Een converterende website in combinatie met beïnvloedingsprincipes

Sanne Post
Sanne Post
Online marketeer

Als wij jou vragen of jij jouw klant graag zó wilt beïnvloeden dat die gemakkelijker een conversie maakt of een aankoop bij jou doet, is dat natuurlijk een no-brainer. Ja, toch? Neuromarketing is een combinatie van onderzoek vanuit psychologie en neurowetenschappen en vormt daarmee een mooie toevoeging op jouw marketingstrategie. Zet effectief beïnvloedingsstrategieën in en verhoog jouw conversies!

Wist je dat maar 5% van de koop overwegingen voortkomt uit bewuste motivaties? Dat is niet veel… de overige 95% komt dus voort uit onbewuste motivaties. Daar komt nog bij dat bijna alle onbewuste motivaties te beïnvloeden zijn. Door neuromarketing op de juiste manier in te zetten, heb jij dus veel invloed op jouw (potentiële) klant. Hoe? Dat vertellen we je graag in dit blog!

Beïnvloedingstrategieën

Beïnvloedingsprincipes kunnen direct bijdragen aan een verhoging van online conversies. Maar let op: ze kunnen alleen ingezet worden als de consument affiniteit heeft met een product of dienst. Het is onmogelijk om onbewuste beïnvloeding in te zetten bij diensten of producten waar de consument geen enkel belang bij heeft. 

Een aantal bewezen strategieën om verkoop overwegingen positief te beïnvloeden zijn:

  • Kleuren
  • Sociale bewijskracht
  • Eenheid
  • Schaarste
  • Prijzen
  • Emotie en onzekerheid wegnemen

Kleuren

Dat kleuren effect op ons hebben, dat weten veel mensen wel. Onbewust reageren onze hersenen anders op elke kleur. Zo wordt rood vaak gebruikt om de klant tot actie aan te zetten, vooral tijdens uitverkoop (wie kent ze niet; die grote rode ‘SALE’ borden in winkels?). Groen symboliseert het leven en harmonie; perfect als jouw doelgroep bijvoorbeeld bestaat uit mensen die bewust en duurzaam leven en op zoek zijn naar vegetarische producten. 

Gebruik de kleuren die passen bij jouw marketingstrategie én jouw doelgroep. Wil je meer weten over welke invloed bepaalde kleuren hebben? We zetten ze hieronder even allemaal voor je op een rijtje!

Kleuren_WebProfit-1

Sociale bewijskracht: Social Proof

“Dit product is vandaag al 18x gekocht”. Je hebt het vast wel eens zien staan in een webshop. Of: je zag de hoeveelheid positieve reviews, en dacht vervolgens: dit móet wel een goed product zijn, en legde het in jouw online-winkelwagentje of nam contact op via het contactformulier. Allemaal voorbeelden van Social Proof: sociale bewijskracht. Met deze beïnvloedingsstrategie overtuig je mensen ervan dat jouw product het juiste is, door te laten zien dat anderen het ook goed vinden. Positieve verwijzingen, klantbeoordelingen, cijfers die het aantal tevreden klanten laten zien, cijfers die aantonen hoeveel kopers je voorgingen, het benadrukken van de best beoordeelde aanbiedingen; het zijn allemaal krachtige hulpmiddelen die kwaliteit en waarde aangeven bij het bekijken van producten of diensten.

Eenheid: conformiteit

Eenheid staat voor de gedeelde identiteit tussen mensen. Wanneer leden van een groep iemand als "één van ons" beschouwen, kan dat een enorme invloed hebben op de beslissingen die zij nemen. Producten worden veel aantrekkelijker voor consumenten als ze worden gesteund door personen die zich kunnen vinden in hun gemeenschappelijke identiteit. Wanneer dit gebeurt, neemt het "wij"-gevoel de overhand. Verkoop verhogen met het inzetten van eenheid doe je door het creëren van een webshop community (advocacy marketing) en het inzetten van modellen die aansluiten bij de doelgroep. Influencer marketing is de laatste jaren ook een populaire manier geworden om eenheid toe te passen.

Schaarste

Schaarste wordt al heel lang gebruikt in de marketing om consumenten tot actie aan te zetten. Hiermee zorg je ervoor dat jouw potentiële klant snel een aankoop doet, omdat hij achteraf geen spijt wil krijgen. De strategie schaarste pas je toe door jouw potentiële kopers te melden dat "er nog maar 2 over zijn", maar ook bijvoorbeeld met een quote als: “Deze aanbieding geldt alléén dit weekend”. En deze heb je vast ook wel eens ergens gezien: "Op is ook echt op". Deze tactieken zijn nog altijd zeer effectief bij consumenten.

Prijzen

Tsja… we blijven toch Hollanders. We houden van goede deals. Dus zien we een goede aanbieding, dan willen we die hebben! We noemen dit de sale-strategie. Door afgeprijsde prijzen naast gewone prijzen te zetten, geef je als bedrijf jouw consument direct een goed gevoel van waarde.

Winnen vs verliezen

Onderzoek heeft aangetoond dat voor mensen verliezen veel zwaarder wegen dan winst. Dat merk je ook in het aankoopproces. Jouw klant zal zijn transactie/conversie veel gemakkelijker afronden als jij gebruik maakt van het woord "bestelling", wat inhoudt dat er iets gewonnen wordt, dan als jij het hebt over  "afrekenen" of "betalen".

Emotie

Emoties spelen een belangrijke rol in een aankoop-/beslissingsproces. Uit onderzoek is gebleken dat extreem geluk en woede ons ertoe kunnen aanzetten onbekende producten of diensten uit te proberen, terwijl onzekerheid er vaak toe leidt dat consumenten voorzichtig zijn en nieuwe initiatieven liever vermijden. 

Je wilt natuurlijk voorkomen dat jouw klant twijfelt over zijn aankoop of aanvraag bij jou. Leid jouw onzekere klant door de aankoopfunnel heen met gedetailleerde informatie over jouw product/dienst, en geef duidelijk aanwijzingen over de te nemen stappen. Wil je dat jouw klant een offerte aanvraagt? Zorg dan voor een formulier dat jouw klant gemakkelijk kan vinden en invullen. En stuur, na het verzenden ervan, meteen een bevestiging van ontvangst. Kun je meteen aangeven wat de klant daarna kan verwachten, bijvoorbeeld: 'Je hoort binnen X dagen van ons'. In het geval van een webshop: geef duidelijk aan dat het product aan het winkelwagentje is toegevoegd, en geef tijdens het afrekenen stap-voor-stap aanwijzingen.  Vervolgens bevestig je duidelijk dat de bestelling is afgerond. En het liefst ook nog: wat er nu gaat gebeuren en wanneer jouw klant zijn bestelling kan verwachten. Kortom: maak het proces zo overzichtelijk en duidelijk mogelijk.

Er zijn ook andere manieren om emotie te gebruiken in je marketingstrategie. Gebruik de kracht van spiegelneuronen, door het tonen van afbeeldingen van vrolijke mensen. Die wakkeren een grotere koopbereidheid bij consumenten aan. Of speel in op de emotie verrassing door een snellere verzending dan aangegeven, maar ook het geven van gratis producten, extra garanties en het weggeven van kortingscodes bij gelegenheden als verjaardagen. 

Beïnvloedingsprincipes inzetten

Til jouw website naar een hoger niveau met deze slimme beïnvloedingsprincipes! Met slechts een paar aanpassingen kan je de betrokkenheid van de consument al verhogen en die waardevolle conversie binnenhalen.

Maar let wel op: het inzetten van deze principes vereist wat zorgvuldigheid. Verkeerde toepassing ervan kan juist een averechts effect hebben. Hulp nodig? We vinden het altijd leuk om met je mee te denken. We horen graag van je!

Lees meer over

Sanne Post

Sanne Post | Online marketeer

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Sanne Post!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?