De juiste zoekwoorden voor Google Ads bepalen doe je zo!

Image
Sanne Post
Online marketeer

Delen

Google Ads

Google Ads is een online-advertentieprogramma van Google waarmee bedrijven reclame kunnen maken via de zoekmachine. Er zijn verschillende adverteer mogelijkheden via Google Ads:

  • Zoekcampagnes
  • Bannercampagnes
  • Videocampagnes
  • Shopping-campagnes
  • App-campagnes
  • SMART-campagnes

Zoekwoorden onderzoek

In deze blog gaan wij dieper in op de zoekcampagnes. Een zoekcampagne is een zeer effectieve methode om te adverteren via Google. Bij een zoekcampagne is de doelgroep specifiek op zoek naar jouw product of dienst in de zoekmachine. Bij een bannercampagne, videocampagne en bij een app-campagne is dat niet het geval. De zoekcampagne is ingericht op zoekwoorden. Om te bepalen op welke zoekwoorden jij gevonden wilt worden en welke zoekwoorden passen bij jouw bedrijf, ga je aan de slag met een zoekwoorden onderzoek.

Een zoekwoorden onderzoek maak je aan de hand van de volgende stappen:

  • Maak een lijst met zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden.
  • Bekijk of de zoekwoorden genoeg zoekvolume hebben door gebruik te maken van verschillende SEO tools. Is er weinig volume op het zoekwoord? Maak het zoekwoord algemener.
  • Bekijk of er veel concurrentie op het zoekwoord aanwezig is. Is er veel concurrentie? Maak het zoekwoord specifieker door een extra woord toe te voegen, door bijvoorbeeld de locatie toe te voegen (online marketing Gorinchem).

Verschillende soorten zoekwoorden

In Google Ads is het mogelijk om met verschillende soorten zoektypen te adverteren. De zoektypen voor zoekwoorden bepalen in welke mate het zoekwoord overeen moet komen met de zoekopdracht van de doelgroep om de advertentie in aanmerking te laten komen. Je kunt ervoor kiezen om een breed zoekwoord te kiezen, een woordgroep of een exact zoekwoord.

Breed zoekwoord
Het ingevoerde zoekwoord komt ongeveer voor in de zoekopdracht van de gebruiker van Google. Er kunnen woorden voor, na of tussen staan. Google keurt synoniemen ook goed.

Woordgroep
Het ingevoerde zoekwoord komt voor in de zoekopdracht van de gebruiker van Google. Voor of na dit gedeelte kunnen ook andere woorden staan.

Exact zoekwoord
Het ingevoerde zoekwoord komt exact overeen met het zoekwoord die de gebruiker in de Google zoekmachine gebruikt in het zoekproces voordat de advertentie wordt getoond.

Zoekwoorden optimaliseren

Na het onderzoeken van zoekwoorden en het aanmaken van een campagne begint het optimaliseren! Het aanmaken van een campagne is dus pas het begin, het optimaliseren van de zoekwoorden en advertentie gaat dieper. Het bijhouden van de statistieken staat hierbij centraal. Zowel de statistieken van Google Ads als de statistieken van Google Analytics heb je nodig om de juiste informatie tot je te nemen. In Google Analytics kan je een laag dieper kijken naar hoe de bezoekers via de Google Ads advertentie zich gedragen op de website.

Om de zoekwoorden te optimaliseren moet je weten wat jouw huidige zoekwoorden opleveren. Dit kan je op verschillende manieren bekijken:

  • Bekijk de zoektermen in de campagne. Staan hier veel woorden in waar je niet op gevonden wilt worden? Dan zijn jouw zoekwoorden te breed! Specificeer de zoekwoorden door te kiezen voor de bovengenoemde woordgroep of exact zoekwoord.
  • Bekijk de kwaliteitsscore in het zoekwoordenoverzicht. De kwaliteitsscore is een maatstaf voor de kwaliteit van de campagne. De advertentie en de landingspagina moeten aansluiten bij het zoekwoord. Zo is de kwaliteitsscore hoger bij een SEO geoptimaliseerde landingspagina, gebruik makend van het zoekwoord uit de Google Ads campagne. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe lager de kosten per klik worden.
  • Bekijk de CTR in het zoekwoordenoverzicht. De CTR staat voor de klikfrequentie, het aantal klikken op de advertentie gedeeld door het aantal keren dat de advertentie wordt weergegeven. Bij een lage CTR kan je concluderen dat jouw zoekwoorden niet specifiek genoeg zijn. Om de CTR te beoordelen kan je naar het aantal vertoningen en het aantal klikken kijken. Heb je veel vertoningen maar weinig klikken? Dan is jouw zoekwoord niet specifiek genoeg. Heb je weinig vertoningen en weinig klikken? Dan is jouw zoekwoord wellicht iets te specifiek.

Google Ads bij WebProfit

Bij WebProfit helpen we je graag bij het maken van advertenties via Google. Onze experts begeleiden je van begin tot eind en vertellen je precies hoe jij het beste kunt adverteren via Google! Wil je meer weten over de diensten zoals het opzetten van advertenties? Neem dan contact met ons op. We vertellen je graag meer!