Zo kies je de juiste onderwerpen voor ijzersterke content

Laura van der Heiden
Laura van der Heiden
Tekstschrijver

Iedere dag worden er zo’n 7,5 miljoen blog posts gepubliceerd. Dan rekenen we video’s, podcasts en andere vormen van content nog niet mee. Stel je eens voor… er staat veel meer content online dan je ooit zou kunnen lezen of bekijken. Je hebt dus niet zomaar content nodig, je hebt ijzersterke content nodig om de strijd om de aandacht van jouw potentiële klant te winnen. Hoe je dat doet en hoe je het juiste onderwerp kiest? We vertellen het je in dit blog en helpen je meteen op gang. 

Content marketing is dé manier om jouw bedrijf of organisatie onder de aandacht te brengen van jouw potentiële klant. Zorg dat jouw potentiële klant de informatie die hij zoekt, bij jou kan vinden. Bouw een relatie op met jouw doelgroep en win het vertrouwen. 

Waar begin je?

De buyer persona: klantprofiel
Om content te schrijven die jouw (potentiële) klant wil lezen, moet je weten wát die wil lezen. Welke vragen heeft jouw doelgroep? Voor welk probleem of uitdaging zoeken ze een oplossing? Deze vragen beantwoord je door het maken van een goede buyer persona. Je moet weten voor welk probleem/uitdaging hij een oplossing zoekt. Voelt dat als veel moeite? Geen zorgen; de tijd die je investeert in het creëren van de buyer persona win je zo weer terug. Doordat jij haarscherp in beeld hebt voor wie je content schrijft, is het schrijven van content gemakkelijker en veel effectiever. We schreven al eerder een blog over de buyer persona, mét een template waar je meteen mee aan de slag kunt! 

Download hier   Persona template   

Schrijf altijd jouw verhaal met één buyer persona in gedachten, ook als jouw bedrijf zich richt op meerdere persona’s (bijvoorbeeld omdat je meerdere soorten producten aanbiedt). Iedere buyer persona volgt zijn eigen pad en juist door je daar specifiek op te richten zorg je voor specifieke content die jouw klant nodig heeft, op het moment dat hij dat nodig heeft. Dat is de kracht van goede content.

De buyers journey: klantreis
Als je jouw buyer persona hebt geschreven, weet je wat jouw potentiële klant wil lezen. Maar weet je ook wanneer hij dat wil lezen? Timing is belangrijk. Je wilt zorgen dat jouw klant op het juiste moment de juiste content leest. Als jouw klant zich nog aan het oriënteren is op een bepaald product, is het nog te vroeg om allerlei details over de toepassing ervan te bespreken. Hier komt de buyers journey in beeld: de klantreis die iedere potentiële klant doorloopt. Aan jou de taak om jouw klant door deze reis te begeleiden en te helpen om een beslissing te nemen (conversie). Dat doe je door voor iedere fase van de buyers journey content te creëren. 

De buyers journey bestaat uit 3 fasen: 

  • Awareness: bewustwording
    De klant wordt zich bewust van een probleem of uitdaging en wil daar meer over weten. In deze fase zijn mensen op zoek naar meer informatie over hun probleem, uitdaging of doelstelling. Welke informatie, educatie of meningen zouden interessant zijn voor jouw koper? 

  • Consideration: overweging
    De klant identificeert zijn probleem en raakt gemotiveerd om verschillende oplossingen te onderzoeken. Help jouw klant met content die gericht is op het beantwoorden van deze vragen: wat zijn mogelijke oplossingen voor de uitdaging/doelstelling die jouw potentiële klant ervaart? Wat zijn de voor- en nadelen hiervan? Hoe besluit jouw klant wat de juiste oplossing is?

  • Decision: besluitvorming
    De klant vindt de oplossing voor zijn probleem of doelstelling en besluit bij welke aanbieder hij de oplossing voor het probleem aanschaft. Voor het creëren van content voor deze fase stel je jezelf deze vragen: welke criteria gebruikt de klant om verschillende aanbieders te vergelijken? Wat vinden kopers leuk of juist niet leuk aan de oplossing die jij biedt, als ze die vergelijken met alternatieven van andere aanbieders? Wie moet er worden betrokken in de uiteindelijke aankoopbeslissing? 

Aan de slag! 

Goed om te onthouden na het lezen van dit blog: de beschrijvingen van de buyer persona en buyers journey hoeven niet perfect te zijn, maar moeten vooral goed onderzocht zijn en geïnspireerd door betrouwbare bronnen. 

Nu je duidelijk voor ogen hebt voor wie je schrijft en voor welk moment van de klantreis, kun je aan de slag met het brainstormen! Begin met de awareness stage en zet alle vragen die jouw potentiële klant zou kunnen hebben in deze fase, op een rijtje. In een mum van tijd heb jij een lijst onderwerpen voor écht goede content. Zo ga je verder, tot je content hebt gecreëerd voor iedere fase van de buyers journey. SEO-tip: zorg voor onderwerpen die bij elkaar aansluiten en met elkaar gelinkt kunnen worden. Dat verbetert de prestaties van jouw content in zoekresultaten. 

Alle begin is moeilijk, dat geldt ook zeker voor het maken van goede content. Ga vooral aan de slag en publiceer regelmatig content. Terwijl je bezig bent, zul je merken dat het steeds gemakkelijker wordt om content te maken die jouw publiek écht aanspreekt. Wil je meer weten, of eens met ons sparren? Vinden we leuk; we horen graag van je!

Laura van der Heiden

Laura van der Heiden | Tekstschrijver

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Laura van der Heiden!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?