Content plannen als een pro: zo gebruik je een content kalender

Laura van der Heiden
Laura van der Heiden
Tekstschrijver

Echt goede content creëren is belangrijker dan ooit. Kwalitatief goede content is key in de strijd om de aandacht van jouw doelgroep én om te scoren in Google. Het geheim? Ga gestructureerd te werk. Zorg dat je een plan hebt. Een planning, beter gezegd. 

Denk vooruit, ontwerp je content met flair, en vooral, wees strategisch. Zo wordt jouw briljante content niet alleen gemaakt, maar schittert het ook op het juiste moment, voor de juiste ogen. Wij leggen je uit hoe je daarvoor een contentkalender in kunt zetten!

Hoe ziet een goede contentkalender eruit? 
Hoe ver moet ik mijn content vooruit plannen?
Hoe kies ik de juiste content voor mijn contentkalender?
Het belang van goede content voor SEO 
Meet en stuur bij!

Hoe ziet een goede contentkalender eruit? 

Een contentkalender is een agenda met per dag, week of maand beschreven hoe, wanneer, voor wie en waar je content gaat plaatsen. Dit kan content zijn voor social media, maar ook voor je eigen website of een e-mail die je wilt versturen. Een contentkalender kun je maken via bijvoorbeeld Excel of een agenda, maar je kunt ook één van de vele tools gebruiken die op het internet te vinden zijn.

De kalender vul je met ideeën die bij jou (en jouw team). Begin dus met een goede brainstormsessie. Let goed op wat er speelt op het moment dat jij content gaat plaatsen. Zo kun je bijvoorbeeld denken aan speciale dagen, zoals Valentijnsdag, kerst, maar ook bijvoorbeeld branchespecifieke dagen zoals ‘De dag van …’. Zoek uit welke van deze inhakers voor jou interessant zijn. Zet ze in jouw contentkalender en plan wanneer je daar de content voor gaat maken. Zo voorkom je stress en kun je vooruit werken! 

Pro tip: Werk je in een team? Spreek dan af wie welke taak oppakt en wees daarin zo specifiek mogelijk. Zorg voor duidelijke deadlines en zorg dat iedereen op elkaar kan rekenen (wij doen dat in ClickUp; dikke aanrader!).  

Hoe ver moet ik mijn content vooruit plannen?

Dat hangt er een beetje vanaf wat je fijn vindt. Wij adviseren in ieder geval 1 maand vooruit te werken, maar langer kan ook. Houd wel ruimte voor flexibiliteit in jouw contentkalender; wees bereid om content te verschuiven als dat even zo uitkomt. Is er bijvoorbeeld een nieuwsbericht dat helemaal aansluit op jouw branche? Dan wil je meepakken, natuurlijk! En hetzelfde geldt voor de lancering van een nieuw product. Houd jouw contentkalender dus wendbaar; zo kun je óók nieuwtjes meepakken (en zo ziet jouw doelgroep dat jij de ontwikkelingen in jouw branche op de voet volgt!). 

Hoe kies ik de juiste content voor mijn contentkalender? 

Om jouw contentkalender doeltreffend in te zetten, is inzicht in jouw doelgroep cruciaal. Wie wil jij bereiken? Wat zijn hun behoeften en interesses? Welke informatie zoeken ze; welke content spreekt hen echt aan? En... waar vind je jouw doelgroep? Handig dus om te beginnen met de buyer persona en customer journey

Met deze kennis kun je het juiste type content bepalen en het geschikte medium kiezen om jouw boodschap te verspreiden. Een multichannel aanpak werkt vaak het beste: plan content voor socials, e-mail, en jouw eigen website. De kracht van de contentkalender? Het biedt een duidelijk overzicht, zodat je snel kunt zien of het type posts en de gekozen kanalen in evenwicht zijn. 

Het belang van goede content voor SEO

We noemden ‘m al even. Scoren in Google. Dat doe je met goede content. In het kort: het algoritme van Google is erop gericht om zijn gebruikers de best mogelijke ervaring te geven. Dat betekent dus ook dat Google altijd op zoek is naar de allerbeste content en die wil laten zien aan zijn gebruikers. Als jij consistent goede content aflevert, fluister je eigenlijk in het altijd-luisterende-oor van Google dat jij betrouwbaar bent. Dat je weet waar je het over hebt. En daar houdt Google van, dus zal het je belonen door je hoger te ranken. Maar… good things take time. Hoger ranken door goede content kost tijd en gebeurt niet overnight. Het is daarentegen wel een super-duurzame manier van groeien in Google. Jouw investering meer dan waard, dus!  

Natuurlijk kun je AI tools inzetten om gemakkelijker en sneller content te maken, zoals bijvoorbeeld Chat GPT. Maar vergeet niet om het jouw eigen persoonlijke touch te geven! 

Meet en stuur bij!

Heb je jouw contentkalender een poosje draaien? Evalueer dan het resultaat. Bereik je de doelen, die je vooraf voor jouw contentstrategie hebt bepaald? En werkt het fijn, of moeten er dingen veranderen om consistent content te blijven creëren en plaatsen? Sla deze superbelangrijke stap niet over maar neem even de tijd om te bedenken wat goed gaat én wat beter kan. Zo blijft jouw content voor je werken! 

Contentkalender: plan, creëer, verover! 

Een contentkalender is als de kloppende hartslag van jouw online aanwezigheid, waarin je systematisch plant hoe, wanneer, voor wie, en waar je content de wereld in stuurt. En dat heeft veel voordelen:
  • Opschrijven is onthouden. Als je opschrijft welke content je gaat plaatsen in de toekomst, onthoud je dit en ga je het ook daadwerkelijk doen.
  • Je kunt gemakkelijker inspelen op belangrijke dagen voor jouw branche en wordt hier niet meer door verrast (zo voorkom je de oeps-bijna-vergeten-maar-we-knallen-nog-even-snel-iets-op-Facebook post) 
  • De kwaliteit van je content gaat vooruit. Doordat jij nu al weet wat je volgende week gaat plaatsen, kun je er alvast over nadenken en de tijd nemen om goede content te maken.
  • Vooruit werken is heel gemakkelijk. In rustigere weken kun je alvast vooruit werken en de content voor de volgende weken gaan schrijven.
  • Je content komt consistent naar buiten. Dat versterkt jouw online aanwezigheid! 
  • Het biedt een duidelijk overzicht. Zo zie je snel of het type posts en de gekozen kanalen in evenwicht zijn. 

Let's make moves together 

Heb je zin om aan de slag te gaan met jouw eigen contentkalender, maar weet je niet goed waar te beginnen? Of heb je al een fantastische contentkalender maar komt jouw content toch niet echt lekker van de grond? We denken altijd graag met je mee. Bel ons even of stuur een berichtje; we vinden het leuk om van je te horen! 

 

Lees meer over

Laura van der Heiden

Laura van der Heiden | Tekstschrijver

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Laura van der Heiden!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?