Wat is een contentkalender en hoe werkt dit?

WebProfit
WebProfit
Online Marketing

Je hebt het vast een keer voorbij horen/zien komen: een contentkalender. Maar wat is een contentkalender en hoe gebruik je dit op een optimale en relevante manier voor je bedrijf? Tegenwoordig draait heel veel om content creëren. Op deze manier houd je de website relevant en zorg je er voor dat je in het hoofd blijft van de doelgroep. Content verzinnen en maken is één, maar je moet wel de controle en overzicht blijven houden over je content. Vaak gebruik je voor het plaatsen meerdere kanalen zoals Facebook, Instagram of LinkedIn. Voor het overzichtelijk bij te houden van je content is het gebruiken van een contentkalender de oplossing!

Wat is het, en hoe gebruik je het?

Een contentkalender is eigenlijk een agenda met per dag, week of maand beschreven hoe, wanneer, voor wie en waar je content gaat plaatsen. Dit kan dus content zijn voor social media, maar ook voor je eigen website of een E-mail. De kalender vul je in de loop van de tijd met ideeën die bij jou in het team op komen om te plaatsen. Een handige tip is om goed op te letten wat er op dat moment speelt in de tijd. Zo heb je in het jaar veel feest of speciale dagen zoals: Valentijnsdag, de kerstdagen of een dag die relevant is bij jouw onderneming. Stel je hebt een audicien zaak, en het is de dag van het gehoor dan kan je hier goed op inspelen met je content. Dit ga je van tevoren al uitzoeken en zet je daarna in de contentkalender dat het op die dag de dag van het gehoor is en dan je daar content voor moet schrijven. Dan stuur je op die dag bijvoorbeeld een mailing met: beste mensen het is vandaag de dag van het gehoor, een dag om eens extra aandacht aan uw gehoor te geven en daarom kan je bij ons een gratis hoortest doen bij ons. Dit is een voorbeeld van hoe je met je content kan inspelen op de actualiteit. En het is aan de contentkalender om dit overzichtelijk in een schema te zetten.

Voordelen van een contentkalender

  • Opschrijven is onthouden. Als je opschrijft welke content je gaat plaatsen in de toekomst, onthoud je dit en ga je het ook daadwerkelijk doen.
  • Je gaat mee met de actualiteit. Door het alvast inplannen van de actuele dagen weet je dit voor in de toekomst. Je ziet bijvoorbeeld een week van tevoren dat de dag van het gehoor eraan komt en dat je hier iets mee moet doen.
  • De kwaliteit van je content gaat vooruit. Door het al weten wat je over een week moet gaan plaatsen kan je er goed over nadenken en er goed de tijd voor nemen om een goed stuk content te schrijven.
  • Vooruit werken is heel makkelijk. Het ene moment heb je het drukker dan de andere week. In de rustige weken kan je alvast vooruit werken en de content voor de volgende keren gaan schrijven.
  • Je content komt consistent naar buiten. Je kan nu heel makkelijk dagelijks, wekelijks of maandelijks content inplannen en ook op dezelfde dagen. Dit zorgt voor consistentie

Hoe maak je een contentkalender?

Een contentkalender kan je maken via bijvoorbeeld Excel of een agenda. Je kan ook verschillende tools gebruiken die op het internet te vinden zijn. Op internet zijn er zogenaamde inhaakkalenders te vinden, dit zijn overzichten met alle feest en speciale dagen in het jaar. In dit overzicht ga je op zoek naar dagen die relevant zijn voor jouw onderneming zie het voorbeeld van de audicien. Deze dagen zet je in je contentkalender en je kan hier ook al ideeën bijzetten voor de content die je wilt maken. Dit kan je ook na een tijdje pas doen. Na het invullen van alle dagen ga je zelf nadenken over datums die relevant zijn voor jouw bedrijf. Per dag dat je content wilt maken is het handig om erbij te zetten op welk platform het moet komen en voor welke doelgroep.

Hulp nodig bij het maken van de contentkalender?

Wil je meer informatie over de contentkalender, of heb je hulp nodig bij het maken van de contentkalender. Neem dan contact met ons op via het contactformulier op de website.