Struijk Audiciens & Struijk Online

In gesprek met Rudi Struijk van Struijk Audiciens en webshop Struijk Online: “Online is de motor van mijn bedrijf en WebProfit speelt daar een grote rol in.”

Ruim zestien jaar geleden begon hij met een winkeltje in Den Bosch. Nu is audicien Rudi Struijk eigenaar van zes winkels, stuurt hij een enthousiast team aan, helpt hij zelf ook nog klanten en runt hij een webshop. Of zoals hij het zelf zegt: “Ik ben meewerkend voorman.”

Rudi Struijk is een man met een positieve insteek, een flinke portie ambitie en veel dromen. Zijn ervaring in het vak gebruikt hij om collega’s te helpen en ondersteunen. “Ik ben het gezicht van het bedrijf, maar ik doe het samen met mijn zus: zij doet alles op de achtergrond.”

Dat hij na zestien jaar zoiets moois heeft opgebouwd met Struijk Audiciens en Struijk Online maakt hem trots. De wereld waar hij zich in beweegt, is namelijk niet de makkelijkste. “Eigenlijk is het een rare handel, want niemand wil een hoortoestel kopen. Het is niet leuk maar een noodzaak. Als je nog nooit een hoorprobleem hebt gehad dan ben je hoogstwaarschijnlijk nog nooit in een hoortoestelwinkel geweest. Voor mij is het heel belangrijk dat ik zichtbaar ben wanneer mensen naar een hoortoestel zoeken. Als ze mij niet zien dan weten ze niet dat ik besta. Ik heb een winkel waarvan mensen zeggen: ik wist niet dat je bestond.” 

Uitdaging

Het creëren van zichtbaarheid is iets wat de laatste jaren pas is ontstaan. “Toen ik begon als audicien was mijn wereld heel anders. Je kreeg een recept van de kno-arts en een lijst met de dichtstbijzijnde winkels. Voor mij was adverteren, zichtbaar zijn of het opzetten van een online marketingcampagne niet van belang.” Die tijd is voorbij. Rudi merkte zelf vijf jaar geleden een omslag. De zorgverzekeraars lieten de regels los, je hebt geen recept meer nodig van de kno-arts en de audiciens mogen steeds meer zelf meten.


Image
"Dat maakt het proces ook lastiger voor Struijk Audiciens. De kno-arts kende namelijk je kwaliteiten. Hij of zij gaf aan slechthorende mensen het advies waar zij het beste heen konden gaan. Het is nu een heel ander spel geworden. Het gaat mede dankzij WebProfit hartstikke goed. Maar als je de online wereld nu laat liggen dan heb je in mijn branche wel echt een uitdaging.”

Online investering

Die uitdaging is Rudi aangegaan in samenwerking met het team van WebProfit. “Online is de motor van mijn bedrijf en WebProfit speelt daar een grote rol in. Ik wil als ondernemer niet bezig zijn met de website en webshop. Dat doe ik indirect natuurlijk wel omdat ik contact heb met het team van WebProfit. Dan zeg ik wat ik wil en dan maakt projectmanager Steven de vertaalslag. Ik moet er niet aan denken om al de taken van WebProfit zelf uit te voeren. Ik heb jullie expertise hard nodig. Ik beredeneer alles vanuit mijn vakmanschap, maar daar zitten ook vaktermen tussen of andere zaken die voor mij heel logisch zijn. Ik heb jullie nodig om mijn vertaalslag te maken: wat wil een cliënt eigenlijk weten? En ook: wat waardeert Google?"

Een klant zoekt informatie en oriënteert zich thuis via internet. Daarom wordt er in samenwerking met WebProfit de website en webshop gevuld met aansprekende informatie. Zo komt de klant beslagen ten ijs wanneer hij of zij de winkel binnenstapt. Rudi: "Vroeger moest ik eerst uitleggen wat een hoortoestel was en hoe het eruit ziet en welke keuzes je hebt. Nu komt een klant binnen en zegt: o, maar dat heb ik al gelezen en gezien op jullie website."

Tot een paar jaar terug beschikte Rudi over een website voor Struijk Audiciens, maar er was nog geen sprake van SEO, SEA en social media campagnes. Dat is inmiddels veranderd: de budgetten voor de online vindbaarheid zijn flink omhoog gegaan, maar dat vindt Rudi de investering helemaal waard: “Ik weet dat de inzet van WebProfit werkt. Er komen steeds meer mensen onze winkels binnen omdat zij ons online hebben gevonden - niet op aanraden van een kno-arts. Dat percentage groeit elk jaar. Ik vraag er namelijk ook naar: hoe ben je klant geworden? Ik wil als ondernemer snappen waar mijn klanten vandaan komen.” 

Image

Tijdsbesparing

Kortgeleden wordt Rudi wederom bevestigd in de voordelen van het investeren in online vindbaarheid en het zo goed mogelijk informeren en online begeleiden van de klant. “Deze klant had via onze webshop Struijk Online uitgezocht welk hoortoestel het beste bij hem zou passen. Het resultaat had hij uitgeprint en meegenomen naar de winkel. Het enige wat hij zei was: dit hoortoestel wil ik. De selectie klopte perfect en we hebben het desbetreffende hoortoestel besteld. Dat is in mijn wereld echt uniek. Vaak hebben mensen géén idee welke merken er zijn of wat ze precies willen. Via een gesprek komen we er natuurlijk wel uit maar de trechter die ik of mijn collega moet maken, kunnen klanten ook maken via Struijk Online. Dat scheelt mij een uur werk. En je hebt een heel ander gesprek: je gaat direct op je doel af op een ander niveau.”

Bouwen aan de toekomst

Met zes winkels, een enthousiast team en een goedlopende webshop zijn de ambities van Rudi nog lang niet verdwenen. Sterker nog: hij heeft een duidelijk doel voor ogen. "Ik wil groeien naar maximaal twaalf Struijk hoorwinkels, verspreid over het land. Daarnaast ben ik samen met het team van WebProfit bezig om de webshop Struijk Online te vertalen in het engels. Dat klinkt stoer, maar ik wil kijken of het lukt in het buitenland. Daar zijn de hoorproducten namelijk veel duurder en mijn markt bevindt zich steeds meer in de digitale wereld. Tegenwoordig kunnen we hoortoestellen op afstand instellen via de smartphone. Daarom wil ik al een paar stappen verder zijn."

Rudi realiseert zich dat het uitbreiden naar het buitenland een gok is. "Dat risico neem ik. We hebben een heel goed jaar gehad bij Struijk Online - mede dankzij WebProfit. Daarom wil ik investeren in de volgende stap. Ondernemen is heel leuk, maar mocht het niet lukken dan mag ik ook niet ongelukkig worden." Rudi vervolgt lachend: "Dan rij ik bij wijze van spreken naar huis en zeg ik: het is mislukt en wat eten we vanavond? Ondernemen, zoals het investeren in winkels en het zichtbaar zijn online, gaat niet hard. Dat vind ik ook niet het belangrijkste. Uiteindelijk gaat het erom dat ik open en eerlijk ben tegen m'n klanten, dat ik dromen heb waar ik naartoe kan werken en dat ik met plezier en met een positieve insteek aan het werk ga."

Online vindbaarheid

Rudi van Struijk Audiciens: “Het team van WebProfit zorgt ervoor dat Struijk online goed vindbaar is. Mijn rol binnen de samenwerking is leidend. De budgetten zijn per maand en per winkel afgesproken. Ik geef aan wat voor mij belangrijk is en neem ervaringen vanuit de winkel mee in de gezamenlijke beslissingen. De website en webshop zijn mijn digitale visitekaartje en daar ben ik trots op.” Wil je dat jouw bedrijf ook online zichtbaar is en gevonden wordt? WebProfit helpt je graag.

Meer weten over Struijk Audiciens? Neem dan een kijkje op Struijk Audiciens. Voor hoortoestellen en accessoires kun je terecht bij de webshop van Struijk: Struijk Online