De juiste zoekwoorden voor Google Ads bepalen doe je zo! [met handig stappenplan]

Sanne Post
Sanne Post
Online marketeer

Om jouw advertentiebudget in Google Ads optimaal te benutten, heb je de perfecte zoekwoorden nodig. Of je nu een nieuweling bent of een doorgewinterde adverteerder, de kunst van het zoekwoordenonderzoek opent de deur naar advertenties die niet alleen gezien worden, maar ook echt aanslaan. Laat ons je begeleiden in dit zoekwoordenavontuur, waar elk woord telt voor het succes van jouw online zichtbaarheid!

We trappen dit blog meteen af met de belangrijkste sleutel tot scoren op Google: het zoekwoordenonderzoek. Ook zetten we de verschillende soorten zoekwoorden die je kunt gebruiken voor je op een rij. Last but not least vertellen we je alles over optimalisatie van jouw zoekwoorden. Na het lezen van dit praktische blog kun je meteen beginnen!

Zoekwoorden onderzoek voor Google Ads: waarom is het zo belangrijk?  

Zoekwoordenonderzoek is een belangrijk onderdeel van zoekcampagnes; één van de soorten campagnes die je kunt kiezen als je wilt gaan adverteren op Google.

Zoekcampagnes vormen de ruggengraat van Google Ads. Hierbij adverteer je gericht in de Google-zoekmachine, en verschijn je wanneer mensen actief op zoek zijn naar jouw producten of diensten. Anders dan bijvoorbeeld bannercampagnes of videocampagnes, ligt de focus hier op de zoekwoorden die mensen gebruiken. Het draait om relevantie: als jouw zoekwoorden overeenkomen met wat iemand zoekt, toont Google jouw advertenties. 

Zoekwoorden onderzoek in acht stappen

Een zoekcampagne draait om zoekwoorden. En die vind je in een goed zoekwoordenonderzoek. Volg ons stappenplan om jouw perfecte zoekwoorden te vinden. 

  1. Bepaal je doelen!
    Wat wil jij met deze campagne bereiken? Wil je meer verkeer, conversies, merkbekendheid? Het doel beïnvloedt je keuze van zoekwoorden én zorgt er ook voor dat je het resultaat op de juiste manier kunt evalueren. 

  2. Brainstorm zoekwoorden
    Maak een lijst met zoekwoorden die relevant zijn voor jouw producten of diensten. Betrek je team hierbij om de lijst zo compleet mogelijk te maken! 

  3. Gebruik tools voor zoekvolume 
    Maak gebruik van tools zoals de Google Keyword Planner, SEMrush, of Ahrefs om het zoekvolume van je zoekwoorden te analyseren. Dit geeft inzicht in hoe vaak mensen naar die termen zoeken - en dus of het wel interessant is om erop te adverteren. 

  4. Controleer de concurrentie
    Onderzoek de concurrentie op je gekozen zoekwoorden. Als de concurrentie te hoog is, overweeg dan om meer specifieke zoekwoorden toe te voegen (over de verschillende soorten zoekwoorden lees je verderop in dit blog). 

  5. Focus op relevantie
    Kies zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf en aansluiten bij de intentie van de gebruiker. Denk na over de fase in de klantreis waarin ze zich bevinden.

  6. Voeg exacte zoekwoorden en woordgroepen toe
    Hoewel hierop minder zoekvolume zit, kun je hiermee jouw doelgroep vaak wel effectiever bereiken. 

  7. Plan voor negatieve zoekwoorden
    Zijn er zoekwoorden waarop je juist niet gevonden wilt worden? Voeg ze toe als negatieve zoekwoorden om ongewenst verkeer te minimaliseren.

  8. Update en optimaliseer 
    Het zoekgedrag evolueert. Blijf je zoekwoorden evalueren en optimaliseer je lijst regelmatig om relevant te blijven.

Verschillende soorten zoekwoorden: welke past het beste bij jouw doelen?

Brede zoekwoorden, woordgroepen, exacte zoekwoorden; zie je door de bomen het bos niet meer? Wij zetten ze voor je op een rij, zodat jij kunt kiezen welke type het beste past bij jouw campagne. 

Brede zoekwoorden
Een breed zoekwoord is een ruime term die je inzet om een breed publiek te bereiken. Advertenties met brede zoekwoorden worden weergegeven aan gebruikers die zoekopdrachten invoeren die verband houden met het brede zoekwoord, zelfs als deze variaties of gerelateerde termen bevatten. Bijvoorbeeld: als je een online schoenenwinkel hebt en "sportschoenen" als breed zoekwoord instelt, kunnen je advertenties worden weergegeven wanneer mensen zoeken naar termen als "hardloopschoenen," "wandelschoenen," of "sportschoenen online kopen”.

Brede zoekwoorden kunnen veel verkeer genereren, maar realiseer je wel dat ze, doordat ze niet zo specifiek zijn, misschien niet altijd de meest relevante bezoekers aantrekken. Combineer daarom brede zoekwoorden met andere typen zoekwoorden en strategieën voor een gebalanceerde en effectieve zoekcampagne.

Zoeken op woordgroep
Een woordgroep is ook een belangrijk type zoekwoord. Hiermee kun je worden getoond bij zoekopdrachten die de betekenis van je zoekwoord omvatten, zelfs als de formulering ervan iets afwijkt. Hiermee benader je een breder scala aan zoekopdrachten dan met exacte zoekwoorden, waardoor je meer relevant verkeer kunt aantrekken. Het zit precies tussen breed zoeken en exact zoeken in, waardoor je een goede balans vindt tussen bereik en specificiteit. 

Exacte zoekwoorden
Exacte zoekwoorden activeren jouw advertenties wanneer iemand precies de woorden in dezelfde volgorde typt als jouw exacte zoekwoord. Bijvoorbeeld, als jouw exacte zoekwoord "rode hardloopschoenen" is, verschijnt je advertentie alleen wanneer iemand die exacte term typt.

Zoekwoorden op merknaam
Versterk je merk door te adverteren op specifieke merkgerelateerde termen. Door jouw merknaam als zoekwoord te gebruiken, zorg je ervoor dat jouw advertenties verschijnen wanneer mensen specifiek zoeken naar jouw merk.

Negatieve zoekwoorden
Negatieve zoekwoorden zijn termen waarvoor je niet wilt verschijnen. Als je bijvoorbeeld sportschoenen verkoopt, maar geen kinderschoenen, voeg je "kinderen" toe als een negatief zoekwoord om jouw advertentie uit te sluiten wanneer mensen zoeken naar "sportschoenen voor kinderen".

Zoekwoorden optimaliseren

Zoekwoordenonderzoek afgerond? Campagne aangemaakt? Top! Nu begint het echte werk: optimaliseren! Het creëren van een campagne is slechts het startschot; de diepere optimalisatie van zoekwoorden en advertenties is de essentiële volgende stap. 

Het nauwlettend volgen van statistieken staat hierbij centraal. Zowel de data van Google Ads als de inzichten van Google Analytics 4 zijn cruciaal om de juiste beslissingen te nemen. Met Google Analytics 4 kun je namelijk dieper ingaan op het gedrag van bezoekers die via de Google Ads-advertenties op de website belanden. Hierdoor kun je jouw campagne helemaal finetunen en nog effectiever maken.

Om je zoekwoorden te optimaliseren, is het essentieel om te begrijpen wat jouw huidige zoekwoorden opleveren. Een paar manieren om dit te beoordelen:

Bekijk de zoektermen in jouw campagne. Controleer of er veel woorden in de lijst staan waarop je niet gevonden wilt worden. Als dat het geval is, zijn je zoekwoorden mogelijk te breed. Specificeer ze door te kiezen voor  zoeken op woordgroep of exacte zoekwoorden.

Check jouw kwaliteitsscore in het zoekwoordenoverzicht. De kwaliteitsscore meet de effectiviteit van je campagne. Zorg ervoor dat je advertentie en landingspagina aansluiten bij het zoekwoord. Een hogere kwaliteitsscore leidt tot lagere kosten per klik. Een geoptimaliseerde landingspagina met het zoekwoord uit je Google Ads-campagne draagt bij aan een betere kwaliteitsscore.

Hoe staat het met jouw CTR?  CTR staat voor klikfrequentie en wordt berekend door het aantal klikken op de advertentie te delen door het aantal vertoningen. Een lage CTR suggereert dat je zoekwoorden mogelijk niet specifiek genoeg zijn. Beoordeel de CTR aan de hand van het aantal vertoningen en klikken. Veel vertoningen maar weinig klikken duiden op te weinig specificiteit, terwijl weinig vertoningen en weinig klikken juist kunnen wijzen op té specifieke zoekwoorden.

Google Ads bij WebProfit

Slimme automatiseringen, doelgerichte segmentaties en gedetailleerde rapportages kunnen jouw campagnes naar een hoger niveau tillen. En dat is precies de meerwaarde van samenwerken met WebProfit. 

Zelf aan de slag met Google Ads, maar mét ondersteuning van de experts van WebProfit? Hulp nodig bij het optimaliseren van een bestaande campagne? Of besteed je het hele proces liever uit? Het kan allemaal. Jouw online succes is onze passie en daar vertellen we je graag alles over. We horen graag van je!

 

Lees meer over

Sanne Post

Sanne Post | Online marketeer

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Sanne Post!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?