Waarom je moet verkopen via platforms

Ben jij eigenaar van een webshop? Dan zetten we even wat cijfers op een rij voor je:

16 procent van de consumentenaankopen (de reis van zoeken naar aankoop) begint op een platform en 32 procent eindigt op een platform. Bij een platform moet je denken aan Amazon, Alibaba, eBay, Zalando en Bol.com. In de VS zijn deze percentages trouwens zelfs 53 en 52 procent.

Wat betekent dit voor jou? Moet jij ook jouw producten - naast jouw webshop - ook verkopen via andere platforms? Ik vertel je meer in dit artikel!

Klantreis en platforms

Iedere online klantreis begint met een zoekopdracht. Dit kan bijvoorbeeld via Google of YouTube. Op deze manier komt de klant bij jouw webshop of website terecht. Wanneer de klantreis begint op een platform dan zet de klant al een verdere stap voorwaarts door eerst naar Bol.com of Amazon te gaan. Wanneer jouw producten hier niet gevonden worden, zal de klantreis dus ook niet bij jouw bedrijf uitkomen.

In onderstaande afbeelding zie je een aantal voorbeelden van "klantreizen".

Klantreis bronnen

'Referral' betekent hier een platform. Zoals je ziet, gaat een klantreis vaak over meerdere bronnen en tijdstippen. De bovenste twee klantreizen zijn bijvoorbeeld via een platform op de webshop van onze klant terechtgekomen. Vervolgens zijn ze via direct verkeer teruggekeerd en hebben ze een aankoop gedaan.

Maar wat zijn platforms eigenlijk?

Platforms zijn bekende en minder bekende webshops en websites die verkoopruimte bieden voor particulieren en bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan het bekende voorbeeld van Marktplaats voor voornamelijk verkoop tussen consumenten. Andere voorbeelden zijn zoals eerder genoemd: Bol.com, Beslist.nl, eBay, Amazon, Tweakers, enz.

Praktijkvoorbeelden WebProfit

WebProfit zorgt ervoor dat de producten van een klant zichtbaar zijn bij vergelijkingssite tweakers.net

Google analytics bronpad

In bovenstaande afbeelding zie je bij nummer 1 dat de klantreis begint bij het platform. Bij de andere klantreizen eindigt de reis juist bij het platform. Zichtbaarheid in Google en het platform is dus voor deze klant onmisbaar.

Een ander voorbeeld is het platform Marktplaats.nl in onderstaande afbeelding:

Verwijzing platform

De uiteindelijke aankoop wordt toegeschreven aan direct verkeer (terugkerend) maar begint bij het platform.

Hoe verkopen via platforms?

Het verkopen via deze platforms begint met het aanmelden. Via het aanvragen van een account kun je jouw producten laten inlezen bij een platform. Eigenlijk werkt dit principe hetzelfde als bij Google Shopping.

Na het inlezen van je producten kun je aangeven welke producten zichtbaar moeten zijn voor de verkoop. Ook bepaal je het budget wat je wil uitgeven voor de verkoop via platforms.

Tips voor verkopen via platforms

Reserveer voldoende tijd voor het aanmeldproces en het aanleveren van je producten. Verkopen via platforms doe je er namelijk niet 'zomaar even bij'. Producten en advertenties moet je monitoren en verbeteren. Besteed daarom voldoende tijd voor het beheren en aanpassen van jouw campagnes bij verschillende platforms.

Wanneer je zichtbaar wilt zijn op alle momenten van de klantreis worden platforms eigenlijk onmisbaar. Blijf dus niet achter bij de ontwikkelingen en zet de stap naar bredere online verkoop.

Verkopen met WebProfit?

Heb je geen tijd om zelf een online strategie op te zetten voor de verkoop via platforms? Benieuwd wat WebProfit voor jouw webshop kan betekenen? Neem dan contact met ons op!

* De percentages en cijfers komen uit het onderzoek van Wunderman commerce.