Vergeet je zoekwoordenonderzoek bij SEO teksten schrijven niet

Een tijdje terug schreef mijn collega Marielle het blogbericht "Dé drie pijlers van een goed blogbericht". Keep It Short and Simple was haar boodschap.

Vanuit SEO perspectief is het schrijven van een blog een belangrijk onderdeel. Met de juiste strategie kun je namelijk de waarde van jouw website vermeerderen en tegelijk jouw doelgroep bereiken.

Maar hoe bepaal je de juiste SEO onderwerpen voor jouw blogs? Welke onderwerpen beschrijf je daarbij en welke vragen los je op? Lees het direct in mijn nieuwe blog.

Zoekwoordenonderzoek

Waarschijnlijk weet jij als ondernemer of marketeer voldoende onderwerpen om over te schrijven. Bijvoorbeeld het onderwerp uit dit blog: SEO teksten schrijven. Een veel gemaakte fout bij het schrijven van een blog is schrijven zonder jezelf de benodigde onderzoekstijd te gunnen.

Wat bedoel ik precies? In mijn eerdere artikel "Hoe hoog scoort mijn website in Google" schreef ik hier bijvoorbeeld al iets over: staar je niet blind op zoekvolumes, maar kijk naar relevantie. Voordat ik begon met schrijven van deze tekst had ik de woorden 'SEO' en 'blog' in gedachten. Een kort onderzoek laat echter zien dat 'SEO' en 'teksten' veel relevantere zoekwoorden zijn.


 

SEO blog


SEO onderzoek


Deze conclusie baseer ik bijvoorbeeld op bovenstaande afbeeldingen. SEO blog zoekwoorden hebben vooral betrekking op landen als de VS, India en Engeland. SEO teksten is echter vooral op Nederland gericht. Voor WebProfit zijn daarom zoekwoorden met SEO teksten veel interessanter.

Varianten van steekwoorden zijn hierbij:

De 'wat?' en 'hoe?' vragen geven ook altijd interessante inzichten:

Zoektermen

Het zoekwoord "hoe schrijf je SEO teksten" sluit hierbij goed aan op het doel van dit artikel.

Hoe schrijf je SEO teksten?

Logischerwijs vervolgen we dit artikel met bovenstaande vraag. Voor het schrijven SEO teksten heb ik een aantal tips voor jou:

Neem je tijd

Neem je tijd refereert eigenlijk aan het onderzoek vooraf wat ik in dit artikel beschreef. Je kunt namelijk beter de juiste zoekwoorden vinden door net iets meer tijd aan je SEO onderzoek te besteden.

Beantwoord het probleem

Het doel van een blog is het beantwoorden van problemen. Verplaats je daarom in je klant en schrijf niet vanuit jezelf. Schrijf wel vanuit je expertise. Het gevaar is dat je gaat redeneren voor je klant. De klant wil namelijk informatie weten die jij allang weet.

Vergeet de standaard SEO instellingen niet

Je zoekwoorden moeten te vinden zijn in de tekst, dat is onmisbaar. Wel is het belangrijk om hierbij niet alleen maar steekwoorden te noteren. Google is namelijk steeds beter in staat om jouw pagina of artikel te beoordelen op basis van relevantie en eventuele trucjes.

Monitor en verbeter

Een artikel schrijven en plaatsen zijn stap twee en drie. Stap één is natuurlijk jouw onderzoek. De verdere stappen zijn het monitoren en verbeteren van je content. Om je een voorbeeld te geven: onze blog over lokale vindbaarheid scoort na een tijdje nog niet heel goed in Google. Via Search Console hebben we ondertussen meer inzicht gekregen in de zoekwoorden.

Op basis van deze informatie kunnen we het artikel verbeteren, uitbreiden of andere artikelen toevoegen voor relevante onderwerpen over lokale SEO.

Hulp bij het schrijven van SEO teksten?

Bij WebProfit werken we dagelijks met het schrijven van teksten voor websites en online marketing. Mijn collega Marielle kan bijvoorbeeld teksten omtoveren tot wervende teksten. Met mijn zoekwoordenonderzoek brengen we de juiste onderwerpen en steekwoorden in beeld.

Neem contact met ons op om verder te ontdekken hoe wij jou verder helpen!