Hoe kies je de juiste seo strategie voor jouw bedrijf?

Sanne Post
Sanne Post

We verklappen het je alvast, er is geen one-size-fits-all seo strategie. Elk bedrijf is anders en daarom heeft elk bedrijf een unieke seo aanpak nodig om succesvol te zijn. In deze blogpost bespreken we hoe jij een goede strategie bedenkt en stap voor stap tot een succesvolle seo optimalisatie komt. We zullen ook tips geven over hoe je het meeste uit jouw seo content kunt halen! Dus als je klaar bent om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen, lees dan verder!

Werking van de zoekmachine

Je hebt vast al veel vaker met seo te maken gehad en je wilt nu aan de slag aan de hand van de juiste strategie, maar het wordt lastig om de juiste seo strategie te bepalen als je niet weet wat de zoekmachine doet. Daar gaan we dus eerst dieper op in! Eigenlijk is het heel simpel, de zoekmachine beslist hoe jouw website in de zoekresultaten wordt gerangschikt op basis van twee factoren:

  • Crawling: De zoekmachine bots bekijken de content door middel van crawlen. Wat betekent dat de zoekmachine jouw pagina’s bekijkt en noteert. 
  • Indexering: De zoekmachine bots beslissen in deze fase of jouw content relevant is voor indexering. Gebaseerd op de zoekwoorden en linkbuilding. 

Uiteindelijk bepaalt de zoekmachine dan of de inhoud relevant genoeg is voor een bepaald onderwerp. Als dat het geval is, wordt jouw inhoud gerangschikt in de zoekresultatenpagina’s. Hoe hoger jouw content wordt gerangschikt, hoe groter de kans dat mensen jouw content vinden wanneer ze zoeken op relevante zoekwoorden.

Benieuwd hoe jouw website wordt gerangschikt? Laat een uitgebreide websitescan doen door onze specialisten!

 

Vindbaarheid scan

Doelen stellen

Het begin van een juiste strategie begint altijd bij het stellen van de juiste doelen. Dit is niet anders bij een seo strategie en helaas is dat niet zo makkelijk als je denkt. Want iedereen wil wel nummer 1 scoren op een bepaald zoekwoord. Ga eens wat dieper in op de mogelijkheden:
Wil je meer organisch verkeer?
Wil je het aantal leads van je website vergroten?
Wil je dat je bezoekers langer op je website blijven?

Belangrijk bij het maken van doelen is dat ze SMART gemaakt worden. Zo worden je doelen realistisch en uiteindelijk haalbaar. 

Strategie seo

Ieder online marketing bureau zegt hetzelfde over seo, je moet elementen onderhouden zoals de titel tags, meta beschrijvingen, ankertekst en etc. om hoger in de zoekmachine te komen. En dat is zeker waar, maar het gaat er vooral om, in welke volgorde je dit doet. Een bekende seo specialist heeft hiervoor jaren geleden een piramide voor ontworpen: ‘de hiërarchie van de seo behoeften’. Deze piramide is een manier om naar de verschillende aspecten van seo te kijken en te begrijpen wat er gedaan moet worden om de ranking van jouw website te verbeteren, stap voor stap.

  • Het eerste niveau van de hiërarchie is on-page optimalisatie. Dit omvat dingen zoals ervoor zorgen dat de titel van jouw website, tags en meta-beschrijvingen zijn geoptimaliseerd, evenals ervoor te zorgen dat jouw inhoud trefwoord-rijk en relevant is voor jouw doelgroep.
  • Het tweede niveau van de hiërarchie is off-page optimalisatie. Dit omvat zaken zoals link building en social media betrokkenheid.
  • Het derde niveau van de hiërarchie is technische SEO. Het zorgen dat jouw website goed crawlbaar is en geïndexeerd wordt door zoekmachines, evenals het herstellen van eventuele fouten die kunnen voorkomen dat jouw website niet rankt.
  • Het vierde niveau van de hiërarchie is gebruikerservaring. Dit houdt in dat je ervoor moet zorgen dat jouw website gemakkelijk te navigeren en te gebruiken is en dat je jouw publiek relevante en gerichte inhoud aanbiedt.

Seo aanpak bij het schrijven van content

Hoe is jouw aanpak tot nu toe geweest als je content wilt schrijven op je website? Begin je gewoon? Of heb je goed nagedacht over je onderwerp? Veel content maken is vaak niet het probleem, maar dit hoeft er niet direct voor te zorgen dat jij ook direct gaat ranken in de zoekmachine. We hebben je net verteld dat je relevantie hoog moet zijn. Maar hoe relevant is jouw onderwerp in combinatie met alle onderwerpen op jouw website? De kunst van het maken content: Zoek de balans tussen het bouwen van relevantie en het bouwen van connecties tussen de onderwerpen. Ga dus niet zomaar beginnen met een onderwerp, maar denk na welk onderwerp past bij eerder geschreven content, zodat je uiteindelijk een compleet verhaal krijgt op je website. En vergeet vooral niet de contentpagina’s met elkaar te verbinden door middel van links (linkbuilding), het tweede niveau in de piramide.

Tip: Maak eens een overzicht van alle pagina’s van jouw website. Welke pagina’s linken naar elkaar? Welke pagina’s zouden naar elkaar kunnen linken? En welke onderwerpen mist je nog om een compleet verhaal te schrijven over jouw product of dienst?

Aan de slag met seo

Seo is dus veel meer dan alleen meta beschrijvingen en linkbuilding, het is de perfecte combinatie van content. Weet jij niet waar je moet beginnen als het op seo aankomt? WebProfit helpt je verder op weg naar een goede vindbaarheid online. Hoe wij dit doen? Wij gaan samen met jou op zoek naar jouw relevantie en de connecties tussen onderwerpen. Binnenkort een koffietje doen? Neem contact met ons op! 

Contactformulier