Automatiseringen
als je nieuwe digitale medewerkers

Je ziet het steeds vaker. Standaard processen worden vervangen door automatiseringen en workflows, en dat is niet voor niets! De combinatie van de verwachting die consumenten hebben om persoonlijke informatie te ontvangen en de tijd die het kost om dit soort content handmatig te maken, is niet rendabel. Door gebruik te maken van automatiseringen neem je als het ware een nieuwe digitale werknemer aan. Na het aanmaken van zo’n automatisering gaan jouw (potentiële) klanten automatisch door een gestroomlijnd proces.

HubSpot automatiseringen

Meer weten over HubSpot? Vraag een demo aan!

Een greep uit de voordelen

Triggers

Registreer jouw klanten voor een workflows door een van de talloze triggers te kiezen.

Lijsten

Vul jouw doelgroep lijsten automatisch met nieuwe klanten, door vooraf ingestelde workflows.

E-commerce follow-up

Geef door middel van automatiseringen follow-up (bijv. herhalingsaankopen) aan klanten die een aankoop hebben gedaan.

Eindeloze mogelijkheden

Je kunt het zo gek niet verzinnen, want de mogelijkheden gaan heel ver. Bedenk samen met ons welke automatiseringen voor jou zinvol zijn.

Triggers, condities en acties

Een workflow begint altijd met een trigger. Die trigger bepaalt op welke manier je gekoppeld wordt aan een bepaalde flow. In HubSpot bestaan er eindeloos veel triggers om mee te starten. Wat je dan ook wilt maken, in bijna alle gevallen is dit mogelijk! Een voorbeeld van een trigger kan zijn: “klant heeft een bestelling gedaan”. Deze wordt in het voorbeeld onderaan deze pagina uitgelicht.

Vervolgens bepaal je de condities die het verdere verloop van de workflow bepalen. Nadat een klant bijvoorbeeld een bestelling heeft gedaan (de besproken trigger) bepaal je aan welke voorwaarden nog meer voldaan moeten worden. Deze zijn te combineren met diverse acties. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om klanten die een bestelling hebben gedaan, na 1 uur een “bedankt voor uw bestelling” mailing te sturen.

Daarna voeg je het aankoopbedrag als conditie toe. Wanneer de klant een bestelling heeft gedaan van boven de €15,- wil je hem na 7 dagen automatisch nog een e-mail sturen om een review achter te laten. Daarnaast creëer je met deze actie ook een groep klanten met een bestelwaarde van minder dan €15,-. Deze groep wil je geen review e-mail sturen (klein product, waardoor kleine kans op review), maar misschien wel een e-mail met relevante artikelen die zij nog kunnen bestellen. Vervolgens kun je eventueel ook nog een actie instellen die klanten met hoge orderwaarde toewijst aan accountmanager A en toevoegt aan een lijst met Type A klanten. De overige groep gaat naar accountmanager B en wordt toegevoegd aan de lijst met Type B klanten. Op deze wijze zijn er eindeloos veel relevante workflows te maken voor standaard processen. We leggen je hierover graag meer uit in een online demo.

HubSpot workflows
Schermafbeelding-2022-05-04-om-16.15.45

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief
 

Workflows en automatische lijsten

Met de drang naar personalisatie wordt het segmenteren van je klantendatabase steeds belangrijker. Met de automatiseringen van HubSpot kunnen wij dit proces automatiseren. Wanneer (potentiële) klanten in een workflow terecht komen, bepalen wij aan welke eigenschappen en eisen zij moeten voldoen om een bepaald pad te doorlopen. Deze verschillende paden kunnen in dit geval uitkomen bij het vullen van automatische lijsten.

Een voorbeeld hiervoor is het segmenteren van webshop- en website klanten. Wanneer je als organisatie beide websites hebt, wil je niet handmatig moeten toevoegen wat de bron van iedere klant is. Door selecties te maken op bezochte domeinen en pagina’s, wordt een nieuw contact in de database automatisch toegewezen aan de juiste bron, waar vervolgens ook lijsten voor worden aangemaakt (bv. contacten website en contacten webshop).

Een ander goed voorbeeld is het indelen van klanten op basis van interesses. Na het invullen van bepaalde formulieren, het bezoek aan specifieke pagina’s of antwoorden in een chatgesprek kunnen eventueel interesses worden bepaald. Door het opstellen van workflows worden automatisch klantenlijsten aangemaakt van klanten per interessegebied.

E-commerce automatiseringen

De mogelijkheden voor automatiseringen zijn vrijwel eindeloos, maar toch zoomen we even in op automatiseringen voor webshops. Wanneer we jouw webshop koppelen met HubSpot, krijgen we alle product- en klantdata inzichtelijk voor automatiseringen.

Vrij eenvoudige automatiseringen zijn het segmenteren op orderbedragen en aantal gekochte producten, welke vervolgens in speciale klantenlijsten komen. Echter, de mogelijkheden gaan veel verder. Wanneer jouw organisatie bijvoorbeeld producten verkoopt die op termijn vervangen moeten worden, kun je slimme automatiseringen instellen.

Stel: je verkoopt batterijen voor gehoorapparaten. Je weet hoe lang een batterij ongeveer meegaat, hoeveel er de laatste keer zijn besteld en hoeveel hoortoestellen een klant heeft. In zo’n geval is het nuttig om workflows aan te maken per variant, zodat je deze klanten al bereikt voordat ze zelf op zoek gaan naar nieuwe batterijen. Net vóór het verwachte volgende aankoopmoment help jij de klant met een herinnering en een directe mogelijkheid om weer batterijen bij jouw organisatie te bestellen. Dit gehele proces kunnen wij voor je automatiseren, waardoor je dus als het ware die “digitale verkoper” aan het werk zet, 365 dagen per jaar.

Eindeloze mogelijkheden

We willen nog maar eens benoemen dat de mogelijkheden voor automatiseringen en de bepaling van triggers, acties en condities veel verder kunnen gaan dan dat wij hierboven hebben beschreven. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden of heb je een testcase die je aan ons voor wil leggen? Plan dan een demo met ons in!

Ontdek de belangrijkste tools van HubSpot

adverteren-1

Adverteren

campagnes-1

Campagnes

rapportages-1

Rapportages

socialmedia-1

Social Media

crm-1

CRM

emailmarketing-1

E-mailmarkerting

seo-1

SEO

chat-1

Chat