Ontwikkelingen in de zoekmachine van Google

Door Richard Kooy op 30 juni 2017
Google Shopping


Afgelopen week werd het online marketing nieuws gedomineerd door het nieuws van de boete voor Google wegens het misbruiken van de eigen machtpositie in de zoekresultaten. Een greep uit de nieuwsberichten is als volgt:

EU legt Google recordboete van 2,42 miljard euro op voor misbruik machtspositie - NOS
Europese Commissie legt Google recordboete van 2,4 miljard euro op - Tweakers.net
Google krijgt megaboete wegens Google Shopping - Ecommerce News

Met name vergelijkingswebsites zoals Beslist.nl zagen het aantal bezoekers aantallen drastisch afnemen door de dominante positie van Google Shopping en tekstadvertenties. Aan de hand van enkele voorbeelden geven we een beeld van de ontwikkelingen in de zoekresultaten van Google.

Ontwikkelingen van de zoekresultaten

Tot vorig jaar waren de Google Shopping resultaten voornamelijk te vinden naast de tekstadvertenties en de organische zoekresultaten. Tussen de organische zoekresultaten waren dus ook de vergelijkingswebsites te vinden.

Het afgelopen jaar heeft Google de Shopping resultaten voor veel zoekresultaten verplaatst naar de bovenkant waardoor de verdeling als volgt is:

  1. Google Shopping >Positie 1
  2. Adwords tekstadvertenties > Positie 2-4
  3. SEO resultaten > Positie 5-8
  4. Vergelijkingswebsites > Positie 5-8

Voor het voorbeeld van de zoekopdracht naar een frituurpan ziet het resultaat er als volgt uit:

  1. Google Shopping >Positie 1
  2. Adwords tekstadvertenties > Positie 2-3
  3. SEO resultaten > Positie 4-7
  4. Vergelijkingswebsites > Positie 8

De Shopping resultaten en de Adwords advertenties zorgen ervoor dat zoekresultaten van vergelijkingswebsites naar de achtergrond verdwijnen. Door deze ontwikkelingen liepen vergelijkingswebsites zoals Beslist.nl dus veel bezoekers mis.

Gevolgen voor de zoekresultaten

Wat de gevolgen zijn voor de zoekresultaten is nog niet duidelijk. Naar verwachting worden de zoekresultaten op een andere manier ingericht. Bijvoorbeeld door de Shopping resultaten weer naast de zoekresultaten te plaatsen. Een andere ingrijpende mogelijkheid is dat Google Shopping verdwijnt van de eerste pagina. Hierdoor zou er meer ruimte komen voor tekstadvertenties, organische zoekresultaten en vergelijkingswebsites.

Inspelen op de ontwikkelingen

Zijn er mogelijkheden om het zoeknetwerk van Google te ontwijken? Door de machtspositie van Google (90% van de Nederlanders gebruikt Google) is het voor ondernemers bijna niet mogelijk om het zoeknetwerk van Google te negeren. Als webshop of website is het dus belangrijk om slim om te gaan met de positie van Google. Bijvoorbeeld door de inzet van gerichte advertentie campagnes. Met deze gerichte advertentie campagnes is de kans op resultaat hoger. Door de aanwezigheid van concurrenten kan het zijn dat u niet ontkomt aan het actief gebruiken van Google Shopping en tekstadvertenties. In deze situatie is het belangrijk om de campagnes beter te optimaliseren dan uw concurrent.

Door diverse kanalen te benutten naast Google is uw bedrijf niet volledig afhankelijk van het Google adverteren. Bijvoorbeeld het adverteren in Bing, de tweede zoekmachine van Nederland. Daarnaast biedt adverteren op LinkedIn en Facebook interessante mogelijkheden om doelgroepen te bereiken.

Een gezonde mix van een relevante en goed functionerende website met gericht adverteren in Google en op Social media draagt bij aan het verhogen van het online resultaat. Bestaande klanten worden daarbij aangezet tot herhalingsaankopen door middel van nieuwsbrieven.

Benieuwd naar het arsenaal aan online middelen? Neem contact op met ons via 0183-201020 of mail naar [email protected]