Zet buyer persona's in en verbeter jouw groeistrategie

Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Dat is een belangrijke vraag om jezelf te stellen als je verder wilt groeien met jouw bedrijf. Want: als je weet op wíe jij jouw marketing wilt richten, kun je jouw middelen veel effectiever inzetten. De buyer persona is een concrete, gedetailleerde weergave van jouw ideale klant, waarbij je geografische en demografische gegevens, gedragspatronen en voorkeuren gebruikt om jouw ideale klant zo duidelijk mogelijk in het vizier te krijgen. Je maakt deze buyer persona zo concreet dat het bijna lijkt alsof je het over een specifiek persoon hebt. Het maken van een buyer persona verhoogt jouw bereik, conversies en de loyaliteit van jouw klanten. Hoe? We vertellen het je graag!

Schermafbeelding 2022-10-31 om 12.21.59

Meer weten over persona's?

Voordelen buyer persona's

Het opstellen van een buyer persona kost natuurlijk even tijd. Wij zijn ervan overtuigd dat je die geïnvesteerde tijd dubbel en dwars terugverdient. Het inzetten van buyer persona’s helpt jou namelijk om jouw marketing, sales en services perfect af te stemmen op jouw doelgroep. 

Dat gaan jouw (potentiële) klanten zeker merken: die doorlopen een vloeiende, perfect op hen afgestemde klantreis. Daarnaast helpt het ook jouw team om efficiënter te kunnen werken en goed op elkaar af te stemmen. Om het jou gemakkelijker te maken, hebben we een template gecreëerd dat je kunt gebruiken. Ga direct aan de slag met het maken van een buyer persona!

Het belang van buyer persona's voor jouw bedrijf

Elk bedrijf is anders. Misschien vraag je je af hoe dit voor jouw specifieke branche kan werken. Goed om te weten: door het maken van een buyer persona krijg je antwoord op de volgende, belangrijke vragen en dat is eigenlijk voor ieder bedrijf, wat jouw doelgroep ook is, relevant. 

  • Hoe zoekt mijn koper naar informatie? 
  • Welke contactmomenten (touchpoints) zijn er?
  • Waar speelt concurrentie een rol?
  • Welke vragen, problemen en doelstellingen heeft mijn koper en hoe speel ik daarop in? 

Als je dit duidelijk voor ogen hebt, kun jij de content die je maakt veel gemakkelijker afstemmen op jouw doelgroep. Vergelijk het met het schrijven van een bericht aan iemand die je kent, versus een volslagen onbekende. Als je weet aan wie je iets wilt verkopen, en precies weet wat diegene wil bereiken en nodig heeft, weet je als geen ander welke informatie of ondersteuning je kunt geven. Handig voor jou, maar ook zeker voor jouw potentiële klant: die voelt zich begrepen en merkt dat jij kennis van zaken hebt.

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief
 

Strategieën inzetten

Heb jij een duidelijke buyer persona opgesteld voor jouw bedrijf? Of misschien meerdere, omdat je verschillende soorten producten verkoopt? Dan kun je een stap verder gaan, door content te gaan creëren. Doordat je precies weet op wie je je richt, kun je precies die content maken die jouw doelgroep aanspreekt en jouw marketing personaliseren. Dat doe je bijvoorbeeld door het segmenteren van jouw publiek aan de hand van de levenscyclus van jouw klant (hoe ver is iemand in jouw klantreis?).

Dat is marketing hoe wij het zien; hyperpersoonlijk en doelgericht!

Je stuurt niet zomaar wat content de wereld in, maar maakt content die jouw doelgroep aanspreekt. Zo bouw je een relatie op met jouw klanten én potentiële klanten en verhoog je loyaliteit, jouw bereik en last but certainly not least: jouw conversies!

Ontdek de diensten van WebProfit

hubspot-partner/adverteren/
SEA
Wij zorgen ervoor dat jouw advertenties volledig meetbaar worden. Krijg uitgebreide inzichten en zie direct het rendement per campagne.
hubspot-partner/rapportages/
Data & Analytics
Het beheren, opslaan en analyseren van verschillende data brengt jouw bedrijf écht verder. Lees hier hoe wij dat doen!
hubspot-partner/crm/
CRM
HubSpot verbindt marketing en sales aan één CRM-pakket. Zo staat alle informatie op een plek en is deze toegankelijk voor alle relevante afdelingen.
hubspot-partner/seo/
SEO
Bij WebProfit brengen wij jouw SEO, zowel technisch als tekstueel, naar een hoger niveau. Wil jij meer kwalitatieve bezoekers? Begin dan nu met SEO.
hubspot-partner/social-media/
Social Media
Wij beheren jouw social media en denken op strategisch vlak met je mee. Samen maken we jouw bedrijf zichtbaar voor iedereen.
hubspot-partner/automatiseringen/
Marketing Automation
Je ziet het steeds vaker. Standaard processen worden vervangen door Marketing Automation, en dat is niet voor niets. WebProfit helpt je verder!
hubspot-partner/emailmarketing
E-mailmarketing
E-mailmarketing speelt een belangrijke rol in de online marketing. Het is een meetbare en betaalbare manier om een langdurige klantrelatie op te bouwen.
hubspot-partner/chat/
Chat
Met een website chat kom je in direct contact met je klant. Het is een eenvoudig en laagdrempelig, maar tevens een waardevol kanaal voor jouw organisatie.