Trends en ontwikkelingen van 2021

Trends en ontwikkelingen van 2021

De concurrentie van bedrijven & merken online is hoog! Het is allang geen kwestie meer van aanwezig zijn, maar van opvallen. Investeer in een goede voorbereiding en strategie, weet wat online speelt! Wij vertellen je alles over de nieuwste trends en online ontwikkelingen voor 2021!

1. Voice Search

Voice search is the next big thing als het gaat om ontwikkelingen voor 2021. Dit gaat om spraakgestuurde zoekopdrachten van jouw bezoekers. De focus ligt bij voice search op long tail zoekwoorden waardoor jij heel veel relevante info van jouw bezoekers krijgt. Zoek uit wat voice search voor jouw organisatie kan betekenen!

2. Groei van e-commerce markt

Sinds de coronacrisis is er een hele sterke groei van e-commerce. Deze sterke groei zal zich ook in 2021 sterk doorzetten. E-commerce is tijdens de lockdown een essentieel onderdeel gebleken van het dagelijks leven. Na verwachting zullen dit veel ondernemers doen besluiten om nog meer te doen met met deze vorm van marketing. Ben jij online niet goed vindbaar of heb je helemaal geen website? Wacht niet langer en ga aan de slag met online verkopen!

3. Lokaal

Naast de groei van de e-commerce markt, is ook lokaal een belangrijk woord geworden in de online marketing. Waar consumenten eerder door heel Nederland en zelfs uit het buitenland hun producten kochten, zijn consumenten nu meer gericht op lokaal winkelen. Google speelt slim in op deze trend. Zo is Google Mijn Bedrijf erg populair en zetten bedrijven in op lokale zoekopdrachten. Google is nu al bezig met het uitrollen van nieuwe lokale functionaliteiten richting Europa, zoals Local Ads. Deze functie is helaas nog niet in Nederland beschikbaar.

4. Google innovatie

Niet alleen social media heeft ingezet op de stories, ook Google is bezig om stories te introduceren. Als het aan Google ligt zien we deze content straks ook terug in de zoekmachine. De zoekmachine stories komen in de vorm van tikbare content, vergelijkbaar met social media stories, alleen verdwijnen deze verhalen niet na verloop van tijd. Het zijn losse foto’s, video’s en/of teksten die samen een verhaal vormen op een webpagina.

De zoekmachine speculeerde al enige tijd over Google for Jobs, maar nu is deze functionaliteit dan ook echt te gebruiken! Google for Jobs verzamelt en vertoont vacatures van diverse websites in een eigen overzicht op de Google zoekmachine. Werkzoekenden kunnen vacatures in één overzicht zien binnen de zoekresultaten om de zoektocht naar een nieuwe baan makkelijker te maken.

5. Social shopping

Shoppen via social media kunnen we nu al niet meer omheen en dat zal naar verwachting in 2021 alleen maar blijven groeien. Om Instagram Shopping nog groter te maken, is de Instagram shop nu ook aan ‘Ontdekken’ toegevoegd. Een grote stap voor Instagram om meer focus te leggen op producten. Ook Facebook en andere social media kanalen zijn aan het innoveren op dit gebied. Ga aan de slag om je producten aan te bieden op social media!

6. Video en podcasts

Video content is al een ruime tijd een belangrijke trend. Op social media als Instagram blijft video content steeds meer groeien. Vooral afgelopen jaar hebben veel bedrijven de stap genomen om met video en beeld te werken. Video content maken is voor veel bedrijven een grote stap. Meer reden om het dus juist wel te doen! Naast beeld is de populariteit van podcasts het afgelopen jaar ook toegenomen. De perfecte manier om je product of dienst op een andere manier aan de doelgroep te tonen, maar het helpt ook om meer op te vallen dan de concurrenten.

Online marketing bij WebProfit

WebProfit speelt in de op nieuwste trends en ontwikkelingen, zodat jouw bedrijf online gaat groeien. Neem contact met ons op en kom erachter wat wij voor jou kunnen betekenen!