Inbound marketing: Een goed presterende e-mailmarketingcampagne

Sanne Post
Sanne Post

E-mailmarketing is een essentieel onderdeel van elke succesvolle inboundstrategie. Je kunt bijvoorbeeld jouw e-mails segmenteren om een zeer persoonlijke ervaring voor elk contact te creëren en ervoor te zorgen dat ze opvallen! Maar "e-mailmarketing" is niet zo eenvoudig. Er komen tegenwoordig zoveel concurrerende berichten binnen dat het al moeilijk is om in iemands inbox op te vallen.

Toch kan e-mailmarketing een geweldige manier zijn om jouw doelgroep te bereiken en jouw bedrijf te laten groeien. Maar als je niet bekend bent met het proces, kan het moeilijk zijn om aan de slag te gaan. In deze blog leggen we de basisprincipes van e-mailmarketing uit. Als je klaar bent om jouw bedrijf te laten groeien met e-mailmarketing, lees dan snel verder!

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing kan ingezet worden om relaties op te bouwen, de naamsbekendheid te vergroten, jouw inhoud te promoten en leads te genereren. Het is echter belangrijk om te weten wanneer er e-mailmarketing gebruikt moet worden om er het meeste uit te halen. Door jouw klant te helpen hun probleem op te lossen, kan jij je kansen op succes vergroten. Tot slot, als je leads wilt genereren, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw e-mails oproepen bevatten.

Voordelen van e-mailmarketing

Met 4 miljard e-mailgebruikers wereldwijd is dit de perfecte plaats om klanten te bereiken. Dit betekent dat e-mailmarketing een van de meest effectieve manieren kan zijn om leads of sales te genereren voor websites. E-mailbezoekers hebben ook meer kans om formulieren in te vullen, dan bezoekers van andere kanalen. Dit betekent dat als je op zoek bent naar het genereren van leads of verkoop voor jouw website, e-mail marketing een geweldig kanaal is om op te concentreren. 

E-mailmarketing strategie

Het is belangrijk om een e-mailmarketing strategie te hebben in combinatie met jouw algemene inbound marketingplan. Het ontwikkelen van een proces voor het verzenden van e-mails en het onderhouden van relaties zal je dan helpen op te vallen bij potentiële klanten, terwijl je ze ook betrokken houdt!

3 tools voor een effectieve inbound e-mailmarketingstrategie:

  1. Het belang van segmentatie
  2. De kracht van personalisatie
  3. De impact van datagedreven analyse

Segmentatie

Het succes van jouw e-mail hangt af van de kwaliteit van jouw e-maillijst. Stuur gerichte berichten die aansluiten bij klanten in hun meest geïnteresseerde en betrokken staat, niet alleen wanneer ze door alle mogelijke opties bladeren. Segmentatie in de kern brengt twee inkomende concepten samen: Persona en buyers journey. Segmentatie per persona en per buyers journey zorgt ervoor dat we alleen leveren wat relevant is voor elke individuele ontvanger.

Wij maken bij WebProfit regelmatig relevante segmentaties op basis van alle verschillende criteria. Per segmentatie-lijsten maken wij verschillende mailingcampagnes. We gaan niet voor algemeen, maar voor persoonlijkheid. Vanuit onze tools is het heel gemakkelijk om lijsten aan te maken waarbij filters worden toegepast op criteria zoals job title, country, etc. Deze kun je koppelen aan de e-mail die je wilt verzenden. Je kunt ook lijsten maken voor groepen die je helemaal wilt uitsluiten in de e-mail campagnes.

Personalisatie

E-mail is een kanaal dat nog steeds zoveel ruimte biedt voor creativiteit, experimenten en het creëren van de zeer persoonlijke ervaring op het juiste moment. Het gaat niet meer om even een mail sturen, maar juist verbonden blijven met je doelgroep. Bruikbare informatie leveren, op de momenten dat de doelgroep het nodig heeft. En dat is precies waar de inbound marketing om draait. En als je jouw e-mails koppelt aan jouw CRM, kan je blijven leren over jouw contacten en nog meer personaliseren. Hoe je dat doet? Wij gaan daarover graag met je in gesprek!

Datagedreven analyse

Klanten veranderen voortdurend de manier waarop ze leven en werken. Analyse stelt je in staat om met hen mee te blijven evolueren en niet achter te blijven, waardoor de e-mails ook blijven aanspreken voor de doelgroep. 

  • Volg de statistieken die ertoe doen
  • Leer wat deze statistieken aangeven over succes
  • Pas het geleerde toe om te optimaliseren en te verbeteren

 

Aan de slag met e-mailmarketing

  1. Bepaal doelstellingen
    Voordat je een e-mailmarketingstrategie kunt creëren die werkt, moet je weten wat je met jouw e-mails wilt bereiken. Wil je jouw naamsbekendheid vergroten? Meer verkeer naar jouw website laten leiden? Verkoop of conversies verhogen? Zodra je jouw doel weet, kan je beginnen met het plannen van de rest van jouw e-mailstrategie.
  2. Definieer je publiek
    Als je geen lijst met mailadressen hebt, kun je geen e-mails versturen! Dus het opbouwen van een lijst zou één van je topprioriteiten moeten zijn. Er zijn een paar verschillende manieren om dit te doen:
    - Gebruik pop-ups of formulieren op je website om e-mails van bezoekers te verzamelen.
    - Ontwikkel waardevolle informatie in een downloadbaar document.
  3. Bouw een lijst van abonnees
  4. Campagne kiezen en maken
    Als je bijvoorbeeld relaties met potentiële klanten wilt opbouwen, moet je ervoor zorgen dat je gepersonaliseerde e-mails verstuurt die boeiend en relevant voor hen zijn. Aan de andere kant, als je alleen maar jouw naamsbekendheid wilt vergroten, kan je overwegen om regelmatig e-mails te versturen (misschien één keer per week) waarin je het laatste nieuws of de laatste blogberichten van jouw bedrijf onder de aandacht brengt. Om abonnees en klanten te voorzien van waardevolle informatie, kun je helpen conversies en omzet te verhogen. Door HubSpot te gebruiken heb je een all-in-one workplace waaruit je e-mails kunt designen, bouwen, bewerken, gepersonaliseerd kunt versturen en vervolgens analyseren.
  5. Resultaten meten
    Resultaten meten kan via veel verschillende platformen, zodat je alle resultaten bij elkaar hebt. Want alleen de informatie van de e-mailstatistieken is natuurlijk niet genoeg als je wilt weten of een lezer ook klant is geworden, of andere te bepaalde doelstellingen. Wij gebruiken hiervoor HubSpot. In HubSpot is het mogelijk om te bekijken hoe jouw algehele e-mailkanaal presteert en om inzicht te krijgen in verzendingen, bezorgingspercentages, openingspercentages, klikpercentages, verloren contacten, contactpersonen en klanten gedurende een bepaalde periode.

E-mailcampagnes opzetten met WebProfit

De grote toegevoegde waarde van WebProfit is dat wij samen werken met HubSpot. HubSpot redeneert vanuit een CRM-systeem, waarin alles draait om de contacten in je database.  De mogelijkheden om je e-mails te personaliseren, te automatiseren en te optimaliseren binnen HubSpot zijn daarom ook eindeloos.

Ga jij de e-mail uitdaging met WebProfit aan? Vul je gegevens in en wij nemen contact met je op!