Waarom een hashtag gebruiken?
Wanneer je een hashtag gebruikt is het handig om te weten wat een hashtag onder jouw social media post doet, namelijk zichtbaarheid creëren. De hashtag zorgt ervoor dat jij gevonden wordt op bepaalde termen. Het gebruik maken van een hashtag onder een social media post zorgt voor snel en makkelijk resultaat. Het is dus een gemiste kans wanneer je deze niet gebruikt in jouw contentstrategie.
Alle voordelen op een rijtje
- Bereik vergroten
- Versterking van het merk
- Een simpele toevoeging
- Relevant voor meerdere social media kanalen
Wanneer moet ik hashtags gebruiken?
De juiste hashtags op het juiste social media platform kan een groot verschil maken voor je vindbaarheid. Om dat te bereiken is het wel van belang om de juiste hashtags op het juiste platform te gebruiken.
Facebook
Op Facebook komen regelmatig hashtags voorbij, toch is de hashtag voor Facebook nooit echt van de grond gekomen. Facebook heeft ingespeeld op de hashtagtrend in 2013, omdat het op het platform Twitter een goedlopend concept bleek. Ondanks dat je op Facebook wel de hashtag kan toevoegen aan je bericht, gaat het je vindbaarheid op dit social media platform niet vergroten. Het is zelfs gebleken dat de berichten met hashtag op Facebook minder bereik genereren dan de berichten zonder hashtag.
Dat de eerder genoemde hashtagtrend minder goed werkt op Facebook heeft als voornaamste reden dat veel content met hashtags wordt geplaatst op niet openbare accounts, waardoor de hashtags met bijbehorende content niet openbaar getoond kan worden. Daarnaast maken random hashtags in een bericht het voor de volgers lastiger om de tekst te lezen.
LinkedIn
Het gebruik van hashtags op het social media kanaal LinkedIn wordt nog erg onderschat. Want wanneer je jouw profiel openbaar hebt staan of gebruikt maakt van een bedrijfsprofiel, zijn jouw hashtags vindbaar binnen het hele LinkedIn-netwerk. Vergeet dus vooral niet hashtags te gebruiken op jouw LinkedIn pagina!
Op LinkedIn gebruik je in tegenstelling tot andere social media platformen voornamelijk zakelijke hashtags, passend bij jouw onderneming of beroep. Gebruik ook niet te veel hashtags op LinkedIn, maar ga voor maximaal 4. Volg ook hashtags om te zien wat er speelt in jouw branche en omgeving op zakelijk gebied.
Instagram
Instagram is de absolute koploper als het gaat om hashtags. Volg interessante hashtags passend bij de doelgroep, gebruik hashtags onder je bericht voor meer bereik en gebruik hashtags in je verhaal. De hashtags zijn de basis van jouw content. Gebruik in tegenstelling tot LinkedIn meerdere hashtags, tot maximaal 30 tekens. Pas wel op met je bericht vol zetten met hashtags. Bij gebruik van veel irrelevante hashtags, kan het algoritme van Instagram jouw bericht zien als spam. Onze tip: houd het bij maximaal 15 relevante hashtags!
Gebruik jij vaak dezelfde hashtags? Ook dat raden wij af. Iedere content is anders, dus daar hoort ook andere hashtags bij. Varieer er dus lekker op los! Zo bereik je ook steeds nieuw publiek.
Pinterest
Ook op Pinterest kan je niet achterblijven met hashtags. De tekens worden veelal in de pin (bericht) omschrijving verwerkt. Het algoritme van Pinterest is vergelijkbaar met een zoekmachine, waardoor de pins op Pinterest extra goed gevonden worden met een hashtag. Gebruik op Pinterest 4 tot 5 hashtags. Plaats de hashtags vooral onder de omschrijving, zodat de tekst voor de lezer goed te lezen is.
Welke hashtags moet ik gebruiken?
Om te weten welke hashtags relevant zijn en genoeg volume hebben, ga je aan de slag met een hashtagonderzoek:
- Onderzoek welke hashtags jouw concurrenten gebruiken.
- Onderzoek welke berichten goed hebben gescoord door het gebruik van hashtags via de statistieken.
- Denk logisch na! Welke hashtags passen bij jouw content?
- Onderzoek hoeveel mensen een hashtag volgen, door de hashtag in te typen op Instagram.
- Onderzoek hoe vaak er op de desbetreffende hashtag wordt gezocht.
- Onderzoek welke hashtags jouw doelgroep volgt.
Op basis van alle bovenstaande informatie ga je experimenteren met jouw hashtags.
Heb jij je post klaar en ga je de hashtags toevoegen? Wij raden het af om de hashtags midden in de tekst te zetten. Hierdoor is het lastig om de tekst te lezen. Zet je hashtags ook niet in de opmerkingen. Ook op Instagram raden we dit af, aangezien het ten koste gaat van je bereik en interactie.
Online marketing bij WebProfit
Onze social media professionals zijn continu bezig met de wereld van contentstrategie. Wil jij meer weten over hashtags of wil jij je bereik vergroten? Wij sparren graag over dit onderwerp, neem contact met ons op!