Timing is alles: het geheim van perfect getimede social media posts

Sanne Post
Sanne Post
Online marketeer

Opvallende posts maken, die vaak worden gezien en die bruisen van interactie. Dat wil je. Of je nu een persoonlijk account hebt, influencer bent of een bedrijf runt; jij wilt dat jouw berichten worden opgemerkt. Want als jij zoveel tijd hebt besteed aan het maken van die  posts, dan wil je ook dat dat wat oplevert. Right?

Maar waarom gaan sommige posts viral, terwijl andere posts compleet verdrinken in de eindeloze stroom van content? Welke magische formule kun je gebruiken om jouw online aanwezigheid te versterken? Op welk moment moet je posten om ervoor te zorgen dat jouw posts het meeste geluid maken en de aandacht van je publiek vastgrijpen? Wij vertellen het je in ons blog. Want het perfecte tijdstip voor het delen van je social media posts is niet zomaar een toevalstreffer, maar baseer je op data, menselijk gedrag en slimme strategieën.

Waarom timing zo belangrijk is op social media

Het juiste tijdstip is een essentieel onderdeel van een effectieve social media strategie. Het kan je helpen om je boodschap op het juiste moment bij de juiste mensen te krijgen en de betrokkenheid te vergroten.

De timing van je posts kan invloed hebben op wie je bericht ziet, hoeveel mensen het bereikt en hoeveel betrokkenheid het genereert. Als je je posts plaatst wanneer jouw publiek online is, vergroot je de kans dat ze je content zien. Bovendien laat consistent posten op de juiste momenten zien dat je de behoeften en gewoonten van je volgers begrijpt. Dit kan leiden tot een sterkere band en meer loyaliteit, wat vooral belangrijk is voor kleine(re) bedrijven die willen concurreren in de wereld van social media marketing.

Volgens onderzoek door HubSpot in 2022, onder meer dan 1000 marketeers, zijn de beste tijden om op sociale media te posten - in alle sectoren en op alle platforms: 

van 18.00 uur tot 21.00 uur van 12.00 uur tot 15.00 uur

Houd je het graag simpel? Dan houd je gewoon deze tijden aan. Maar wil je het nog gerichter aanpakken? Lees snel verder; wij vertellen je precies op welke momenten je het beste kunt posten op Instagram, Facebook, Linkedin en YouTube.

De beste (en de slechtste) tijd om te posten op Instagram

Uit recent onderzoek van HubSpot uit 2023 blijkt dat de beste tijd om op Instagram te posten is tussen 18.00 en 20.59 uur, met een piek rond 20.00 uur voor optimale betrokkenheid. Vrijdag blijkt de beste dag te zijn om je posts te delen, gevolgd door zaterdag en dinsdag. 

Onderzoek wijst uit dat de periode van 06.00 tot 08.59 uur de minst interactieve tijd is. Mensen zijn dan meestal nog niet erg actief en reageren minder op posts. Maar hier geldt de gouden regel: weet wie je wilt bereiken. Als jij je bijvoorbeeld richt op jonge moeders, dan zijn die vroege uurtjes misschien wel ideaal, als ze hun telefoon oppakken voordat hun drukke dag begint. Het draait allemaal om het begrijpen van je publiek en het perfect timen van je berichten voor maximale impact.

Op dit tijdstip wil je posten op Facebook

Over het algemeen zijn de beste tijden om op Facebook te posten van 18.00u tot 21.00u en van 12.00-15.00u. Op vrijdag en zaterdag kun je rekenen op de meeste interactie. Wanneer wil je liever niet posten? Van 6.00 tot 9.00 uur en van 21.00 uur tot 24.00 uur. Qua dagen: zondag lijkt niet de handigste dag te zijn voor jouw post.

Op dit tijdstip wil je posten op LinkedIn

Dinsdag en donderdag zijn de beste dagen om op LinkedIn te posten. En dan vooral op dinsdag rond 15.00u en op donderdag tussen 9.00 en 11.00 uur. Heb je op maandag of vrijdag een knettermooie post klaar staan? Hold your horses: op deze dagen is de kans kleiner dat jouw post veel interactie genereert.

Op dit tijdstip wil je posten op YouTube

Het maken van een goede video is vaak best een klus. Juist daarom wil je ervoor zorgen dat jouw video scoort. Toch? YouTube publiek is het meest actief tussen 18.00-21.00 uur en van 15-18 uur. Qua dagen richt je je het best op donderdag, vrijdag en zaterdag. Liever niet op dinsdag!

Maar let op: experimenteren is key

Om het perfecte tijdstip voor je social media posts te vinden, moet je een beetje gaan spelen. Begin met de aanbevolen posttijden en houd goed in de gaten hoe je volgers reageren. Houd ook rekening met het soort content dat je deelt, want verschillende typen posts kunnen op verschillende tijden beter presteren.

Gebruik je social media statistieken als je geheime wapen. Ze vertellen je welke berichten de meeste likes, shares, en reacties krijgen. Kijk naar je betrokken publiek, je totale aantal volgers en de tijden waarop ze het meest actief zijn. Door je strategie aan te passen op basis van deze gegevens, vergroot je je kansen op succes.

Het perfecte tijdstip om te posten is een beetje als een schat die je moet ontdekken. Het beste tijdstip om te posten is geen vast gegeven. Je vindt jouw gouden momenten alleen door experimenteren, analyseren van jouw statistieken en aanpassen. Bedenk ook dat je dit moet blijven doen. Want jouw doelgroep bestaat uit mensen, en daarvan weten we inmiddels dat het gedrag nog wel eens kan veranderen. Oók op social media. Dus heb je jouw perfecte post-tijdstip gevonden? Gefeliciteerd! Maar vergeet vooral niet te blijven monitoren!

Ephemeral Content: verdwijnende marketing content 


In een wereld waar content constant strijdt om aandacht, win je natuurlijk extra punten voor het inzetten van innovatieve formats.  Heb je al eens nagedacht over het inzetten van verdwijnende content? Deze vorm van marketing, waarbij berichten slechts tijdelijk zichtbaar zijn, kan een verrassend krachtige manier zijn om de interactie en betrokkenheid van je publiek te verhogen. Het creëert een gevoel van urgentie en 'FOMO' (Fear Of Missing Out), waardoor volgers sneller geneigd zijn om te handelen. Klinkt interessant, hè? Meer weten over wat het is en hoe je het inzet om jouw merk te versterken? Je leest er alles over in deze uitgebreide gids op Sortlist.nl: Ephemeral Content: de gids voor verdwijnende marketing content

Wij beheren jouw social media

Het vinden van het perfecte tijdstip om te schitteren op social media is maar een stukje van de puzzel als je jouw online aanwezigheid naar een hoger niveau wilt tillen. Geen zorgen, je hoeft deze puzzel niet in je eentje op te lossen. Bij WebProfit zijn we er om je te ondersteunen bij het beheer van je social media strategie, zodat jij je volledig kunt richten op het creëren van fantastische content en het laten groeien van jouw merk.

Wij nemen social media beheer van je over, zodat jij je kunt concentreren op waar je echt in uitblinkt. Samen zorgen we ervoor dat jouw merk straalt en groeit!  Zullen we samenwerken? We horen graag van je! 

 

Lees meer over

Sanne Post

Sanne Post | Online marketeer

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Sanne Post!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?