Hoe maken we een website vindbaar voor gratis klikken?

Door Richard Kooy op 15 september 2017
SEO


Een website hoog in Google kan op twee manieren. Via betaald adverteren met Google Adwords of via gratis zoekresultaten (SEO). Met betaald adverteren kan binnen een uur de hoogste positie bereikt worden. Het nadeel is echter dat voor elke klik een bedrag betaald moet worden.

Website vindbaar maken

De andere optie is SEO zoekresultaten. Bij een klik op een SEO resultaat betaalt u dus geen bedrag per klik (in de afbeelding het derde blok met resultaten). Een mooie en goed functionerende website betekent alleen niet direct een hoge SEO positie in Google. Dit vraagt om een stevige en gestructureerde strategie. Om vindbaar te zijn in de zoekmachines zorgen we ervoor dat de website als eerst relevante informatie biedt voor klanten en potentiële klanten.

Om relevante informatie te bieden moet u weten wat de vragen, problemen en behoeften van de klant zijn. Door klantonderzoek komt u er bijvoorbeeld achter dat de volgende onderwerpen van belang zijn voor de klant:

  • Wat zijn de kosten van de dienst?
  • Wat levert het mij op?
  • Wat zijn de mogelijkheden en alternatieven?
  • Zijn er ook nadelen aan de dienst?

Met deze informatie uit het klantenonderzoek gaan we de website inrichten met informatie, afbeeldingen, video’s en meer. Op deze manier gaat de website relevante informatie bevatten voor consumenten en niet alleen voor de zoekmachine.

Het bieden van relevante informatie over de dienst heeft de volgende gevolgen:

Bezoekers vinden antwoorden op hun vragen en blijven daardoor dus vaak langer dan 2 minuten op de website. Verder bezoeken ze ook meerdere pagina’s waardoor het bouncepercentage van de website laag is.

Dit heeft tot gevolg dat de gemiddelde bezoektijd op de website hoog is (hoger dan 1,5 minuut) en zoals eerder aangehaald is het bouncepercentage (het percentage bezoekers dat 1 pagina bekijkt en de website weer verlaat) laag.

Meer dan 200 technieken
Naast het bieden van relevante informatie zijn er nog meer dan 200 punten die van belang zijn bij SEO. Deze technieken hebben te maken met de:

  • Snelheid van de website
  • Navigatiemogelijkheden op de website
  • Prestatie van de website

Door deze punten te verwerken in de SEO strategie zorgen we voor een goede basis van de website. Dit gedeelte wordt ook wel de On-Page website optimalisatie genoemd. Om hoger te scoren in Google is echter een bredere aanpak nodig!

Maandelijkse activiteiten > Strategie
Nu we de vulling van de website bedacht hebben gaan we ervoor zorgen dat mensen de website weten te vinden en blijven we werken aan het onderhouden en vernieuwen van de informatie.

Maandelijks worden de volgende activiteiten uitgevoerd:

  • 2 keer per maand een blogbericht over actueel nieuws over de diensten en producten van het bedrijf.
  • 1 keer maand een video met uitleg, tips of actualiteiten
  • Maandelijks nieuwsberichten over het bedrijf (projecten, nieuws)

Deze berichten, artikelen en video’s delen we vervolgens op de Social Media kanalen van het bedrijf. Het beoogde doel is dat andere personen en websites de content gaan delen en lezen. Hierdoor wordt er als het ware “gepraat” over de website van het bedrijf.

De algoritmes van Google (die continu wijzigen en innoveren) beoordelen een website op basis van prestaties, links en vele andere factoren. Hoe relevanter de website hoe groter de kans dat de doelgroep deze website weet te vinden of tegen komt op social media en andere websites.

Lange adem
Belangrijk bij een SEO strategie is om rekening te houden met een lange adem. Verwacht bijvoorbeeld niet sneller dan een half jaar de eerste grote resultaten met SEO.

Meer weten het vindbaar maken van een website? Neem dan contact met ons op!