Verbeter je verkoopproces met workflows in HubSpot

Steven Bakker
Steven Bakker
Projectmanager | Online marketeer

 

Heb je ooit:

  • Een deal gemist omdat je vergat op te volgen?
  • Kostbare minuten verspild aan het toevoegen van kansen of leads in je CRM?
  • Een probleem in je verkoopproces veel te lang over het hoofd gezien?
  • Leads op alfabetische volgorde gebeld in plaats van op beste match?
  • Eindeloos heen en weer gemaild met een prospect om een geschikt moment voor een afspraak te vinden?
  • Een half uur gezocht door je bestanden om die ene specifieke presentatie of klantreferentie te vinden?

Zo ja, dan weet je hoe frustrerend deze situaties kunnen zijn. Gelukkig heeft HubSpot daar een heel handige oplossing voor: workflows! In dit blog lees je alles over workflows. We laten je zien hoe deze krachtige tools je kunnen helpen om jouw verkoopproces efficiënter te maken en je conversieratio's te verhogen. Supercharge jouw verkoopproces! 

Wat zijn workflows en hoe kunnen ze worden toegepast in het verkoopproces?

Workflows zijn jouw geheime superkracht in het verkoopproces. Deze geautomatiseerde stappenplannen, die je ook zou kunnen zien als automatiseringen voor jouw verkoopproces, helpen je om taken niet alleen gemakkelijker, maar ook slimmer aan te pakken. Door het automatiseren van repetitieve klusjes en het verbeteren van de communicatie tussen je teams, kun je een soepele overgang creëren van de ene stap in het verkoopproces naar de andere.

Zo boost je het team: meer productiviteit en betere prestaties. Dankzij verkoopautomatisering raken leads niet kwijt en gaat de kwaliteit van je verkoop omhoog. Snellere reacties? Klanten zijn er dol op! Plus, je houdt je verkoopdata lekker op één lijn. En weet je wat mooi is? Het helpt je slimmer omgaan met wat je hebt, ook met een klein team of strak budget.

Zo gebruik je workflows om jouw salesproces te optimaliseren

We beginnen bij 't begin. Voordat je deze superkracht kunt inzetten, heb je een duidelijk overzicht nodig van alle stappen en taken die jouw verkoopproces omvat. Als je eenmaal hebt vastgesteld welke taken in aanmerking komen voor automatisering, kun je ze opnemen in een workflow. 

Een workflow kan bijvoorbeeld beginnen met het verzamelen van leads via verschillende kanalen, zoals een websiteformulier of sociale media. Zodra een lead is verzameld, kan de workflow automatisch een welkomstmail sturen en de lead toewijzen aan een verkoper voor opvolging. Vervolgens kan de workflow automatisch taken genereren voor de verkoper, zoals het opstellen van een offerte of het plannen van een afspraak.

Het gebruik van workflows zorgt ervoor dat elke stap in het verkoopproces op de juiste manier wordt uitgevoerd en dat er geen belangrijke taken worden overgeslagen. Dit leidt tot een efficiënter verkoopproces en een hogere conversieratio!

Automatiseer terugkerende taken in het salesproces met workflows 

Een van de belangrijkste voordelen van workflows is het vermogen om terugkerende taken te automatiseren. Door het automatiseren van taken, zoals het verzenden van opvolg-e-mails, het maken van offertes of het genereren van rapporten, kan jouw verkoopteam zich concentreren op het opbouwen van relaties met leads en klanten en het realiseren van conversies, terwijl workflows de achterliggende processen stroomlijnen en automatiseren.

Het gebruik van workflows in combinatie met jouw CRM voor maximale personalisatie

In de wereld van online marketing en sales is personalisatie koning. En hoe kun je beter personaliseren dan door het inzetten van workflows in combinatie met je CRM?  HubSpot is daarvoor een fijne tool en helpt jou om je verkoop- en marketinginspanningen effectiever én persoonlijker te maken.

Door workflows te gebruiken samen met de uitgebreide klantgegevens in je CRM, kun je berichten, aanbiedingen en interacties op maat maken die naadloos aansluiten bij de individuele behoeften en voorkeuren van je klanten. Dit zorgt voor een maximale personalisatie, waardoor je klanten zich echt begrepen en gewaardeerd voelen. 

Stel je voor: een lead vult een contactformulier in. Dit activeert automatisch een workflow die gepersonaliseerde e-mails stuurt, afspraken inplant en taken toewijst aan je verkoopteam. Op deze manier creëer je een persoonlijke en gerichte aanpak, wat de kans op een succesvolle conversie vergroot. Door automatiseringen te gebruiken, stroomlijn je repetitieve taken en verhoog je de productiviteit van je verkoopteam. Hierdoor kunnen zij zich focussen op waar ze het beste in zijn: het opbouwen van waardevolle relaties met leads en het sluiten van deals.

Het belang van gestroomlijnde communicatie in het verkoopproces - en hoe workflows daarbij helpen

Het kloppende hart van elk verkoopproces is soepele communicatie. Door het slim inzetten van workflows kun je de samenwerking tussen verschillende teams en afdelingen naar een hoger plan tillen. Het mooie is dat iedereen hierdoor beter op de hoogte is en blijft, wat een vloeiende doorstroming van leads garandeert en het risico op misverstanden aanzienlijk verkleint. 

Hoe handig zou het zijn als jouw salesteam automatische meldingen krijgt, zodra een lead een bepaalde actie onderneemt – denk aan het openen van een belangrijke e-mail of het bekijken van een cruciale pagina op jullie website?! Want dat betekent dat je team precies op het juiste moment in actie kan komen. Zo'n gerichte opvolging maakt de kans op een succesvolle conversie aanzienlijk groter. 

Leads automatisch toewijzen aan de juiste persoon

Het gebruik van workflows is niet alleen beperkt tot het stroomlijnen van taken en het verbeteren van de communicatie binnen je verkoopproces. Je kunt het ook gebruiken om leads effectief te rouleren onder je verkoopteam. Zo worden jouw leads automatisch toegewezen aan de juiste persoon, op basis van bepaalde eigenschappen. Als een lead bijvoorbeeld voldoet aan eigenschap X, wordt deze automatisch doorgestuurd naar persoon A. Maar hebben ze eigenschap Y, gaat de lead naar persoon B. Zo zorg je dat elke lead de juiste aandacht krijgt en dat taken op basis daarvan worden aangemaakt. 

Het meten en analyseren van resultaten met workflows

Workflows bieden waardevolle inzichten bieden in hoe jouw verkoopproces presteert. Door meetbare doelen te stellen en de voortgang van je workflows bij te houden, kun je diep in de cijfers duiken en echt begrijpen wat er binnen je verkoopteam gebeurt.

Neem bijvoorbeeld het meten van de conversie van leads: hoeveel worden er daadwerkelijk klant? Ook handig; analyseer de tijd die nodig is om een lead te converteren; zo kun je nadenken hoe je dit proces eventueel kunt versnellen. En welke specifieke acties hebben de grootste impact op het verbeteren van de conversieratio? Allemaal cruciale vragen waarop workflows je concrete antwoorden kunnen geven. Door continu te meten, te analyseren en aan te passen, kun je je workflows steeds verder finetunen. Dit leidt tot een steeds effectiever en efficiënter verkoopproces. 

Wat je niet moet doen, als je workflows gaat gebruiken 

Net als met alles, kun je met verkoopautomatisering ook té ver gaan. Je wilt echt niet elk stukje van je verkoopproces op de automatische piloot zetten. Want voor je het weet, verliest het contact met je potentiële klanten alle warmte en persoonlijkheid. Juist die menselijke touch is wat jouw aanbod onderscheidend en waardevol maakt. Zorg dus dat je dat behoudt!

Go with the workflow! 

Klaar om je verkoopproces te transformeren en je team naar ongekende hoogtes te stuwen? Met workflows als je geheime superkracht, is de sky de limit. Ga aan de slag en pluk de vruchten van een gestroomlijnd, efficiënt en bovenal effectief verkoopproces. Wij helpen je er graag bij. Neem vandaag nog contact met ons op; dan laten wij je zien hoe jij jouw verkoopproces kunt superchargen. Let's go! 

Steven Bakker

Steven Bakker | Projectmanager | Online marketeer

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Steven Bakker!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?