E-mailmarketing 
voor het opbouwen van een klantrelatie

Veel ondernemers denken dat e-mailmarketing achterhaald is, maar dat is absoluut niet het geval. E-mailmarketing speelt nog steeds een belangrijke rol in de wereld van online marketing. Het is een meetbare en betaalbare manier om een langdurige relatie met je klant op te bouwen, zonder dat het als vervelend ervaren hoeft te worden. Een belangrijke factor voor succesvolle e-mailmarketing is het afstemmen van content op de interesses en behoeften van jouw klant, zodat die zich persoonlijk aangesproken voelt. Met de e-mailmarketing tool van HubSpot maak je eenvoudig professionele e-mails, waarbij personalisatie en timing een grote rol spelen.
HubSpot-E-mailmarketing

Meer weten over HubSpot? Vraag een demo aan!

Een greep uit de voordelen

Personalisatie

Spreek jouw klanten aan met een persoonlijke noot. Gebruik de gegevens uit de database voor personalisatie in mailings.
 

Simpele builder

Door de eenvoudige "drag & drop"methode stel je in een korte tijd een mooie en strakke mail samen.

A/B testen

Door het uitvoeren van A/B testen ga je op basis van data de beste presterende mailings versturen, zonder dat je klanten hier iets van merken.

 

Automatisering

Zet via de automatiseringen van HubSpot "digitale verkopers" aan het werk, welke dag en nacht business voor je genereren.

Personaliseren van jouw e-mails

Personalisatie is de nieuwe standaard binnen e-mailmarketing. Klanten verwachten namelijk steeds vaker (enkel) content die aansluit bij hun interesses. Dat is minder ingewikkeld dan het klinkt; personalisatie kan eenvoudig beginnen. Zo is het met HubSpot mogelijk om klanten persoonlijk te benaderen door middel van gepersonaliseerde velden in e-mails, die gegevens van eigenschappen van contactpersonen bevatten. Dit kan zo simpel zijn als een voornaam, tot aan het benoemen van de interesses. Deze personalisatie is toepasbaar in zowel het onderwerp van de e-mail als in de teksten in de mailing zelf.

 

Wanneer jouw organisatie een stap verder wil gaan, kun je met HubSpot dynamische content blokken inzetten. Het voordeel hiervan is dat je een groot deel van de e-mails maar één keer hoeft te maken. Je vult deze vervolgens aan met één of enkele dynamische blokken, die je toewijst aan bepaalde groepen uit je CRM. Het is dan niet meer nodig om voor iedere variatie een nieuwe mailing aan te maken.

Laagdrempelig mailings maken

Het maken van mailings is binnen HubSpot eenvoudig. Net als bij andere providers (MailChimp, Spotler etc.) wordt er gebruik gemaakt van het “drag and drop” principe. Je kiest welke elementen je in jouw mailing wilt hebben en sleept deze eenvoudig naar de juiste plek. Echter, de interface van HubSpot is een stuk cleaner en heeft diverse extra opties, met name ten opzichte van Mailchimp. Daarnaast is er de mogelijkheid om een merkprofiel aan te maken, waarbij je vooraf jouw kleuren en lettertypes kunt selecteren. Vervolgens pas je deze eenvoudig toe in elementen van de e-mail.

Bij het verzenden van de e-mails kies je eenvoudig naar welke lijsten een bepaalde e-mail wordt verzonden. Idealiter ontstaan er namelijk op den duur gepersonaliseerde lijsten/groepen klanten waarnaar je specifieke content wilt sturen. In het onderdeel HubSpot CRM lees je meer over het aanmaken van lijsten.

Verbeter jouw resultaten met A/B testen

Bij het beoordelen van mailings worden het openingspercentage en het doorklikpercentage gezien als belangrijke factoren. Het onderwerp van een mailing of de specifieke inhoud heeft hierop veel invloed.

Met de A/B testen van HubSpot maak je twee variaties aan van bijvoorbeeld de onderwerpregel: variant A en variant B. In zo’n geval ontvangt bijvoorbeeld 10% van je ontvangers optie A en nog eens 10% ontvangt optie B.

Vervolgens wordt automatisch de best geopende variant bepaald, welke vervolgens wordt verzonden naar de overige 80% van de ontvangers.

Op deze manier test je welke content het beste aansluit bij jouw klantgroep. Ditzelfde is te realiseren voor berichten in de e-mail zelf.

a/b testen e-mailmarketing HubSpot

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief
 

Automatisering van je e-mailmarketing

In de ideale situatie zet je e-mailmarketing in als een soort digitale verkoper, die het werk voor jou doet zonder dat een medewerker van jouw organisatie hier direct werk aan heeft. Dit is mogelijk met de automatiseringen van e-mailmarketing. In HubSpot is het mogelijk om mailings te maken voor geautomatiseerde workflows. Bekende voorbeelden hiervan zijn de welkomstmail voor nieuwe nieuwsbrief inschrijvers en de “verlaten winkelwagen” e-mail voor klanten die producten in hun bestelling nog niet hebben afgerond.

Die basis is goed, maar HubSpot gaat veel verder. Zoals eerder benoemd is het mogelijk om bepaalde eigenschappen toe te wijzen aan jouw klanten, zoals bijvoorbeeld interesses. Via HubSpot is het dan mogelijk om automatiseringen aan te zetten op basis van deze interesses. Wanneer iemand in het CRM wordt toegevoegd met “interesse X”, wordt er automatisch een mailing verzonden met persoonlijke content over die interesse.

Een ander voorbeeld hiervan is het sturen van herinneringen voor bepaalde evenementen. In de automatisering stel je in zo’n geval in dat de mailing “Afspraak herinnering” wordt verzonden op X dagen voor de datum van de gemaakte afspraak.

In het onderdeel HubSpot automatiseringen gaan we dieper in op het maken van workflows en de mogelijkheden hierin. Daar komen ook diverse voorbeelden aan bod, welke weer te combineren zijn met e-mailmarketing.

Rapportage

HubSpot heeft diverse standaard rapportages over de verzonden nieuwsbrieven. Hierin zie je data als openingspercentages, doorklikpercentages, percentage verzonden mailings etc. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om met eigen variabelen specifieke rapportages aan te maken. Op onze pagina rapportages in HubSpot vind je hierover meer informatie.

Ontdek de belangrijkste tools van HubSpot

adverteren-1

Adverteren

automatiseringen-1

Automatisering

rapportages-1

Rapportages

socialmedia-1

Social Media

crm-1

CRM

campagnes-1

Campagnes

seo-1

SEO

chat-1

Chat