Vindbaar zijn op locatie

Vindbaar zijn op locatie

Gevonden worden op Google is het resultaat dat iedere website of webshop nodig heeft. Voor bedrijven met fysieke vestigingen is lokaal vindbaar zijn ook een niet te vergeten onderdeel. 46% van alle zoekopdrachten in Google valt namelijk onder de lokale zoekopdrachten of lokale SEO.

Wat is lokale SEO?

Het lokaal vindbaar zijn is een onderdeel van SEO en wordt ook wel "lokale SEO" genoemd. Lokale SEO is het vindbaar zijn van een website op specifieke plaatsen en regio's. Een lokale zoekopdracht is bijvoorbeeld "autobedrijf + plaats".

Gevonden worden op Google

Als bedrijf wil je alle consumenten bereiken die in de buurt zijn en/of actief zoeken. Maar of dat ook echt waardevol is? Niet iedere consument behoort namelijk tot jouw doelgroep. Daarom is het belangrijk om zichtbaar te zijn voor de waardevolle consumenten. Een waardevolle consument zoekt bijvoorbeeld naar jouw product(en), merk(en) of het type bedrijf.

  • 50% van de consumenten die een lokale zoekopdracht uitvoert via mobiel bezoekt de winkel de volgende dag al;
  • 34% doet hetzelfde na een zoekopdracht via computer en tablet;
  • 18% van de mobiele zoekopdrachten leidt tot een aankoop op dezelfde dag.

Door de algoritmes van Google is een een zoekopdracht vanuit Rotterdam anders dan vanuit Gorinchem. Voor een algemeen zoekwoord zoals "koffie in de buurt" of "supermarkt in mijn omgeving" zoekt de zoekmachine automatisch naar de relevantste resultaten. Vanaf ons kantoor in Gorinchem krijgen we voor deze zoekopdracht de dichtstbijzijnde koffiegelegenheden en supermarkten in Gorinchem. In 93% van de lokale zoekopdrachten verschijnen de 'Google Mijn Bedrijf resultaten' en de advertenties bovenaan.

Lokal SEO

Het online zoekgedrag van mensen is dynamisch. De opkomst van digitale assistenten en het het gebruik van de smartphone zijn hier belangrijke oorzaken van. In de afbeeldingen zijn zoekopdrachten via Google zoeken en Google Voice zichtbaar. Bij lokale zoekopdrachten domineert dus het Google Maps onderdeel. Voor lokale SEO is een Google Mijn Bedrijf-pagina dus absoluut vereist.

Voice search

 

Stappenplan vindbaar zijn

Wat zijn de middelen om lokaal vindbaar te zijn? Naast Google Mijn Bedrijf zijn er meer factoren die een rol spelen bij het gevonden worden via Google.

Onderzoek

Wat is het belangrijkste zoekwoord voor je website? Zonder onderzoek kun je geen antwoord geven op deze vraag. Wanneer je het belangrijkste zoekwoord weet, kun je namelijk bepalen welke regionale zoekopdrachten voor jouw bedrijf gelden. Zoeken mensen bijvoorbeeld naar "hoorwinkel" of naar "audicien"? De standaard manier om hier achter te komen is door gebruik te maken van de zoekwoordplanner van Google.

Google Mijn Bedrijf

86% van de consumenten maakt gebruik van Google Maps voor het opzoeken van adresgegevens en de locatie. Meer dan de helft is specifiek op zoek naar bedrijfsgegevens, zoals het adres. Als jouw bedrijf nog geen Google Mijn Bedrijf-account heeft, is het dus hoog tijd om er één aan te maken.

Een account aanmaken is zo gebeurd. Maar de invulling vraagt ook tijd en aandacht. Zorg ervoor dat je bedrijfsgegevens kloppen, je een unieke beschrijving geeft van je bedrijf en regelmatig Google berichten post. Reviews over je bedrijf zijn ook een positieve bijdrage voor je online aanwezigheid.

Lokale websites

Eigenlijk kun je lokale websites - die verwijzen naar jouw website - zien als reclameborden en wegwijzers langs de kant van de weg. Hoe meer verwijzingen naar je bedrijf, hoe eenvoudiger jouw bedrijf gevonden kan worden. Voor lokale SEO is het hierbij wel belangrijk om te kijken naar de meerwaarde van een lokale website.

Jouw eigen website

Een eigen website kan niet gemist worden in de lokale SEO strategie. Je moet signalen afgeven aan Google dat jouw bedrijf bijvoorbeeld actief is in Gorinchem. Basisstappen hierbij zijn een contactpagina of vestigingspagina. Verwerk verder je lokale plaatsnaam in de teksten, alt-tekst van de afbeeldingen en beschrijvingen. Varieer hierbij wel met andere opties. Met tien afbeeldingen op één pagina moet je deze dus niet allemaal een lokale beschrijving geven.

Meta description

Contact

Het wordt meer ingewikkeld met het gebruik van codetaal op je website. Door codes in de broncode van jouw website te plaatsen, kun je meer signalen aan Google afgeven dan websites zonder codetaal. Hoe werkt het? Op je pagina staat een telefoonnummer die je "markeert" met codetaal. Google herkent vervolgens het gemarkeerde gedeelte als het telefoonnummer van het bedrijf.

Adverteren en lokale vindbaarheid

Naast je website op de organische manier vindbaar maken, is het adverteren in Google ook een onmisbaar middel. Door gericht adverteren kun je zichtbaar zijn met advertenties op jouw gewenste locatie's.

Zoektargeting

Ook kun je kiezen om specifieke doelgroepen te bereiken met online banners via Google en YouTube advertenties.

 

Is jouw bedrijf lokaal vindbaar?

Heb je vragen over het gevonden worden via Google of heb je aanvullingen? We zijn benieuwd naar jouw reactie!

Vraag