Zo maak jij jouw webshop klaar voor de feestdagen

Zo maak jij jouw webshop klaar voor de feestdagen

Het duurt niet lang meer en de periode van Sinterklaas en Kerst breekt weer aan. Een tijd van gezelligheid en het opentrekken van je portemonnee.

Niet iedereen houdt van de lange rijen en drukte in de winkels. Daarom zoekt ruim 80 procent van de kopers inspiratie voor de feestdagen op het wereldwijde web. En daar liggen juist de kansen voor jou en jouw webshop.

We geven je een paar handvatten die je nu al kunt aanpakken. Zo ben je dit jaar ruim op tijd klaar voor de shopwoede rondom de feestdagen.

Laadtijd

Wachten is vervelend. Niet alleen in een drukke winkel, maar ook als je online op zoek bent naar het perfecte sinterklaas- of kerstcadeau. De feestdagen zorgen voor stress bij veel consumenten. Elke seconde die jouw webshop er langer over doet om te laden, heeft een negatieve impact op de klanttevredenheid. Je wilt natuurlijk voorkomen dat online shoppers geïrriteerd jouw website verlaten. Begin daarom op tijd met het optimaliseren van jouw webshop, zodat klanten zich niet hoeven te ergeren aan de laadtijd.

Actuele informatie en voldoende aanbod

Een winkel die niet volledig gevuld is, is niet aantrekkelijk. Zorg ervoor dat de aangeboden producten op voorraad zijn en voorzien zijn van de meest actuele informatie. Hoe duur is het product en hoeveel zijn er nog op voorraad? Met duidelijke en goed gevoelde schappen trek je klanten aan. En dat is juist de bedoeling.

Kortingsacties

Het is een cliché, maar echt waar: Nederlanders houden van korting. Zeker in de laatste, duurste maanden van het jaar. Bied je klant een korting aan die ze niet kunnen weerstaan. Zo verlaag je de drempel om een aankoop te doen. Heb je wel eens gedacht aan een leuke actie via social media of een extra cadeautje bij een bepaald bedrag? Je kunt ook een gratis inpakservice aanbieden of een kortingscode geven voor januari.

Lever- en retourtijden

Online shoppers willen hun cadeau's voor Sinterklaas en Kerst natuurlijk op tijd ontvangen. Geef daarom duidelijk op jouw website aan wanneer mensen uiterlijk hun bestelling moeten plaatsen om het op tijd te kunnen ontvangen. Zo weten jouw klanten precies waar ze aan toe zijn. Je kunt je vaste klanten, of personen die al eerder iets bij jouw webshop hebben besteld, ook via een mailing alvast op de hoogte brengen van de lever- en retourtijden in deze drukke periode van het jaar.

Meer bezoekers naar je webshop

Je webshop is klaar voor de storm aan bezoekers rond de feestdagen. Hoe krijg je die eigenlijk naar je webshop tussen alle concurrenten? Lees dan onze andere blog: "Dit kun jij als ondernemer online doen vóór de decemberdrukte"

Heb je hulp nodig met één van deze zaken? Of wil je je webshop aanpassen? Ook voor webshop optimalisatie staat het team van WebProfit voor jou klaar. Neem contact met ons op. Dan helpen we je graag verder.