Een persona maken doe je zo!

Image
WebProfit Team

Delen

Wat is een persona?

Een persona is een fictief personage van jouw ideale klant op basis demografische gegevens, geografische gegevens, gedragspatronen en motivaties. Zo’n persona maak je op basis van een van marktonderzoek, maar je kan ook gegevens van jouw bestaande klanten gebruiken. Hoe gedetailleerder jouw persona is, hoe meer waarde jouw persona voor jouw onderneming heeft.

Waarom moet ik een persona maken?

Als jij iets van online marketing wilt gaan uitvoeren is het van belang om de juiste personen aan te spreken. Heb jij een buyer persona (een profiel van jouw koper) gemaakt? Dan heb jij als het goed is een heel goed beeld van jouw doelgroep en kan je veel gerichter targeten. Daarnaast bieden persona’s een goede structuur en inzicht voor jouw bedrijf. Dit kom je te weten door een buyer persona:

  • Hoe zoekt mijn koper naar informatie
  • Welke contactmomenten zijn er
  • Waar komt de concurrentie een rol spelen
  • Welke belangen en doelstellingen heeft de koper en hoe speel ik hier op in

Maak in 5 stappen jouw persona!

Stap 1: Bepalen van jouw ideale doelgroep
Wat is jouw probleem? Hoe speel je hierop in? En welke soorten klanten horen hierbij? Dé drie vragen die jij jezelf moet stellen bij het maken van jouw ideale doelgroep. Uiteraard wil je als ondernemer iedereen die jou product of dienst wilt kopen. Dus zou je kunnen stellen dat iedereen je doelgroep is die jouw probleem heeft? Helaas werkt dat niet zo, want als je bijvoorbeeld thuis last hebt van vliegen (het probleem), zijn er talloze manieren om van de vliegen af te komen.

Stap 2: Van een doelgroep naar één persoon
Je hebt nu een doelgroep vastgesteld, maar een persona is één persoon in plaats van een groep. Om jouw doelgroep om te zetten naar één persoon, ga je specifieke uitingen in één persoon vastleggen.

Voorbeeld: Jouw doelgroep zijn huismoeders, dan kan jouw persona zijn:

  • Een vrouw met de leeftijd 40 jaar
  • 3 kinderen
  • Zorgzaam
  • Gestopt met werken
  • Leest graag de Libelle

Niet alle huismoeders hebben drie kinderen en zijn gestopt met werken, maar je hebt wel een persoonlijkheid neergezet met meerdere elementen vanuit jouw doelgroep, een typische klant.

Stap 3: Demografische basisgegevens en gedragspatronen/motivaties
Een persona bevat verschillende gegevens om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van jouw buyer persona, dit zijn gegevens als de omgeving en omstandigheden. De volgende onderdelen moet jouw persona zeker bevatten:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Woonplaats
  • Afkomst
  • Godsdienst
  • Burgerlijke staat
  • Opleidingsniveau

Stap 4: Wat houdt jouw persona bezig?
Welke doelen wil je persona bereiken? Welke problemen wil hij oplossen met jouw product? Heeft jouw persona een voorkeur aan luxeproducten of moet het allemaal low-budget? Kom erachter wat de wensen en behoeften zijn van jouw persona. Doe dit bijvoorbeeld door middel van een onderzoek onder jouw vaste klanten, of potentiële klanten die passen in het plaatje van jouw buyer persona.

Beschrijf de wijze van gebruik die de persona heeft met jullie product(en) of dienst(en). Denk hierbij ook aan behoeftes zoals bestelwijze en levertijden. Bijvoorbeeld Petra die graag haar pakketje zo snel mogelijk ontvangt via de postbezorger.

Gebruik ook eventueel informatie die je al hebt van vaste klanten. Wat speelt er momenteel bij ze? En waarom hebben ze voor jouw bedrijf gekozen? Creëer een realistisch beeld van je klant waarmee je de persona nog gedetailleerder kunt omschrijven.

Stap 5: Quote en tone of voice
Probeer in een korte quote de behoefte van je persona weer te geven.

Voorbeeld: ‘’Ik wil een oplossing waarmee ik makkelijk en snel mijn tijd kan indelen, zodat ik mijn werk- en privé-leven goed kan scheiden en geen afspraken meer vergeet.’’

Buyer persona bijhouden

Het is ook belangrijk dat je de buyer persona gaat updaten na een bepaalde tijd of na een gebeurtenis. Zo kan je met je bedrijf bijvoorbeeld een andere weg op zijn gegaan, dan is het wel nodig om je buyer persona hier op aan te passen. Ook kan het zo zijn dat de wensen en behoeften van je (potentiële) kopers veranderd, daar moet je ook op inspelen en waar nodig de buyer persona aanpassen.

Ga aan de slag met een buyer persona

Ga zelf aan de slag met jouw buyer persona en ervaar zelf hoeveel waarde een persona kan hebben voor jouw onderneming! Wij van WebProfit helpen je graag op weg, neem contact op voor de mogelijkheden!