E-mailmarketing
E-mailmarketing
voor het opbouwen van een klantrelatie

Ga aan de slag met Hubspot. Vraag een demo aan
Een greep uit de voordelen
Personalisatie
Spreek jouw klanten aan met een persoonlijke noot. Gebruik de gegevens uit de database voor personalisatie in mailings.Simpele builder
Door de eenvoudige "drag & drop"methode stel je in een korte tijd een mooie en strakke mail samen.A/B testen
Door het uitvoeren van A/B testen ga je op basis van data de beste presterende mailings versturen, zonder dat je klanten hier iets van merken.Automatisering
Zet via de automatiseringen van HubSpot "digitale verkopers" aan het werk, welke dag en nacht business voor je genereren.Personaliseren van jouw e-mails
Wanneer jouw organisatie een stap verder wil gaan, kun je met HubSpot dynamische content blokken inzetten. Het voordeel hiervan is dat je een groot deel van de e-mails maar één keer hoeft te maken. Je vult deze vervolgens aan met één of enkele dynamische blokken, die je toewijst aan bepaalde groepen uit je CRM. Het is dan niet meer nodig om voor iedere variatie een nieuwe mailing aan te maken.
Laagdrempelig mailings maken
Het maken van mailings is binnen HubSpot eenvoudig. Net als bij andere providers (MailChimp, Spotler etc.) wordt er gebruik gemaakt van het “drag and drop” principe. Je kiest welke elementen je in jouw mailing wilt hebben en sleept deze eenvoudig naar de juiste plek. Echter, de interface van HubSpot is een stuk cleaner en heeft diverse extra opties, met name ten opzichte van Mailchimp. Daarnaast is er de mogelijkheid om een merkprofiel aan te maken, waarbij je vooraf jouw kleuren en lettertypes kunt selecteren. Vervolgens pas je deze eenvoudig toe in elementen van de e-mail.
Bij het verzenden van de e-mails kies je eenvoudig naar welke lijsten een bepaalde e-mail wordt verzonden. Idealiter ontstaan er namelijk op den duur gepersonaliseerde lijsten/groepen klanten waarnaar je specifieke content wilt sturen. In het onderdeel HubSpot CRM lees je meer over het aanmaken van lijsten.
Verbeter jouw resultaten met A/B testen
Bij het beoordelen van mailings worden het openingspercentage en het doorklikpercentage gezien als belangrijke factoren. Het onderwerp van een mailing of de specifieke inhoud heeft hierop veel invloed.
Met de A/B testen van HubSpot maak je twee variaties aan van bijvoorbeeld de onderwerpregel: variant A en variant B. In zo’n geval ontvangt bijvoorbeeld 10% van je ontvangers optie A en nog eens 10% ontvangt optie B.
Vervolgens wordt automatisch de best geopende variant bepaald, welke vervolgens wordt verzonden naar de overige 80% van de ontvangers.
Op deze manier test je welke content het beste aansluit bij jouw klantgroep. Ditzelfde is te realiseren voor berichten in de e-mail zelf.

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief
Automatisering van je e-mailmarketing
In de ideale situatie zet je e-mailmarketing in als een soort digitale verkoper, die het werk voor jou doet zonder dat een medewerker van jouw organisatie hier direct werk aan heeft. Dit is mogelijk met de automatiseringen van e-mailmarketing. In HubSpot is het mogelijk om mailings te maken voor geautomatiseerde workflows. Bekende voorbeelden hiervan zijn de welkomstmail voor nieuwe nieuwsbrief inschrijvers en de “verlaten winkelwagen” e-mail voor klanten die producten in hun bestelling nog niet hebben afgerond.
Die basis is goed, maar HubSpot gaat veel verder. Zoals eerder benoemd is het mogelijk om bepaalde eigenschappen toe te wijzen aan jouw klanten, zoals bijvoorbeeld interesses. Via HubSpot is het dan mogelijk om automatiseringen aan te zetten op basis van deze interesses. Wanneer iemand in het CRM wordt toegevoegd met “interesse X”, wordt er automatisch een mailing verzonden met persoonlijke content over die interesse.
Een ander voorbeeld hiervan is het sturen van herinneringen voor bepaalde evenementen. In de automatisering stel je in zo’n geval in dat de mailing “Afspraak herinnering” wordt verzonden op X dagen voor de datum van de gemaakte afspraak.
In het onderdeel HubSpot automatiseringen gaan we dieper in op het maken van workflows en de mogelijkheden hierin. Daar komen ook diverse voorbeelden aan bod, welke weer te combineren zijn met e-mailmarketing.