Vertel en verover de markt met Storytelling

Laura van der Heiden
Laura van der Heiden
Tekstschrijver

Terwijl jij in jouw favoriete koffietentje geduldig wacht op jouw latte (jep, good things take time), wordt jouw aandacht getrokken door een kleine poster aan de muur. Op die poster zie je een afbeelding van een jonge koffieboer die op een weelderige koffieplantage staat. Het zonlicht valt warm door de bladeren, en de boer glimlacht terwijl hij zijn handen vol heeft met vers geplukte koffiebessen.

Onder de afbeelding staat een kort verhaal over deze boer. Over zijn passie voor het verbouwen van de beste koffie, hoe hij geleerd heeft van generaties voor hem, en hoe hij zijn gemeenschap ondersteunt door eerlijke handel. Het verhaal eindigt met een oproep om zijn koffie ook thuis te proberen, en een QR-code waarmee je de website kunt bezoeken.

Dit is een perfect voorbeeld van storytelling in marketing. Dit verhaal gaat niet alleen over koffie, maar ook over traditie, passie en gemeenschap. Het raakt niet alleen je interesse, maar ook je emoties. Het maakt de koffie niet alleen een product, maar een deel van een groter verhaal. En zo smaakt jouw latte nóg beter. 

Wat storytelling doet voor jouw marketing

Met storytelling richt je je op de emoties. Je creëert content die gericht is op het maken van een emotionele connectie met jouw (potentiële) klant. En die emoties spelen een enorme rol bij aankoopbeslissingen. Uit onderzoek van Gerald Zaltman, professor aan de Harvard Business School blijkt zelfs dat maar liefst 95% van onze aankoopbeslissingen onbewust wordt genomen.

Deze ontdekking werpt een fascinerend licht op ons consumentengedrag. Veel mensen denken namelijk dat ze hun aankoopkeuzes grondig beredeneren (jij ook?). We ploegen door prijsvergelijkingen, analyseren producteigenschappen en wegen de voor- en nadelen tegen elkaar af. Vervolgens nemen we een goed onderbouwde beslissing. En in sommige gevallen is dat misschien ook echt zo (er blijft tenslotte nog wel 5% over). Maar uit dit onderzoek blijkt dat we veel meer worden beïnvloed door onze emoties dan je misschien zou denken...  

Hoe je storytelling kunt gebruiken om jouw bedrijf te laten groeien

Storytelling is een super handige tool om gebruik te maken van deze emotionele besluitvorming, om jouw producten of diensten slimmer te verkopen. Want daarmee richt jij je op de emoties van jouw consument. And that’s where the magic happens… 

Kijk even kritisch naar jouw aanbod. En vooral: naar hoe je dat aanbod onder de aandacht van jouw klant brengt. Want hoewel de specificaties van jouw product zeker belangrijk zijn, is dat niet het belangrijkste wat je aan jouw klant wilt vertellen. Het draait bij storytelling niet om het product op zich. Het gaat om wat jouw klant ervoor terug krijgt. De manier waarop jij het leven van jouw klanten verbetert of hun probleem oplost. We laten het je zien in een voorbeeld.

Stel je voor, je hebt het beste product of de meest ge-wel-di-ge service op de markt. Misschien heb je wel een hypermoderne blender met meer snelheden dan je kunt tellen of een softwareoplossing die is gemaakt door een team van tech-wizards. Supertof, toch? Maar wacht… dit is misschien niet waar je de spotlight op moet richten als je de harten van je klanten wilt veroveren.

Het draait allemaal om de beleving die je aanbiedt, de manier waarop je hun levens verbetert of hun problemen oplost. Storytelling geeft je de kans om jouw product of dienst in een nieuw licht te presenteren. Je brengt niet zomaar een blender aan de man, maar een keukenkameraad die de dagelijkse routine van mensen veel leuker en gemakkelijker maakt. En die softwareoplossing? Die wordt ineens een digitale tovenaar die bedrijven helpt om te schitteren. 

Kortom, het gaat niet alleen om wat je verkoopt, maar om het verhaal erachter. Waarom je het verkoopt. En dát is het verhaal dat je wilt vertellen. 

Zo vertel je jouw verhaal 

C'est le ton qui fait la musique, zeggen ze in het Frans. Het is de toon die muziek maakt. Hoe fantastisch de inhoud ook is; als jij de juiste toon niet weet te treffen, zul je je doel niet bereiken. Met de tone of voice leg je jouw (merk)persoonlijkheid in jouw verhaal. En juist die persoonlijke touch heb je nodig om je echt te kunnen onderscheiden van jouw concurrent. 

Heb je jouw tone of voice nog niet helemaal helder? Laat het even weten; we helpen je er graag mee!

Elk goed verhaal heeft een logische opbouw 

Een goed verhaal heeft een opbouw. En hoewel je misschien niet per se de ambitie hebt om een bestseller te gaan schrijven, is de opbouw ook in het verhaal van jouw merk heel belangrijk. Het geeft zowel jou als jouw lezers houvast. Zorgt dat het een helder geheel wordt. Zonder het heel technisch te maken; dit zijn de vier elementen die je al-tijd wilt laten terug komen in jouw verhaal. 

Karakters: Bij marketing met een vleugje storytelling spelen je personages de hoofdrol. Het zijn de figuren waarmee je doelgroep zich kan identificeren, de helden van je verhaal. Of ze nu je product gebruiken, worstelen met een probleem dat je oplost, of gewoon de sterren zijn van je bedrijfsverhaal, ze moeten je publiek boeien en betrekken.

Conflict: In het rijk van marketingverhalen draait alles om conflict. Dit conflict kan intern zijn, zoals de emotionele worstelingen van je personages (lees: klanten), of het kan zich extern manifesteren, zoals een hardnekkig probleem dat je bedrijf oplost. Het conflict is wat je verhaal pit geeft, emoties oproept bij je lezers en luisteraars en hen aanspoort om actie te ondernemen.

Plot: De plot is de structuur van je verhaal, de reeks gebeurtenissen die het verhaal vormgeven. Simpel gezegd: een begin, een midden en een einde.  Het begint met het introduceren van je personages (klanten), de setting en het probleem (het conflict), ontwikkelt dan de actie waarbij je product of dienst een rol speelt, en leidt tot de uiteindelijke oplossing (de ontknoping).

Boodschap: Marketingverhalen hebben altijd een boodschap, want jij wilt iets overbrengen aan jouw publiek. Dat kan een krachtige boodschap zijn, zoals de waarde van je product of de impact ervan op het leven van mensen. Maar het kan ook subtieler zijn, zoals het oproepen van verlangen of het delen van waarden die je bedrijf vertegenwoordigt. Wat je boodschap ook is, het moet je publiek aanspreken en aanzetten tot actie.

Wanneer je storytelling kunt gebruiken

Moet je dan nu overal verhalen invoegen? No way, Jose. Storytelling is fijn op bijvoorbeeld jouw 'Over Ons' pagina; daar vertel je het verhaal van jouw bedrijf om een persoonlijke connectie met jouw bezoekers op te bouwen. Storytelling is ook een uitstekende tool om te gebruiken in jouw e-mailmarketing, waar je met jouw verhaal een diepere betrokkenheid met jouw lezers creëert. Ook social media is een mooie plek voor storytelling, want met dit medium kom je vaak het dichtst bij jouw doelgroep én speelt conversatie de hoofdrol.

Maar er zijn ook momenten waarop je juist geen storytelling wilt toepassen.  Bijvoorbeeld wanneer je vooral heel duidelijk wilt zijn. Over specificaties van jouw product of dienst, bijvoorbeeld. Houd het daar juist liever simpel. 

Go tell your story

Laat je creativiteit de vrije loop en bedenk hoe je deze ingrediënten kunt mixen in jouw verhaal om je boodschap met maximale impact over te brengen. En dan begint het leuke deel! Net als bij elke vaardigheid, geldt hier ook: oefening baart kunst. Het is oké als je verhaal in het begin nog niet meteen briljant is. Schrijf, herschrijf, polijst, en schaaf totdat je helemaal tevreden bent. Kun je er wat hulp bij gebruiken? Neem even contact met ons op, dan zorgen we samen dat jouw verhaal écht goed uit de verf komt.  

Lees meer over

Laura van der Heiden

Laura van der Heiden | Tekstschrijver

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Laura van der Heiden!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?