Verkopen realiseren in de webshop

Door Richard Kooy op 2 mei 2017
Webdesign, Webshop


Welke mogelijke online marketing middelen zijn er om webshop verkopen te realiseren en wat zijn de beste mogelijkheden? De ‘gratis klikken’ van SEO of juist de Adwords advertenties? Graag vertellen we u meer over de mogelijkheden om webshop verkopen te realiseren.

Verkopen in de webshop

Basis voor een goede webshop

De basis voor een goede webshop begint bij het ontwerpen van de webshop zelf. Enkele belangrijke elementen van een goede webshop zijn:

  1. Vulling van de webshop met producten
  2. Hoe meer relevante producten in de webshop, hoe aantrekkelijker het aanbod voor de consument. Belangrijk is hierbij om vooraf een concurrentenonderzoek uit te voeren. Hierdoor wordt inzichtelijk wat de prijzen in de markt zijn. Wanneer uw producten een stuk duurder zijn, zal de kans op aankopen in de webshop een stuk kleiner worden.

  3. Navigatiestructuur
  4. Een eenvoudige navigatie door de webshop voorkomt dat webshopbezoekers vroegtijdig afhaken. Het bestelproces moet bijvoorbeeld eenvoudig zijn met maximaal 3 tot 4 stappen.

  5. Uitstraling
  6. Een frisse en betrouwbare uitstraling zorgt voor een vertrouwde indruk bij de consument. Bijvoorbeeld door een beveiligingscertificaat, webshop keurmerk, duidelijke voorwaarden en recensies van andere webshopbezoekers.

  7. Snelheid
  8. Een snelle laadtijd van de webshop zorgt voor een prettige gebruikerservaring. Hierdoor wordt voorkomen dat webshopbezoekers afhaken door lange wachttijden.

Naast de bovengenoemde punten zijn de volgende online marketing middelen mogelijke onderdelen van uw online strategie.

Organische vindbaarheid

Organische vindbaarheid van een webshop wordt gerealiseerd door middel van SEO . Dit houdt in dat de producten en pagina’s van de webshop hoog in Google te vinden zijn. Om bovenaan in Google te komen met de webshop is een uitgebreide SEO aanpak nodig. Enkele voorbeelden van activiteiten die de SEO posities ten goede komen zijn:

  1. Productinformatie bij alle producten
  2. Links van andere relevante websites naar de webshop
  3. Verkeer vanuit social media platforms naar de webshop
  4. Webshop die al enige jaren online is
  5. On page SEO factoren (meta title’s en beschrijvingen)

Verkopen in de webshop

De webshop van Openingstechnieken is vindbaar op specifieke zoektermen voor schuifpui producten.

 

De organische vindbaarheid van een webshop is dus niet binnen één dag gerealiseerd. Begin daarom vanaf dag één van de webshop met een gestructureerde en continu doorgaande SEO strategie. De eerste maanden tot een jaar zult u waarschijnlijk weinig vrucht van uw arbeid zien, dit is echter een toekomst investering. Google heeft namelijk tijd nodig om de scores van websites te actualiseren. In de tijd dat uw concurrenten stil zitten kunt u dus de inhaalslag maken op het gebied van SEO.

Adwords

Binnen één dag hoog in Google is mogelijk met Adwords adverteren. In tegenstelling tot SEO heeft u dus direct resultaat. Bij het inzetten van Adwords voor een webshop zijn verschillende mogelijkheden toepasbaar. Ter illustratie zien we het voorbeeld van de webshop DutchHearing.


Google Shopping

Met Google Shopping worden de producten uit de webshop direct gepresenteerd in de zoekresultaten van Google. Over het algemeen heeft Google Shopping een hoger resultaatpercentage dan bijvoorbeeld standaard tekstadvertenties. Een belangrijke reden is dat een Google Shopping advertentie veel meer opvalt dan een tekstadvertentie.


Tekstadvertenties in Google

De standaard tekstadvertenties in Google zorgen ervoor dat uw advertenties boven de organische zoekresultaten getoond worden. In de ideale situatie is uw webshop goed vindbaar op bij de organische zoekresultaten en maakt u tevens gebruik van Adwords advertenties.

Resultaat met webshop
Adverteren met banners

Bezoekers van een webshop alsnog een product laten kopen? Dan is remarketing met online banners het middel. De webshopbezoekers die geen product in de webshop gekocht hebben krijgen bijvoorbeeld een advertentie te zien met de producten die ze bekeken hebben.

Webshopbezoekers die wel een product gekocht hebben kunt u aanvullende producten laten tonen door middel van online banners. Op deze manier wordt de kans op herhalingsaankopen vergroot.

Remarketing webshop

Social media

Social media en een webshop is de ideale combinatie voor gericht adverteren met producten. Net als in Google Shopping worden de producten getoond met een afbeelding en titel die bij Facebook echter op de tijdlijn van gebruikers verschijnen. Met Facebook adverteren kunt u zelf de doelgroep kiezen die de advertenties te zien krijgen.

E-mailmarketing

Met E-mailmarketing kunt u vaste klanten specifieke producten en acties aanbieden. De inzet van e-mailmarketing heeft dus als doel om huidige klanten aan te zetten tot nieuwe aankopen. Daarnaast blijft uw webshop zichtbaar bij huidige klanten.

Meer verkopen realiseren in de webshop?

Wilt u meer informatie over het realiseren van verkopen in de webshop en het opzetten van een online strategie? Neem dan contact met WebProfit op!