Alles wat je moet weten over A/B-testen

Image
Sanne Post
Online marketeer

Delen

Wat zijn A/B-testen

De A/B-test is een vorm van onderzoek waarbij twee verschillende weergaven van je website aan de website bezoekers worden getoond. Bij zo'n test worden de ontvangers in twee groepen verdeeld (50/50). Je test in elke versie een specifiek element op je website om te achterhalen welk element beter werkt, versie A of versie B. Met deze informatie kan je de website geheel inrichten naar de behoeftes van jouw doelgroep. Ook is het een relevante manier om fouten uit de website te halen en een optimaal gebruiksgemak te creëren.

Voordelen

  • Je krijgt objectieve data
  • Stap voor stap je conversie verhogen
  • Je kunt onderbouwde veranderingen direct doorvoeren
  • Verbeter het gebruiksgemak van de website

Het succesvol inzetten van A/B-testen

Element A met element B vergelijken klinkt heel simpel, maar in de praktijk blijkt het succesvol inzetten van A/B-testen lastig. Om aan de slag te gaan met A/B-testen is het van belang dat je doelen stelt. Weet wat je wilt bereiken en welke informatie je daarvoor nodig hebt. Op basis daarvan richt je de A/B-test in. Een succesvolle test heeft ook grotendeels te maken met de lengte van de test. De conversie van je website is afhankelijk van verschillende factoren, waardoor de test niet relevant genoeg is als deze te kort actief is geweest. Bepaal dus een tijdsduur voor je test, waarmee je tot een betrouwbaar resultaat komt en externe factoren bijna geen rol meer spelen.

De meest gemaakte fouten bij het testen

De grootste fout bij het inzetten van een A/B-test is het testen van een te klein publiek. Hoe meer website bezoekers worden getest, hoe nauwkeuriger en zinvoller de gegevens van de testen zijn. Een andere veelvoorkomende fout is het te veel tegelijk willen testen. De A/B-test is namelijk het meest effectief als je één element tegelijk test. Wanneer je dit niet doet, weet je niet welke verandering een positieve en welke veranderingen een negatieve invloed heeft gehad.

Conversie optimalisatie uitbesteden aan WebProfit

A/B-testen of andere conversie optimalisatie activiteiten uitbesteden? WebProfit heeft veel ervaring op dit gebied en kan jouw bedrijf hierbij verder helpen. Met het opstellen van de juiste A/B-testen en de implementatie van de beste resultaten, halen wij het maximale uit jouw website! Wij gaan graag de online uitdaging met je aan! Interesse? Neem eens vrijblijvend contact met ons op!