 'google analytics' kan dus verschillende doelen hebben:

  • Doel 1: een persoon die wil inloggen bij Google Analytics
  • Doel 2: een persoon die zoekt naar hulp bij Google Analytics > Potentiële klant van WebProfit

Doel 1 is bij de brede zoekopdracht 'google analytics' meer van toepassing. Circa 9000 van het verkeer gaat namelijk naar de inlogpagina van Google Analytics.
Zoekwoord google analytics

Wanneer deze persoon echter 'google analytics cursus' of 'google analytics training' zoekt wordt de zoekopdracht al specifieker en is doel 2 van toepassing.

En het zoekvolume dan?

Wanneer je kijkt naar de zoekvolumes is de eerste gedachte dat 121.000 per maand veel interessanter is dan 500 en 200 zoekacties per maand. Het doel van de steekwoorden met cursus en training is echter veel relevanter voor de dienstverlening van WebProfit. Uit deze analyse kun je dus concluderen dat het zoekwoord 'google analytics' geen grote waarde toevoegt.

Deze analyse kost tijd maar bespaart je in een later stadium veel verspilde moeite. Zorg er dus voor dat je de juiste steekwoorden analyseert bij het beoordelen van je rankings.

Mening van WebProfit over jouw vindbaarheid?

Heb je behoefte aan de blik van onze online specialisten? Neem dan contact op met WebProfit.