Must-read: zo ga je om met privacy in jouw marketing

Dirk-Jan Kranendonk
Dirk-Jan Kranendonk
Online marketeer
Privacy is een hot item en datalekken zijn aan de orde van de dag. Het belang van privacy dringt steeds meer door bij mensen, en terecht. Privacy is de basis voor vertrouwen. En vertrouwen is de basis voor relaties. Als marketeer wil je natuurlijk dat je klanten jou vertrouwen. Dat ze jouw producten of diensten afnemen, en dat ze je trouw blijven. Ja, toch?
 

Maar tegelijkertijd heb jij, voor jouw marketing, ook andere belangen. Je begrijpt het belang van privacy en vertrouwen, maar tegelijkertijd wil je eigenlijk wel heel graag waardevolle gegevens verzamelen (en opslaan) om jouw marketing richting te geven en jouw doelgroep doelgericht targetten.

Klinkt als een ingewikkelde spagaat. Hoe vind je de balans tussen bescherming van privacy én goede marketing? Die vraag begrijpen wij, als online marketingbureau, natuurlijk geen ander en we helpen je graag om antwoorden te vinden. Cookies, veilig opslaan van klantgegevens en het etisch inzetten van AI - jep, daar zitten ook nog wat haken en ogen aan.  Je leest er alles over in dit blog. Ook vertellen we je hoe je privacy juist kunt zien als een positief punt in jouw marketing. Want ja, het biedt mogelijkheden!!  

AVG in online marketing

De AVG, of Algemene verordening gegevensbescherming, is een Europese wet die de privacy van persoonsgegevens beschermt. De AVG is van toepassing op alle organisaties die persoonsgegevens verwerken van inwoners van de Europese Unie.

Twijfel je of de AVG op jouw website en marketing van toepassing is? Het korte antwoord is: waarschijnlijk wel. Zodra een websitebezoeker gegevens achterlaat, komt AVG om de hoek. Denk bijvoorbeeld aan formulieren die je laat invullen, het aanmelden voor jouw nieuwsbrief, meedoen aan een prijsvraag, het afhandelen van transacties en het verwerken van financiële gegevens (bijvoorbeeld in jouw webshop) en het gebruik van cookies. 

Cookies

Cookies- we kunnen er niet zonder. Nee hoor, we maken nu geen flauwe cookie-grap: cookies zijn serious business. Ze stellen ons, als marketeers, in staat om waardevolle gegevens te verzamelen en te gebruiken om onze marketingactiviteiten doelgericht te richten op onze doelgroep.

Maar met de opkomst van privacybescherming en de AVG wordt het steeds belangrijker om de privacy van gebruikers te waarborgen bij het verzamelen en gebruiken van persoonsgegevens. Als marketeer moet je transparant zijn over hoe je persoonsgegevens verzamelt en gebruikt, en expliciete toestemming vragen aan gebruikers. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je alléén de persoonsgegevens verzamelt die je nodig hebt en dat je deze gegevens veilig opslaat, bijvoorbeeld in een beveiligd CRM-systeem.

Ook het gebruik van cookies valt onder de AVG en vereist toestemming van gebruikers. Het is belangrijk om bezoekers van je website te informeren over het plaatsen en uitlezen van cookies - en in veel gevallen toestemming te vragen. Door transparantie, beveiliging en toestemmingsprocedures in acht te nemen, kun je als marketeer de balans vinden tussen privacybescherming en effectieve marketing.

We maakten een poosje geleden een interessant webinar over het gebruik van cookies. Een aanrader om nog even terug te kijken als je even tijd hebt! 

Verzamelen en opslaan van persoonsgegevens van jouw klanten 

Voor jouw marketing is het cruciaal om de balans te vinden tussen het verzamelen van waardevolle gegevens voor marketingdoeleinden én het respecteren van de privacy van klanten. Het is essentieel om transparant te zijn over hoe persoonsgegevens worden verzameld en gebruikt, en expliciet toestemming te vragen aan klanten. Bovendien is het belangrijk om alleen de noodzakelijke gegevens te verzamelen en deze veilig op te slaan, bijvoorbeeld in een beveiligd CRM-systeem.

In het kader van de AVG hebben bedrijven de plicht om klantgegevens veilig op te slaan en te verwerken. Dit betekent dat gegevens moeten worden beschermd tegen ongeoorloofde toegang, gebruik, wijziging of openbaarmaking. Een belangrijke verantwoordelijkheid in jouw (online) marketing, want klantgegevens worden vaak verzameld en verwerkt via online kanalen, zoals websites, webshops en social media. 

Vertrouw, voor het verzamelen en opslaan van (persoons)gegevens van jouw klanten, niet zómaar op een andere partij maar zorg dat je zelf de touwtjes in handen hebt -en houdt. Weet je nog, die megaboete die Meta kreeg van de Europese privacy-waakhond? Het onderstreepte nog maar eens hoe handig het is als jij jouw eigen gegevens verzamelt. Zo blijf jij altijd in de driver's seat. Nog op zoek naar een fijn CRM-systeem? Wij kunnen HubSpot aanbevelen. HubSpot is een uitstekende keuze voor marketeers die op zoek zijn naar een balans tussen privacybescherming en effectieve marketing. Met HubSpot kun je waardevolle gegevens verzamelen en opslaan op een veilige manier, waardoor het vertrouwen van klanten wordt behouden en voldoe je toch aan de strenge AVG-regels. 

AI, AVG en ethiek: zo zet je AI verantwoord in in jouw marketing

AI is inmiddels niet meer weg te denken in de marketingwereld. Kunstmatige intelligentie heeft de manier waarop marketeers werken en hun doelgroepen bereiken revolutionair veranderd. Met behulp van AI kunnen grote hoeveelheden data worden geanalyseerd en worden inzichten verkregen die voorheen onmogelijk waren. Dit stelt jou in staat om gepersonaliseerde en relevante marketingcampagnes te creëren die de klantbetrokkenheid en conversie verhogen. We love it. 

Tegelijkertijd is voorzichtigheid geboden. Denk zorgvuldig na over wat je uitbesteedt aan AI en zie het als een assistent, niet als een nieuwe (of vervangende) medewerker. Je hebt al-tijd menselijke controle nodig, want ook jouw fantastische AI-tool kan fouten maken. Met verstrekkende gevolgen. En dan hebben we het niet eens over bijvoorbeeld een fout in een productaanbod, want dat is, hoewel hartstikke vervelend, nog wel te overzien.  AI-algoritmen zijn gebaseerd op historische gegevens en als deze gegevens vooringenomen zijn, kan dit leiden tot onrechtvaardige resultaten (bias). Dat betekent dat het gebruik van AI kan leiden tot ongelijke kansen en discriminatie. Dat wil je natuurlijk absoluut voorkomen. Het is daarom belangrijk om AI-systemen regelmatig te controleren, te testen en te evalueren om ervoor te zorgen dat ze eerlijk en onpartijdig blijven.

Nog een goeie om over na te denken: AI modellen baseren zich op (klant)data. Hoe meer data, hoe beter ze presteren en een persoonlijke ervaring kunnen bieden. Als je dat weet, kan het natuurlijk heel verleidelijk zijn om meer data te verzamelen dan noodzakelijk is. Zeker omdat veel van die data zo gemakkelijk te verkrijgen is. We zeggen het toch nog maar een keer: Niet doen.  Het mag gewoon niet. 

Wees altijd transparant. Jouw klant heeft het recht om te weten of 'ie met een echt persoon of met een bot communiceert. Communiceer op jouw website hoe je AI inzet en welke gegevens worden verzameld, zodat klanten zich comfortabel voelen met het delen van hun informatie.

Door ethisch verantwoord gebruik van AI kun je de voordelen van deze fantastische technologie benutten zonder de privacy en het vertrouwen van klanten in gevaar te brengen. Het is een uitdaging, om de balans te vinden tussen het gebruik van AI voor effectieve marketing en privacybescherming, maar met de juiste maatregelen en transparantie kan het zeker. 

Maak van privacy de sleutel tot succes 

Effectieve marketing hoeft niet gehinderd te worden privacywetgeving, maar vraagt wel om andere oplossingen. En soms voelt het misschien alsof privacywetgeving alles ingewikkelder maakt.

Maar bekijk het ook eens op deze manier: zie deze uitdaging als een mogelijkheid je te onderscheiden van jouw concurrentie. Zoals we aan het begin van dit blog al schreven: het draait uiteindelijk om het vertrouwen van jouw klant. Als jij duidelijk en transparant bent naar jouw klant, en je goed kunt laten zien op welke manier jij je inzet om privacy van gevoelige gegevens te beschermen, win je het vertrouwen van jouw klant. Een goed begin van een duurzame en langdurige klantrelatie! 

Benieuwd hoe dat voor jouw bedrijf werkt? We helpen je er graag bij. Laat het ons gerust weten als we hierin iets voor je kunnen betekenen! 

 
 

Lees meer over



Dirk-Jan Kranendonk

Dirk-Jan Kranendonk | Online marketeer

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Dirk-Jan Kranendonk!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?