Automatisering van jouw e-mailmarketing campagnes

Steven Bakker
Steven Bakker
Projectmanager | Online marketeer

Niemand zit te wachten op standaard marketing e-mails die niet relevant of interessant zijn. Effectieve e-mailmarketing is hyperpersoonlijk en zorgt ervoor dat jouw klanten op het juiste moment de juiste e-mail ontvangen. Maar is dat wel haalbaar? Hoe houd je alle verschillende doelgroepen tevreden en hoe pak je dit consequent aan? Wij leggen het je stap voor stap uit.

Wat is automatisering van e-mailmarketing?

Onder automatisering van e-mailmarketing verstaan we het automatisch laten uitvoeren van diverse e-mailcampagnes, die meer dan ooit focussen op een persoonlijke touch. Het inzetten van persoonlijke e-mailmarketing helpt jouw bedrijf om leads om te zetten in klanten, bestaande klanten tevreden te houden én hen aan te moedigen om grotere of extra aankopen te gaan doen. Klanten worden gesegmenteerd op basis van gedrag of eigenschappen uit het CRM en ontvangen zo automatisch juiste boodschap op het juiste moment.

Waarom e-mailmarketing automatiseren?

Met de automatisering van e-mailmarketing verminder je tijdrovende taken, zoals het opstellen van e-maillijsten, het verzenden van generieke berichten of het handmatig plannen van nieuwsbrieven. Hierdoor krijgt jouw personeel meer tijd om te werken aan projecten die hun aandacht vereisen (of niet volledig te automatiseren zijn).

Hoe werkt het?

Automatisering van e-mailmarketing is gecentreerd rond workflows, een vooraf bepaalde getriggerde reeks acties die het proces in gang zetten. Wil je hiermee aan de slag? Dat kan als volgt!

  1. Kies de juiste software voor automatisering
    Er zijn diverse partijen die deze software aanbieden, zoals MailChimp, Active Campaign en HubSpot. Wij geven zelf de voorkeur aan HubSpot, omdat zij de beste partij zijn in de directe koppeling met het CRM systeem. Zo bied jij jouw klant een optimale persoonlijke ervaring.

  2. Bepaal je doelgroep
    Het bepalen van je doelgroep doe je idealiter op basis van je CRM. Zo gebruik je bijvoorbeeld de levensfase waarin de klant zit om per fase automatisch een persoonlijke boodschap te sturen, op precies het juiste moment. Zo begeleid je jouw klant door zijn klantreis en zorg je voor een optimale klantervaring. Als je HubSpot gebruikt maak je eenvoudig dynamische lijsten aan die voldoen aan bepaalde eigenschappen. Wanneer je een nieuwe contactpersoon toevoegt die aan de eigenschappen voldoet, komt deze automatisch in je geselecteerde mailinglijst terecht.

  3. Bepaal het doel van jouw e-mailcampagne
    Bij het instellen van je workflow wil je altijd weten met welke reden je contact zoekt met de klant. Wil je dat de klant een aankoop doet of hoeft de klant bijvoorbeeld alleen extra informatie te ontvangen? Je stelt hiervoor per e-mailcampagne een doel in.


  4. Instellen van triggers
    Om een klant of prospect te registreren voor een gemaakte workflow, bepaal je één of meerdere triggers. Voldoet de klant aan specifieke eisen, dan wordt deze geregistreerd in de workflow. Met HubSpot activeer je triggers op vrijwel elk gegeven uit het bijbehorende CRM én activeer je eenvoudig een trigger, bijvoorbeeld wanneer een klant een formulier indient, een pagina bezoekt, een advertentie bekijkt of op bepaalde links klikt.


  5. Bepalen van de acties
    Wanneer jouw klant een workflow binnenkomt, is het tijd voor actie! Jij bepaalt vooraf welke informatie een klant te zien krijgt, maar specificeert ook wanneer dit gebeurt. Met een goede workflow volg je jouw klant in zijn klantreis en acties en ontvangt jouw klant steeds de juiste content op het moment dat hij dat nodig heeft. Op basis van de beweging van de klant stuur je e-mails, SMS of zelfs Whatsapp berichten.


  6. Testen
    Voordat je live gaat, test je jouw workflow. In HubSpot kun je één van jouw contactpersonen selecteren als test. De e-mails die deze persoon normaal gezien zou krijgen, worden dan eerst naar jou gestuurd. Op deze manier loop je verschillende scenario’s eenvoudig door en zet je jouw workflow vervolgens met een gerust hart live.


  7. Monitoren en rapporteren
    Jouw workflow draait inmiddels een tijdje en levert nieuwe interacties op. Desondanks is het goed om een workflow regelmatig te controleren. Daarnaast is rapportage uiteraard belangrijk. Je wilt precies weten hoeveel personen in de workflow zitten, in welke fase zij zich bevinden en tot welke nieuwe acties het proces heeft geleid.

Aan de slag met automatiseringen

Ook aan de slag met de automatisering van jouw e-mailmarketing? WebProfit helpt je graag verder! Wij nemen het volledige proces uit handen en denken graag met je mee naar relevante automatiseringen. Zo besparen jouw medewerkers tijd en gaat de “automatische verkoper” voor je aan de slag.

Steven Bakker

Steven Bakker | Projectmanager | Online marketeer

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Steven Bakker!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?