Google Tag Manager

Maak alle gebeurtenissen op de website meetbaar met Google Tag Manager

Google Tag Manager

Maak alle gebeurtenissen op de website meetbaar met Google Tag Manager

Google Tag Manager

Op een website zijn diverse elementen die de websitebezoeker aanzetten tot een actie of een gebeurtenis. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een button, video, contactformulier of een download. Met Google Analytics wordt gemeten hoeveel bezoekers op de website komen en waar deze bezoekers vandaan komen. Om dit te meten wordt de Google Analytics code toegevoegd aan de website. Een voordeel van Tag Manager is dat verschillende trackingscodes samengevoegd kunnen worden met één Google Tag Manager code. Een voordeel hiervan is dat de website slechts één code bevat, de Tag Manager code.

Met Tag Manager is het mogelijk om een stap verder te gaan door te meten welke acties websitebezoekers uitvoeren op de website. Enkele voorbeelden van acties die met Google Tag Manager meetbaar worden zijn:

  • Hoe vaak worden bestanden gedownload van de website?
  • Hoeveel websitebezoekers bekijken de video’s en kijken ze de video’s helemaal af?
  • Waar scrollen websitebezoekers naartoe op de verschillende pagina’s?
  • Hoe vaak klikken websitebezoekers op de buttons op de website?
  • Hoeveel contactformulieren worden er ingevuld?

Google Tag Manager

Mogelijkheden met Google Tag Manager

Om de bovenstaande acties inzichtelijk te maken in de rapportages van Google Analytics zijn diverse instellingen vereist in Google Tag Manager. In plaats van de trackingcode op de website plaatsen wordt in Google Tag Manager een ‘Tag’ aangemaakt. Deze Tag wordt verbonden aan een Trigger, die een signaal afgeeft bij een gebeurtenis op de website. Door het signaal van de Trigger naar de Tag worden de gegevens verstuurd naar Google Analytics.

Om de werking van Tag Manager duidelijk te maken hebben we een voorbeeld toegevoegd van één van onze klanten. De Tag heet “Event – naar afrekenen”. Deze Tag verwijst naar een button op een pagina van een webshop.

Google Tag Manager voor website

Elke klik op de rode afrekenbutton wordt dus gemeten door de Tag “Event – naar afrekenen”.

Google Tag Manager - Trigger

Om de Tag te activeren is bovenstaande Trigger ingesteld. De Click Classes is de naam van de rode afrekenenbutton.



Google Tag Manager - Tag

Andere voorbeelden Google Tag Manager

Andere voorbeelden van Google Tag Manager zijn het meten van het scrolgedrag en de interacties bij video’s.



Scrollen op de website

De percentages geven aan tot welke hoogte websitebezoekers scrollen op een bepaalde pagina. In dit voorbeeld de homepagina van een website.

Website gegevens meten
Video interactie’s

De percentages geven aan tot welke lengte de video bekeken wordt. Daarnaast is zichtbaar hoeveel websitebezoekers de video op één dag bekeken.

Website analyseren met Google Tag Manager
 

Aan de hand van deze gegevens wordt het websitegedrag inzichtelijk. Met deze gegevens is het mogelijk om het succes van de website te meten. Wanneer bijvoorbeeld 75% afhaakt bij de video na 50% is dit een gegeven dat een kortere video gewenst is.


Hulp bij Google Tag Manager?

Met Tag Manager wordt het gedrag op de website dus nog meer inzichtelijk gemaakt. Bij WebProfit in Gorinchem zijn we gecertificeerd voor het gebruik van Google Analytics en meten we online resultaten met Google Tag Manager. Wilt u Tag Manager instellen voor uw website en een duidelijke uitleg voor het gebruik van Tag Manager? Neem dan contact op via 0183-201020 of mail naar [email protected]