WordPress vs Hubspot CMS: wat is de beste keuze voor jou?

Dirk-Jan Kranendonk
Dirk-Jan Kranendonk
Online marketeer

Ga je een nieuwe website maken? Dan moet je ook een Content Management Systeem kiezen. Een Content Management Systeem (CMS) is, even kort samengevat, het systeem waarin jij jouw content maakt, aanpast en beheert. Bijvoorbeeld de teksten voor jouw website, maar ook formulieren en menu’s. 

Bij WebProfit werken we met WordPress en HubSpot CMS. Wat voor jou de beste keuze is? Dat hangt af van wat je ermee wilt. We helpen je graag op gang in jouw keuzeproces. Stel jezelf de volgende vragen; dat maakt de keuze al wat gemakkelijker. Kom je er niet uit? Natuurlijk staan we voor je klaar en kun je altijd contact opnemen om er samen over na te denken!

Neem direct contact op!

 

Wat is HubSpot CMS?

HubSpot CMS is ontworpen voor marketeers en bedrijven die hun online aanwezigheid willen verbeteren en hun digitale marketingcampagnes willen stroomlijnen. In dit supercomplete all-in-one platform vind je zo ongeveer alle functies die je nodig hebt, waaronder CRM, e-mailmarketing, social media, SEO en nog veel meer.  

 

Wat is Wordpress?

WordPress is oorspronkelijk ontworpen als een bloggingsforum. Inmiddels is het uitgegroeid tot een veelzijdig CMS dat door iedereen gebruikt kan worden. WordPress is geen all-in-one systeem, maar heeft een basis systeem dat je kunt uitbreiden met allerlei (betaalde) plug-ins. Wel goed om je te realiseren: externe plug-ins zijn niet allemaal even betrouwbaar en kunnen invloed hebben op de prestaties (snelheid!) en veiligheid van jouw website. 

 

Wat wil je ermee doen? 

Dit is natuurlijk de allerbelangrijkste vraag. Waar wil je het CMS voor gebruiken en wat zijn jouw verwachtingen ervan? 
Wil je aan de slag met geïntegreerde marketingtools, zoals e-mailmarketing, CRM, social media management en analytics? Dat kan met HubSpot CMS. Daarmee kun je jouw website, e-mailcampagnes, social media, analytics, lead tracking en managemen allemaal op één plek beheren en volgen. Zo sluit je gemakkelijk aan bij jouw buyer persona en zijn klantreis. Daarnaast heeft HubSpot CMS ook een native SEO-functionaliteit en in-site SEO-aanbevelingen en tools om zoekwoorden te onderzoeken.

WordPress heeft geen native marketing integraties, maar er zijn wel wel externe plugins die je kunt installeren; gratis of betaald. Wij kiezen meestal voor een betaalde oplossing omdat deze wordt onderhouden en er support beschikbaar is. Betrouwbaarheid voorop!

 

Wie kan ermee werken?

Hier kunnen we kort over zijn. Zowel HubSpot CMS als Wordpress kunnen door iedereen worden gebruikt. Persoonlijk vinden wij HubSpot CMS wat gebruiksvriendelijker; je past hier heel gemakkelijk zelf dingen aan voor bijvoorbeeld jouw website. Maar als je eenmaal weet hoe ‘t werkt, kun je ook met WordPress waarschijnlijk prima uit de voeten. 

 

Hoe wil je hosten? 

Een belangrijk verschil tussen HubSpot CMS en WordPress is hosting. Met HubSpot CMS wordt de hosting (en ook het onderhoud en beveiliging) van je website door HubSpot zelf gedaan, terwijl bij WordPress je zelf een hosting provider moet kiezen en instellen. Dit betekent dat HubSpot CMS op dit gebied minder technische kennis vereist en je je geen zorgen hoeft te maken over het beheer van de hosting.

 

Welke eisen stel je aan beveiliging?

Op het gebied van beveiliging vinden wij het HubSpot CMS sterker. HubSpot CMS wordt gebouwd op een beveiligd platform, dat wordt ondersteund door de beveiligingsinfrastructuur van HubSpot. Daardoor wordt jouw website vanaf het begin beschermd tegen cyberaanvallen en andere veiligheidsproblemen. 

WordPress is niet gebouwd met beveiliging als prioriteit, en vereist extra plug-ins (en kosten) om de beveiliging te verbeteren.

 

Welke integraties heb je nodig? 

WordPress heeft een enorm ecosysteem van plug-ins en integraties. Dat maakt het flexibel inzetbaar voor een breed scala aan gebruiksscenario's. HubSpot CMS biedt een beperktere selectie van integraties, maar heeft die wel zorgvuldig uitgekozen en volledig geïntegreerd in het platform. 

 

Hoeveel flexibiliteit heb je nodig in sjablonen en ontwerpen?

HubSpot CMS heeft een groot aantal sjablonen en ontwerpen die speciaal zijn ontworpen voor de behoeften van marketeers en bedrijven, maar door het enorme aanbod van thema’s en plug-ins is de keuze bij WordPress is een stuk groter. 

 

Wat mag het kosten?

De kosten zijn een belangrijke factor bij het kiezen van een platform voor het maken van websites. HubSpot CMS is een all-in-one platform, wat betekent dat alle functies en integraties zijn inbegrepen in één prijs. Je weet dus altijd precies wat je gaat betalen. De prijs is afhankelijk van de grootte van het bedrijf en de benodigde functies. WordPress is gratis, maar de kosten kunnen oplopen bij het gebruik van externe plug-ins, hosting en beveiligingsupdates. Om de prijzen goed te vergelijken, heb je dus een lijstje nodig van die bijkomende kosten. 

 

Iets met een bos en bomen… een korte samenvatting!

Duizelt het je even? Snappen we. Het zijn ook behoorlijk wat overwegingen. Daarom hier nog een korte samenvatting! 

Zowel HubSpot CMS als WordPress zijn krachtige content management systemen, maar er zijn veel verschillen. Als je op zoek bent naar een alles-in-één oplossing met geïntegreerde marketingtools, gebruiksvriendelijkheid en hoogwaardige beveiliging, dan is HubSpot CMS de beste keuze. Maar wil je juist een CMS met veel flexibiliteit en aanpassingsmogelijkheden? Dan is WordPress een betere optie. Sta je voor de keuze en heb je hulp nodig? Neem gerust contact met ons op, we vinden het altijd leuk om je je mee te denken!

 

 

Lees meer over

Dirk-Jan Kranendonk

Dirk-Jan Kranendonk | Online marketeer

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Dirk-Jan Kranendonk!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?