Waarom (nog steeds) adverteren op Google?

Waarom zou ik nog adverteren op Google in 2019? Je eerdere Google campagnes waren niet bepaald succesvol, je vertrouwen in Google is niet groot en al je concurrenten adverteren al.

Terecht vraag jij je af of adverteren in Google wel zin heeft. In deze nieuwe blog laat ik zien waarom adverteren op Google nog steeds onmisbaar is voor bijna ieder bedrijf die de online omzet wil verhogen.

Iedereen gebruikt Google

Misschien heb je al veel blogs over Google adverteren gelezen waarin benoemd wordt dat +90% van de consumenten Google gebruikt.

In onderstaande data van onze klanten zie je dat dit inderdaad klopt:

Google data

92% via Google

Google data

95% via Google

Google data

93% via Google

Er zijn echter meer redenen om te adverteren op Google.

Zichtbaar zijn boven je concurrenten

Zoals je denk ik wel weet wordt bij iedere zoekopdracht via Google een aantal resultaten getoond. Dit wordt ook wel de 'SERP' (Search Engine Results Page) genoemd in marketingtermen.

Deze 'SERP' bestaat wisselend uit:

  1. Google advertenties (tekstadvertenties en Google Shopping)
  2. Google mijn Bedrijf bij lokale zoekopdrachten
  3. SEO resultaten

Google SERP

De eerst zichtbare resultaten zijn altijd de Google advertenties. Wanneer jouw website of webshop dus niet adverteert in Google ➡ ben je dus niet helemaal bovenaan zichtbaar. Jouw concurrent die wel adverteert is dus wel zichtbaar!

Uiteraard wil je dit natuurlijk niet, een goede reden om dus nog steeds te adverteren op Google.

+/- 50% klikt op advertenties

  • "Ik klik nooit op advertenties..."
  • "Die eerste resultaten in Google sla ik altijd over, allemaal advertenties..."

Bovenstaande opmerkingen hoor ik in mijn omgeving vaak en er zijn inderdaad mensen die bewust Google advertenties negeren. Er is echter een grote groep consumenten die wel de Google advertenties aanklikt.

Met onderstaande voorbeelden kun je dat zien:

Zoeken naar: iPhone kopen > bijna de helft klikt op de Google advertenties

Klikken op links in Google

Zoeken naar: Tuinset > bijna de helft klikt op de Google advertenties

Klikken in Google

Zoeken naar Tas > bijna 40% klikt op de advertenties

Volume Google

Deze 3 voorbeelden geven een indruk van het aantal % wat op een advertentie klikt.

Bekende online marketing platforms schrijven hier ook over, bijvoorbeeld onderstaand onderzoek:

  • 48% van de mensen klikt op een tekstadvertentie, 31% op Google Shopping resultaten en 16% op video advertenties. (Search Engine Land, 2019)

Weer een goede reden om te adverteren op Google.

Voorkomen dat je niet gevonden wordt op cruciale momenten

In mijn eerdere blog beschreef ik al dat een klantreis vaak over meerdere tijdstippen en momenten wordt uitgevoerd.

Google adverteren speelt hierin een belangrijk rol. Dit zie je in onderstaande afbeelding waarbij een aantal klantreizen zichtbaar zijn:

Betaald verkeer

Nummer 7 is bijvoorbeeld op de website gekomen via Google adverteren. Op een later moment weer via SEO en tot slot is de aankoop voltooid bij het volgende bezoek aan de website via Google adverteren. In dit geval dus één aankoop met drie contactmomenten.

Zonder betaalde advertenties in Google zouden een stuk minder contactmomenten (en daarmee de kans op een aankoop) zijn met de klant in de klantreis.

Voorbeeld

Stel je verkoopt automatische stofzuigers en je adverteert niet in Google. Jouw potentiële klant wil een mooie, automatische stofzuiger kopen:

Product kopen

Jouw website scoort voor de SEO resultaten goed voor relevante zoektermen als "automatische stofzuiger" of "robot stofzuiger".

Jouw concurrenten adverteren echter ook met Google campagnes zodat hun advertenties bij dit soort klanten helemaal bovenaan in Google komen.

Tijdens de klantreis, via verschillende momenten, bereiken zij met Google advertenties wel de klant  ➡ jij bereikt de klant alleen met de SEO resultaten ➡ deze klant raak je dus mogelijk kwijt aan concurrenten die beter zichtbaar zijn.

Natuurlijk kun je beredeneren dat jouw aanbod en service beter zijn dan je concurrenten die adverteren. Verder heb je ook al aankopen van klanten die bij één bezoek al bestellen.

Consumenten staan echter bekend om hun snelheid, ze willen direct en zo snel mogelijk de oplossing. Beperkt zichtbaar zijn geeft dus een groot risico.

Wat ons betreft weer een belangrijke reden om wel te adverteren en zichtbaar te zijn op de juiste momenten.

Ook adverteren in Google?

Kan jouw website of webshop ook niet zonder Google adverteren? Bij WebProfit helpen we je graag om jouw online plek maximaal te benutten. Neem contact met ons op!