CRM systeem
voor toegang tot complete profielen

Goede tools voor het onderhouden van klantcontacten en contactpersonen zijn er genoeg. Wat maakt HubSpot CRM dan zo bijzonder? HubSpot verbindt marketing en sales aan één CRM-pakket. Zo staat alle informatie op een plek en is deze toegankelijk voor alle relevante afdelingen.

Door de contactgegevens van alle afdelingen samen te brengen, krijg jij een duidelijk overzicht van alle contactpersonen. Dat zorgt ervoor dat je de contacten in jouw contactenlijst beter begrijpt en daardoor een goede band kunt opbouwen, om zo een (potentiële) klant aan je bedrijf te binden.

Schermafbeelding-2022-05-05-om-12.41.46-2048x945

Meer weten over HubSpot? Vraag een demo aan!

Een greep uit de voordelen

Contactpersonen

Al jouw contactpersonen bij elkaar. Maak filters en views om alles in te richten zoals jij dat wilt.

Bedrijven

Ontdek een overzicht van alle bedrijven, inclusief een koppeling met alle personen uit jouw contactpersonen die daar werkzaam zijn.

Personalisatie

Voeg je eigen eigenschappen en data toe een contactpersonen en bedrijven, waarna je ook zelf nog de indeling van het klantprofiel kunt bepalen.

Lijsten

Maak statische en actieve lijsten, waarmee je jouw klanten indeelt in bepaalde groepen en segmenten. Deze gebruik je vervolgens weer bij o.a. mailings en workflows.

Contactpersonen

In HubSpot bestaat je lijst met contacten niet alleen uit een klantenlijst, maar ook uit contacten die een bepaalde actie hebben ondernomen op je website, zoals het invullen van een formulier, het inschrijven voor de nieuwsbrief of het achterlaten van gegevens bij een pop-up. Al deze gegevens worden automatisch toegevoegd aan jouw CRM, waar per contact wordt bijgehouden in welke fase van de salesfunnel deze persoon zit.

Een klantprofiel kan worden voorzien van extra, zelf ingebrachte, informatie. Het is mogelijk om bepaalde eigenschappen toe te voegen aan contactpersonen, denk hierbij bijvoorbeeld aan interesses, voorkeuren, bron van het contact etcetera. Alle data die jij een klanten wil hangen, is haalbaar voor het CRM. Daarnaast is het ook mogelijk om het klantprofiel, hetgeen dat je ziet bij het openen van een contact, zelf aan te passen. Jij bepaalt welke data je het belangrijkste vindt en dus als eerste wilt tonen.

Naast persoonlijke gegevens van klanten krijg je een uitgebreid inzicht in de klantreis. Je weet wanneer iemand als eerste je website heeft bezocht, hoeveel pagina's diegene bekeken heeft en welke formulieren en chat gesprekken deze klant heeft voltooid. Daarnaast zie je, wanneer je een webshop hebt gekoppeld, het aantal en type aankopen dat deze klant heeft gedaan.

Het klantprofiel bestaat onder andere uit:

  • Website activiteit op jouw website.
  • E-mailverkeer met jouw bedrijf.
  • Contactgegevens.
  • Oproepen.
  • Geplande meetings/taken.
  • Gekoppelde bedrijven.
  • Ingeschoten tickets.
  • Fase in de customer journey.
  • Datum laatst contact opgenomen.
  • Status lead.

Ga je écht actief aan de slag met HubSpot? Dan vind je in het klantprofiel ook aantekeningen, e-mails, oproepen en meetings die tot deze persoon behoren.

Bedrijven

Het CRM gedeelte heeft naast een sectie voor contactpersonen ook een sectie voor bedrijven. Deze is met name interessant voor B2B bedrijven of bedrijven die zowel de B2B als B2C aandoen. Een bedrijfsprofiel ziet er in lay-out hetzelfde uit als een profiel van een contactpersoon, maar verschilt uiteraard qua data. Contactpersonen worden automatisch gekoppeld aan bedrijven. Alle contacten die werken bij hetzelfde bedrijf, worden in het bedrijfsprofiel samengebracht. Je hebt dus per bedrijf goed zicht op alle medewerkers waar jouw bedrijf contact mee heeft.

Ook het bedrijfsprofiel is aanpasbaar. Voeg hier zelfgemaakte eigenschappen aan bedrijven toe, waarmee jij later segmenten en lijsten (eventueel voor automatiseringen) aan kunt maken. Daarnaast pas je ook hier de weergave aan, zodat jij de keuze hebt om te bepalen welke gegevens als eerste getoond worden.

Hubspot koppelt onder andere onderstaande informatie aan bedrijven: 

  • Overzicht van de bedrijfsgegevens, zoals een domeinnaam en omschrijving.
  • De medewerkers uit de contactenlijst die bij dit bedrijf horen.
  • Alle communicatie met dit bedrijf.
  • Documenten en bijlages.
  • Gemaakte deals.
  • Activiteit op jouw website.
HubSpot-CRM

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief
 

Lijsten

Het maken van lijsten in het HubSpot CRM helpt jou om je contactenlijst te organiseren en onder te verdelen in categorieën. Het voordeel daarvan is dat jij je boodschap meer gericht kunt afstemmen op je doelgroep. Het maken van lijsten fungeert als input voor marketinguitingen, maar ook voor eigen overzicht.

De lijsten stel je samen door bepaalde variabelen te kiezen. Dit kunnen gegevens zijn die al standaard in het CRM staan, maar je hebt ook de mogelijkheid om te kiezen uit gegevens van zelf toegevoegde eigenschappen. In principe kun je lijsten maken zo specifiek als je wilt, zo lang de gegevens maar in het CRM staan. Zoals gezegd worden de lijsten veelal gebruikt voor marketinguitingen, zo selecteer je bijvoorbeeld bij het versturen van een e-mail eenvoudig een van je gemaakte lijsten als doelgroep.

Daarnaast zet je dit soort lijsten ook vaak in voor automatiseringen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om alle klanten die al eens een aankoop hebben gedaan een herhalingsaankoop e-mail te sturen. Dit is slecht één voorbeeld, want er zijn talloze mogelijkheden. Hierover lees je meer op onze pagina over automatiseringen.

In HubSpot kun je actieve en statische lijsten maken:

In een actieve lijst worden contactpersonen alleen aan de lijst toegevoegd als ze aan ingevoerde criteria voldoen. Denk hierbij aan criteria als de leeftijd van een klant, een bepaalde interesse of een aankoop uit een specifieke productcategorie. Deze lijst heeft als voordeel dat deze automatisch wordt bijgewerkt. Wanneer een nieuwe contactpersoon wordt toegevoegd, controleert het CRM of er eigenschappen overeenkom met de vereisten van de gemaakte actieve lijsten. Is dit het geval? Dan wordt de contactpersoon automatisch aan de juiste lijst toegevoegd.

In een statische lijst worden contactpersonen toegevoegd als ze op een bepaald moment aan een ingevoerd criterium voldoen. De contactpersonen in deze lijst worden niet automatisch bijgewerkt. Het voordeel hiervan is dat jij zelf de regie hebt over wie er precies in de lijst komt te staan. Een praktijkvoorbeeld waarin een statische lijst juist handiger is, is bijvoorbeeld bij het versturen van een eenmalige mailing naar iedereen die in provincie Zuid-Holland woont, voor bijvoorbeeld het uitvoeren van een onderhoudsbeurt aan het door hen gekochte product. Je wilt op dat moment snel zien welke contacten daaronder vallen en hier een lijst van maken. Je stelt de lijst in als doelgroep voor een mailing, waarna de taak volledig is afgerond. De lijst kan daarna eventueel weer direct verwijderd worden.

Statische lijsten worden daarnaast ook gebruikt in automatiseringen. Wanneer je in een bepaald gedeelte van je workflow automatisch contacten gaat toevoegen aan een lijst, komen deze automatisch in een statische lijst. Deze lijst wordt dus in zeker zin wel aangevuld, maar enkel door een of meerdere workflows, niet wanneer contacten via een andere weg binnenkomen.

Ontdek de belangrijkste tools van HubSpot

adverteren-1

Adverteren

campagnes-1

Campagnes

rapportages-1

Rapportages

socialmedia-1

Social Media

seo-1

SEO

automatiseringen-1

Automatisering

emailmarketing-1

E-mailmarkerting

chat-1

Chat