Hoe werkt Linkbuilding nog wel tegenwoordig?

Hoe werkt Linkbuilding nog wel tegenwoordig?

Waardevolle links van andere websites naar jou website. Waar haal ik die vandaan zonder trucjes en oude linkbuildingtechnieken denk je?

Links aanmaken vanaf startpagina's of via oude linkbuildingtechnieken is tegenwoordig namelijk hetzelfde als rekeningen betalen met acceptgirokaarten. Het werkt namelijk nog wel, maar hoe lang nog?

Tijd voor een nieuwe linkbuildingstrategie dus! In deze blog laten we zien hoe je waardevolle links voor SEO kunt opbouwen....

Links blijven SEO rankingfactor

Er zijn verschillende factoren die ervoor zorgen dat je website in Google rankt. Eén daarvan is en blijft: waardevolle links. Dit kun je zien in onderstaande afbeelding:

Links voor je website

Bron: backlinko.com/google-ranking-factors

Websites die het hoogst in Google staan, hebben dus over het algemeen meer links naar de website.

SEO rankingfactoren

Wil dat zeggen dat enkel veel links naar je website ervoor zorgen dat je direct hoog in Google staat? Kort gezegd: nee. Er zijn nog andere factoren voor SEO waar je rekening mee moeten houden. Deze SEO factoren zijn:

  • Mobielvriendelijke website
  • Snelle website
  • Gebruiksvriendelijke website
  • Een website met goede inhoud (pagina's, video's, teksten, etc.)

Dit zijn verschillende elementen die elkaar kunnen en moeten versterken.

Linkbuilding op de oude manier

Als je al een tijdje een website hebt, of eerder samengewerkt hebt met een online marketingbureau, dan zullen deze oude linkbuildingtechnieken je bekend voorkomen. Denk aan:

Startpagina's

Startpagina's waren vroeger één van de eerste zoekmachines. Talloze pagina's zijn ondertussen aangemaakt en bevatten duizenden links naar websites. De domein autoriteit (waarde van 0 - 100) van zo'n pagina is nog vrij hoog. Deze links waren - of 'zijn' volgens sommigen - goed voor de waarde van je website.

Links startpagina SEO

Links vanaf deze pagina's spelen zeker een rol, alleen wordt deze rol steeds minder waardevol: er komen weinig bezoekers vanaf deze links op jouw website.

Pyramide van websites die linken

Website A linkt naar website B. Website B linkt naar website C en website C linkt weer naar website A.

Als je de links volgt, zie je dat deze websites een pyramide vormen van links. Vaak zijn deze websites van lage kwaliteit en zorgen dus voor niet waardevolle links naar je website.

Waardevolle SEO links opbouwen

Genoeg over links die niet waardevol zijn. Met onderstaande linkbuildingtechnieken krijg je wel waardevolle links voor je website:

1. Content maken die linkbaar is

Dit klinkt natuurlijk heel makkelijk en eenvoudig en wordt op bijna alle online marketing blogs geroepen. Als voorbeeld gebruiken we een case van ons eigen WebProfit werk:

Green screen
Bedrijven, scholen en particulieren die bezig zijn met videoproductie hebben talloze vragen. Hier wordt veel naar gezocht via Youtube of Google.

Een belangrijk onderwerp bij video's maken is het gebruik van een "green screen" (groene achtergronddoek). Veel mensen vragen zich af: "Hoe werkt een green screen?"

Om hoog te ranken in Google hebben we voor dit item een pagina gemaakt met de volgende onderdelen:

  • Video waarin het green screen principe wordt uitgelegd
  • Teksten met uitleg over green screens
  • Producten met green screens

Het resultaat zie je hieronder:

 

Waardevolle content

De pagina bevat genoeg waarde om alles over green screens te weten te komen en aan de slag te kunnen. De blog Leraar24.nl,voor leraren die willen groeien in hun vak, linkt in één van hun artikelen naar onze pagina over de green screens. Onze pagina voegt namelijk waarde toe aan de blog van Leraar24.nl.

 

Links voor SEO

 

Met deze pagina ranken we uiteindelijk op nummer 1 in Google, zelfs met de featured snippet:

Rich snippet

Dit voorbeeld wil natuurlijk niet zeggen dat je met één link hoog scoort. Het geeft meer aan dat wanneer jou artikelen relevant zijn er een kans is dat andere websites gaan linken.

2. Reageren op relevante forums

Forums zijn nog steeds een populair middel om vragen te stellen aan andere mensen.

Als bedrijf kun je hier op inspelen door relevante antwoorden te plaatsen + een link naar je website.

De link naar je website moet dan wel toegevoegde waarde hebben natuurlijk.

Voor één van onze klanten reageerden we bijvoorbeeld op een forum door een reactie op de vraag te geven en te linken naar een artikel op de website.

Link naar je site

Iedere branche heeft bijna wel zijn eigen forum. Met onderstaande zoekopdracht kun je vraag gerelateerde onderwerpen vinden:

[topic] + site:[forumnaam.com] + intitle:(wie|wat|wanneer|waar|hoe)

Vul bij topic je onderwerp in, bij site de naam van het forum. De haakjes moet je laten staan. Bijvoorbeeld:

[motorrijden] + site:[motorforum.nl] + intitle:(wie|wat|wanneer|waar|hoe)

Ook kun je gebruiken maken van google.com/alerts. Nieuwe resultaten in Google komen direct in je mailbox binnen.

Google alert

Mogelijk kun je reageren op dit artikel met een link natuurlijk!

3. Gebroken links activeren

Pagina's in Google komen en gaan weer. Bijvoorbeeld door het vernieuwen van de website. Er bestaat echter de kans dat andere websites al linken naar bestaande pagina's van je website. Wanneer deze pagina's verdwijnen blijft de link van de andere website bestaan.

Dit noemen we uiteindelijk een "gebroken link". De link navigeert namelijk naar de niet gevonden pagina van je website. Voor je SEO is dit niet positief.

Dode links

Deze gebroken links kun je doorsturen naar pagina's die wel bestaan. Op deze manier krijg je de waarde van de link weer terug.

Gebroken links handmatig uitzoeken is een onbegonnen werk. Met externe systemen kun je dit echter snel achterhalen.

Vertel mij of ik gebroken links heb

4. Nieuws- en lokale websites

Als lokale speler of bedrijf met meerdere vestigingen door het land zijn nieuwssites een goede optie voor linkbuilding.

Zoek bijvoorbeeld naar "nieuws over breda" en je krijgt diverse websites die heel specifiek gericht zijn op deze plaats.

Door contact op te nemen met deze sites kun je jouw nieuws, acties en andere relevante uitingen communiceren. Dit kan natuurlijk gratis maar meestal betaal je één keer een bedrag om een artikel te laten plaatsen. Dit artikel blijft daarna wel online, waardoor de link naar je eigen website behouden blijft.

Meer waardevolle links voor jou website?

Kan jouw website meer links gebruiken? Of heb je geen vertrouwen meer in oude linkbuildingtechnieken? Bij WebProfit helpen we je graag met het verbeteren van je vindbaarheid in Google. Neem contact met ons voor jouw online groei.


Kom jij ons team versterken?Vacature Online Marketeer

SEA, SEO, Analytics... Als online marketeer ken jij alle fijne kneepjes van jouw vak. 
Voor onze projecten in Gorinchem zoeken wij een online marketeer. Ben jij analytisch ingesteld en een creatief brein dat zelfstandig alle digitale touwtjes in handen heeft? Dan zoeken wij jou!

Meer info en solliciteren