Google’s nieuwste SEO update: Relevantie wordt eerste prioriteit

Steven Bakker
Steven Bakker
Projectmanager

Sinds een aantal jaren kondigt Google updates (wijzigingen in het algoritme) die betrekking hebben op SEO vooraf aan. Vorige week werd dan ook de volgende grote update aangekondigd, welke in de komende weken wordt uitgerold. Wat houdt deze nieuwe update, de Helpful Content Update, nu precies in voor jouw SEO?

Google’s Helpful Content Update

Deze nieuwste update van Google heeft betrekking op jouw site in zijn geheel, omdat de focus ligt op het doel van geschreven content in het algemeen. Content die geschreven is op de behoeftes van bezoekers, gaat nog meer beloond worden dan content die geschreven is voor zoekmachines. Je kent het oude voorbeeld van vroeger wel, waarin in elke kop, alinea en vele zinnen het zoekwoord en een eventuele plaatsnamen eindeloos worden herhaald, zonder daarbij te letten op gebruiksvriendelijkheid voor de lezer. Dit soort generieke en vaak ook geautomatiseerde content zal steeds verder wegzakken in de zoekresultaten.

De nieuwe update zal vanaf volgende week worden uitgerold voor Engelstalige teksten, waardoor je er wellicht niet direct last van hebt. Desondanks durven wij met zekerheid te zeggen dat dit ook van Nederlandse teksten nu al cruciaal is, begin dus op tijd! Lees hieronder verder hoe je dat doet.

Creëer hulp biedende content

Als bedrijf is het van belang om direct in te gaan zetten op het schrijven van content die écht is afgestemd op jouw bezoekers. Zorg voor teksten die waarde toevoegen en jouw klanten helpen met haar vraagstukken of problemen. Ze komen tenslotte niet om je website om zomaar even wat te lezen, maar om hun doel te bereiken. Om content te beoordelen en te vergelijken, heeft Google een aantal vragen opgesteld als richtlijn voor een behulpzame tekst.

  • Richt de tekst zich op een (specifieke) doelgroep?
  • Heeft jouw organisatie bewezen kennis van het onderwerp?
  • Heeft de website een hoofdonderwerp of -doel?
  • Heeft de lezer na het lezen iets opgestoken van de tekst?
  • Is de lezer voldaan na het lezen van deze pagina?
  • Houd je rekening met de richtlijnen voor core updates en productreviews?

Deze punten worden gezien als richtlijnen en staan natuurlijk niet in beton. Bovengenoemde is dus slechts een deel van invloeden om beter te scoren in Google, maar zeker niet onbelangrijk.

Vergeet de zoekmachines niet

Ondanks dat de focus van content niet meer ligt op het schrijven voor de algoritmes van Google, moet je dit aspect ook zeker niet vergeten. Het op de juiste manier verwerken van de verschillende SEO aspecten voor de algoritmes blijft belangrijk, maar met name het hoofddoel van de tekst moet zich focussen op de klant. Een paar aspecten waar je op moet letten:

  • Beloof geen dingen die je niet waar kunt maken (clickbait).
  • Schrijf niet puur op zoekvolumes en trend, om maar mee te gaan.
  • Kopieer geen teksten van andere partijen, zorg ervoor dat je jouw toegevoegde waarde uitlicht.
  • Ben recht door zee, ga bezoekers geen vijf stappen laten doorlopen als het ook in twee stappen kan.

Het wordt dus zoeken naar die verfijnde combinatie van een voor algoritme geoptimaliseerde tekst, welke als eerste prioriteit het helpen van de bezoeker heeft.

En nu dan? Actie!

Zoals gezegd heeft deze update een site brede impact, omdat het alle teksten op je website raakt. Hoe eerder je begint / verder gaat met het creëren van klant-gebaseerde content, hoe sneller je dit gaat zien in je resultaten. Wanneer je niets doet en blijft voortborduren op oude gewoontes, ga je dit op termijn zeker terug zien aan de hand van lagere posities in Google.

Wil je dat WebProfit jou verder helpt? Wij schrijven al een hele tijd teksten die gebaseerd zijn op het bieden van meerwaarde voor de bezoekers van onze klanten. Samen gaan we met je in gesprek om de focus van jouw bedrijf te bepalen en maken we een degelijk SEO plan om een mooie groei te realiseren. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op. Daarnaast helpen we jou ook graag verder met het grotere geheel van SEO, zoals technische SEO.

Tip: Ben je benieuwd naar de meetbaarheid van SEO? Bij WebProfit maken wij naast bezoekersaantallen ook voor jou inzichtelijk hoeveel directe omzet er uit jouw organische bezoekers komt. Wij leveren klantprofiel van organische bezoekers, welke jou een goed inzicht geven in gedetailleerde resultaten.