Social media ontwikkelingen

Social media ontwikkelingen

Vooruit kijkend naar het jaar 2021 zijn er enkele belangrijke ontwikkelingen op het gebied van social media te constateren die interessant kunnen zijn voor je strategie. WebProfit helpt als internetbureau bij het realiseren van social media strategieën en houdt daarbij rekening met de nieuwste ontwikkelingen en trends.

De ontwikkelingen voor 2020 zijn als volgt:

  • Persoonlijke content
  • E-commerce
  • Video en voice wordt belangrijker
  • Instagram verbergt likes

Persoonlijke content

Door de komst van de Instagram Stories is ook persoonlijke content geïntroduceerd. Bezoekers zochten voorheen naar de juiste content, maar door de grote hoeveelheid van aanbod is dat niet meer het enige waar bezoekers naar kijken. Persoonlijke content onderscheid een bedrijf van de concurrent. De Instagram en Facebook Stories zijn het middel om een 'kijkje achter de schermen' te geven van jouw bedrijf. Laat zien wie je bent, wat je doet en waar je op dat moment mee bezig bent. Neem de kijker mee in het proces van jouw bedrijf!

E-commerce

Ruim 47 procent gebruikt social media als inspiratiekanaal. Social media is dus  een goed communicatiemiddel voor de oriëntatiefase van de Customer Journey (klantreis van interesse naar aankoop). Maar wat gebeurt er na de oriëntatiefase? Veel bedrijven werkte met een call-to-action naar de website toe, een goede tool om de social media bezoekers naar de website te navigeren. Helaas werkt dit in de praktijk minder goed. Weinig social media bezoekers klikken op de call-to-action. Gelukkig hebben Instagram en Facebook daar wat op gevonden! Als consument kan je nu het hele proces van de customer journey afronden op het social media platform zelf!

Video en voice wordt belangrijker

2020 is het jaar van video marketing en voor 2021 wordt verwacht dat content in de vorm van video en geluid een nog belangrijkere rol gaat spelen. Onder andere live-video en podcasts zijn een toenemende trend op kanalen zoals:

  • Facebook
  • Snapchat
  • Instagram
  • Youtube
  • Spotify

Instagram verbergt likes

Begin dit jaar is het misschien al opgevallen, Instagram toont te likes onder de berichten niet meer. Wat vooraf alleen een experiment was, is nu een doorgevoerde verandering. De reden voor het verwijderen van de likes is dat mensen te gefixeerd zouden zijn op de aantallen likes die ze krijgen. Met deze aanpassing hoopt Instagram dat er minder gebruikers zijn die enkel posten voor het aantal likes. En dat er meer ruimte komt voor kwalitatieve posts.

WebProfit en social media marketing

WebProfit is als fullservice internetbureau actief met social media en daarbij houden we rekening met de laatste ontwikkelingen. Start nu met een uitdagende en kwalitatieve social strategie en neem contact op met WebProfit via 0183-201020 of mail naar [email protected].


Dirk-Jan Kranendonk
Dirk-Jan Kranendonk
Online Marketeer