Website vernieuwen? Bewaar je Google posities

Het moment is daar: de nieuwe website wordt eindelijk gelanceerd. Na een paar weken - of misschien wel maanden - vertraging is het zover. De meningen van collega's en diverse afdelingen zijn gepasseerd en verwerkt (of aan de kant gezet).

Uiteindelijk is intern iedereen tevreden met het resultaat. Je brengt je klanten op de hoogte van de nieuwe website via een nieuwsbrief.

Eind goed al goed. Toch?

Website verkeer daalt

Een paar weken later blijkt dat je nieuwe website veel minder presteert in Google. Waar je eerst nog honderden bezoekers op de website kreeg, is dit aantal snel gedaald. De onderstaande grafiek zou een voorbeeld zijn wanneer de website in februari vernieuwd werd:

Daling website verkeer

Positie in Google behouden

Hoe voorkom je dalende posities met je nieuwe website? Bij het vernieuwen van je website moet je een paar belangrijke beslissingen nemen over de indeling van je website. Elke website bestaat uit zogeheten url's. Dit is de zichtbare naam van je website. Voor WebProfit is dit bijvoorbeeld:

  • webprofit.nl > homepagina
  • webprofit.nl/contact/ > pagina met contactgegevens
  • webprofit.nl/over-webprofit/ > pagina over het verhaal van WebProfit
  • webprofit.nl/online-marketing/> pagina over online marketing
  • webprofit.nl/websites/ > pagina over website laten maken
  • webprofit.nl/dienst/seo-zoekmachine-optimalisatie/ > pagina over SEO
  • webprofit.nl/dienst/... > pagina's over diensten

Deze structuur houden we aan bij het bouwen van de website en geeft Google signalen hoe onze website is opgebouwd. Onze website gaat dus over online marketing, de diensten en onderwerpen die daarbij horen & over websites.

URL structuur oude en nieuwe website

De eerste stap is dus om te kijken hoe jouw huidige websitestructuur is. Dit kun je doen door simpelweg je website te bezoeken en de pagina's te openen. Links bovenin de browser zie je de url van de pagina's.

Een andere manier is om te Google'en met een speciale zoekopdracht. Deze zoekopdracht is: site:jouwwebsite.nl. Op de plek van jouwwebsite.nl vul je jouw eigen website naam in, zonder www ervoor. In Google zie je nu al jouw url's. Meestal zijn deze ook nog gesorteerd op meest bezochte pagina's.

Pagina's met veel SEO verkeer achterhalen

Om te bepalen welke pagina's veel bezoekers aantrekken via Google en hoe hoog jouw website scoort kun je Google Search Console gebruiken. In het tablad 'Prestaties' zie je de zoekopdrachten van jouw website.

Search console website

Standaard staat het rapport op 'Zoekopdrachten'. Door te klikken op 'Pagina's' worden de url's zichtbaar.

Search console

Deze pagina's zorgen voor veel organische vertoningen in Google en vooor SEO verkeer naar je website.

Search console pagina's

 

Deze landingspagina's moet je dus zeker behouden. Bijvoorbeeld door deze exact na te bouwen op de nieuwe website. Op deze manier zorg je ervoor dat er geen SEO waarde verloren gaat.

Geen Search Console Data?

Heb je geen Search Console data tot je beschikking? Bijvoorbeeld omdat dit nooit is gekoppeld? Via andere tools kun je ook achterhalen welke pagina's voor veel verkeer zorgen. Zie onderstaand voorbeeld:

Score in Google

Deze data halen we uit een externe tool waar je normaal voor moet betalen met een abonnement.

Kom je er niet uit met Google Search Console of een andere tool? Wij helpen je graag met een gratis kort overzicht van de pagina's die je zeker moet behouden bij het vernieuwen van je website. Vul onderstaand formulier in:

Redirects van te voren instellen

Moeten of gaan de url's van je website toch veranderen? Bijvoorbeeld omdat deze niet goed opgebouwd zijn en er als volgt uitzien:

  • website.nl/p?423
  • website.nl/43-pagina-naam

Voor je SEO is het beter dat je deze url namen inderdaad aanpast naar meer bekende termen. Dit is niet de grootste rankingfactor maar speelt toch een kleine rol. De oude pagina kun je vervolgens redirecten (oftewel: doorverwijzen) naar de nieuwe pagina. Dit ziet er als volgt uit: website.nl/p?423 > website.nl/over-ons.

Redirect instellen

Met deze redirects geef je aan Google een signaal dat de waarde van de oude url moet doorverwijzen naar de nieuwe url.

Redirects in de eerste weken

In de weken na de lancering van je nieuwe website raden we aan om het aantal 404 foutmeldingpagina's te monitoren. Dit zijn pagina's die bijvoorbeeld niet doorgestuurd worden naar een andere pagina. De bezoekers landt op een pagina die dus niet bestaat (404).

Mogelijk zie je een aantal pagina's over het hoofd waardoor bezoekers op een niet bestaande pagina terecht komen. Ook Google heeft geen voorkeur voor 404-pagina's waardoor je deze zoveel mogelijk moet voorkomen om de SEO van je website te behouden. Dit kun je ook zien via Google Search Console met het rapport "Dekking".

Een andere optie is om via Google Tag Manager een 'Gebeurtenis' in te stellen. Hiermee krijg je een overzicht van welke pagina's nog een redirect nodig hebben in Google Analytics. In onderstaande data zie je aan het begin nog redelijk wat 404 pagina's. Deze 404's zijn daarna doorverwezen naar bestaande pagina's. Vervolgens neemt het aantal 404's snel af.

404's in Google Analytics

Hulp bij het behouden van je SEO waarde?

Word jouw website vernieuwd? Of heb je plannen om jouw website binnenkort te vernieuwen? Bij WebProfit weten we alles van url's, SEO, redirects en Google Search Console. En natuurlijk over het behouden van je score in Google. Bel ons of neem contact op voor meer informatie bij het behouden van je SEO waarde.