Marketing Automation als jouw digitale medewerker
Consumenten verwachten steeds meer van je. Ze willen persoonlijke, perfect op hen afgestemde informatie en dat is nog niet alles: ze willen dat precies wanneer ze dat nodig hebben. Dat klinkt haast als een onmogelijke taak. De combinatie van die verwachting met de tijd die het kost om dit soort content handmatig te creëren is niet rendabel.
We’ve got your back! Door marketing automation in te zetten voor standaard processen neem je als het ware een nieuwe, digitale werknemer aan. Na het aanmaken van een automatisering gaan jouw (potentiële) klanten automatisch door een gestroomlijnd proces. Zo verbeter je de klantervaring en verhoog je conversies.

Wat is Marketing Automation?
Marketing Automation helpt jou om content te leveren aan leads (mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of diensten) en klanten, op het moment dat ze dat nodig hebben. Je kunt het zien als een serie geautomatiseerde acties die getriggerd wordt door het gedrag van een persoon of contactinformatie. Bijvoorbeeld: door een automatisering aan te maken voor jouw e-maillijst van bestaande klanten, worden zij niet lastig gevallen met informatie die bedoeld is voor nieuwe klanten, en andersom. Of je creëert de juiste follow-up voor klanten die al een aankoop hebben gedaan.

Je kunt automatiseringen voor veel doelen inzetten. Denk bijvoorbeeld aan lead nurturing; een marketing tool die wordt ingezet om een relatie met jouw potentiële klant op te bouwen, natuurlijk met het uiteindelijke doel om hun aankoop te verdienen als zij daar aan toe zijn. Automatiseringen zorgen ervoor dat de actie die nodig is op het juiste moment wordt ingezet. Vergeten om een potentiële klant terug te mailen, omdat je snel naar een afspraak moest? Met automatiseringen gebeurt dat niet meer! Automatiseringen optimaliseren jouw marketing, sales en service processen. Je hoeft niet meer te kiezen tussen kwaliteit en kwantiteit als het aankomt op de e-mails die je verstuurt.
Automatiseringen helpen jouw bedrijf om te groeien
Automatiseringen zijn onmisbaar in inbound marketing, omdat ze ervoor zorgen dat jij altijd op het juiste moment de juiste informatie levert aan jouw (potentiële) klant. Juist als je wilt groeien met jouw bedrijf, heb je automatiseringen nodig om jouw persoonlijke touch in het klantcontact te kunnen waarborgen en toch te kunnen opschalen. Als de automatiseringen zijn ingesteld, zijn die continu voor jou aan het werk en wordt het proces van attract, engage, delight (dé pijlers van de inbound methode) een vliegwiel dat steeds sneller draait!
Voorbeelden van Marketing Automation
Om aan de vraag voor personalisatie te kunnen voldoen, is segmentatie van jouw klantendatabase essentieel. Door het instellen van automatiseringen, aan de hand van eigenschappen en eisen van jouw contact, vul je automatische lijsten. Je kunt bijvoorbeeld lijsten maken van mensen die een contact formulier hebben ingevuld, mensen die een eerste aankoop hebben gedaan of juist trouwe, terugkerende klanten. Lijsten met type A klanten die kleine aankopen doen, of juist type B klanten die grotere bedragen uitgeven? Het is allemaal mogelijk!
Zorg dat jouw klanten alleen e-mails ontvangen die voor hen interessant zijn, doordat je deze aanpast op door hen getoonde interesses. Hierbij kun je ook denken aan de follow-up ná een conversie: stuur de klant die een product bij jou heeft aangeschaft, bijvoorbeeld een e-mail met handige extra tips over het gebruik ervan.
Een heel concreet voorbeeld: je verkoopt batterijen voor gehoorapparaten. Je weet hoe lang een batterij gemiddeld meegaat, hoeveel er de laatste keer zijn besteld en of een klant 1 of 2 hoortoestellen heeft. Je kunt daardoor ongeveer voorspellen wanneer een klant weer nieuwe batterijen nodig zal hebben. Je stelt een automatisering in, zodat jouw klant net vóór het verwachte aankoopmoment een e-mail van jou ontvangt met daarin een herinnering en de mogelijkheid om meteen nieuwe batterijen bij jou te bestellen.
Wil je ook aan de slag met Marketing Automation?
Ben je enthousiast geworden door wat je leest en wil je meer weten? Of twijfel je nog en wil je weten of automatiseringen ook voor jouw bedrijf zinvol zijn? Neem dan contact met ons op; we vertellen je graag meer en kunnen eventueel een demo voor je inplannen zodat je precies kunt zien hoe de automatiseringen werken en hoe we die kunnen inzetten voor jouw bedrijf.
Het maken van automatiseringen (workflows) doen wij in HubSpot, een marketing en sales platform dat jouw bedrijf als geen ander kan helpen om te groeien. Als trotse HubSpot partner kunnen wij je ondersteunen in het gebruiken van automatiseringen of deze geheel voor je inrichten. Workflows zijn overigens niet de enige handige tool van HubSpot!
Ontdek de diensten van WebProfit







