Budget bepalen voor je advertentie

Image
Sanne Post
Online marketeer

Delen

Is jouw investering voor adverteren op social media of Google meer dan waard geweest? Helaas is het geld wat je investeert in ads niet altijd winstgevend en investeer je meer geld dan dat er uit komt. Moet je dan minder investeren in ads? Bepaal door een aantal stappen makkelijk jouw advertentie-budget!

Om te achterhalen wat het juiste advertentie-budget is voor jouw advertenties, moet je eerst duidelijk begrijpen hoe het systeem achter het adverteren werkt! Advertenties op social media en Google Ads hebben een beperkte hoeveelheid advertentieruimte. Om te bepalen of jouw advertenties aan de doelgroep worden getoond, voert het platform een veiling uit om te zien hoeveel elke adverteerder bereid is te betalen voor advertentieruimte en bekijkt het platform of de advertentie relevant genoeg is voor de doelgroep.

Hoe moet je jouw maximale biedstrategie bepalen?

Om jouw maximale bieding te bepalen heb je de volgende informatie nodig:

  • Lifetime waardeberekening per klant
  • Het gemiddelde conversie percentage
  • Het gemiddelde lead percentage

Lifetime waardebereking per klant

De lifetime waardeberekening is de gemiddelde jaarlijkse omzet die de gemiddelde klant jou oplevert. Dit vermenigvuldig je met de gemiddelde levensduur van jouw klant. Haal vervolgens de investering van het bedrag af. Dit zijn investering als: service kosten en etc. 

Voorbeeld: Een klant koopt gemiddeld producten bij jou voor de waarde van  €50,- (dit bedrag is al min de inkoopkosten, etc.). De producten die jij verkoop gaan gemiddeld 5 jaar mee. Dan is de Lifetime waarde €250,- (€50,- x 5 jaar).

Het gemiddelde conversie percentage

Het gemiddelde conversie percentage is de snelheid waarmee websitebezoekers van jouw site op bijvoorbeeld een formulier converteren om een lead te worden. Het gemiddelde conversie percentage is vaak te vinden in de advertentie statistieken van het platform. Bekijk om het conversiepercentage te achterhalen in de statistieken van eerdere advertenties.

Het gemiddelde lead percentage

Het gemiddelde lead percentage is wat na een conversie een uiteindelijke betaalde klant wordt. Een websitebezoeker heeft een formulier ingevuld en wilt vervolgens gebruik maken van jouw producten of diensten. Ook het gemiddelde lead percentage is te vinden in de advertentie statistieken van het platform. 

Berekening maximale biedstrategie bepalen

Stap 1: Bereken hoeveel conversies je nodig hebt door het volgende te doen: Deel 1 klant door het aantal gemiddelde lead percentage

Stap 2: Bereken de hoeveelheid klikken per conversie door het volgende te doen: Deel het aantal benodigde conversies (uitkomsten stap 1) door het aantal gemiddelde conversie percentage.

Stap 3: Bereken het break-even budget door het volgende te doen: Deel de lifetime waardeberekening per klant door de benodigde hoeveelheid aantal klikken (uitkomsten stap 2). De uitkomsten van stap 3 is het budget om uit te geven.

Voorbeeld

  • Gemiddelde conversie percentage: 15%
  • Gemiddeld lead percentage: 25%
  • Lifetime waardeberekening: €250,-

Stap 1: één nieuwe klant / 25%  = 4 conversies
Stap 2: 4 conversies / 15% = 27 klikken nodig voor advertenties
Stap 3: €250,- / aantal klikken 27 = Break-even budget €9,26

Adverteren uitbesteden aan onze advertising specialist

Adverteren op zowel Google Ads als op social media of andere advertising platformen, heeft als nadeel dat je er vaak veel geld instopt en deze investering niet altijd terug verdiend. Om te zorgen dat jouw investering de moeite waard is, moet naast een duidelijke advertentiestrategie, ook tijd en energie geïnvesteerd worden in de advertenties. Gelukkig zijn wij van WebProfit er om jou daarbij te helpen! Het opzetten van een advertentie is niet moeilijk, maar de investering de moeite waard maken wel! Neem contact met ons op voor meer informatie.

Contactformulier