Alles over inbound marketing strategie

Image
Sanne Post
Online marketeer

Delen

Bij WebProfit werken wij voornamelijk met de inbound marketing strategie, maar wat is het eigenlijk en hoe kan jij dat inzetten in jouw bedrijf? 

Inbound marketing voor bestaande klanten

Bij inbound marketing draait alles om het publiceren van content die jouw publiek wilt zien. De content ontstaat dus vanuit de vraag van de klant. Als je als bedrijf niet weet wat de behoeftes en de vragen zijn vanuit de klant, kan het lastig zijn om een effectieve strategie te ontwikkelen om klanten aan te trekken, te binden en te motiveren. De eerste stap in de inbound marketing strategie is dus: Wie is je ideale klant en wat is de vraag vanuit deze ideale klant? Om deze vragen te beantwoorden moet je een goed beeld creëren van je klanten. 

Persona als onderdeel van jouw inbound marketing strategie

Om en goed beeld te krijgen van je klanten kan je een (buyer) persona maken. Een persona is een gedetailleerde beschrijving van je (fictieve) ideale klant. Persona’s helpen je om jouw doelgroep beter te begrijpen. Waardoor het uiteindelijk makkelijker wordt om content te maken voor specifieke behoeften, gewoontes en zorgen van verschillende soorten klanten. Een diepgaand inzicht in je verschillende persona’s stelt je in staat je marketing uitingen heel specifiek te richten op de behoeftes en uiteindelijk je marketing te personaliseren.

Persona’s helpen je bij het beantwoorden van de volgende vragen:

  • Wat is de achtergrond, het doel en de uitdaging van je klant?
  • Wat zijn hun interesses en behoeften?
  • Wat stimuleert hen?
  • Waar halen ze hun informatie vandaan?

Wil jij een (buyer) persona maken? Lees hier onze blog over het maken van (buyer) persona’s!

Inbound marketing inzetten voor potentiële klanten

De inbound marketing strategie is niet alleen bedoeld voor bestaande klanten, maar is ook een goed werkende strategie voor het binnenhalen van nieuwe klanten. Ook bij het bereiken van nieuwe klanten geldt het volgende: als je weet wie je doelgroep is, kan je heel gericht inspelen met jouw marketinguitingen. Maar hoe win je de aandacht van je doelgroep? Creëer content die relevant en waardevol is gedurende het hele aankooptraject. Dit zijn vaak verschillende soorten content die je aanbiedt aan de potentiële klant. Om een duidelijk overzicht te krijgen welke content, je wanneer moet bieden, maken wij gebruik van een buyer’s journey, ook wel bekend als de aankoopreis van de koper. 

Buyer’s journey

De buyer's journey is het actieve onderzoeksproces dat iemand doorloopt in de aanloop naar een aankoop. Het helpt je te begrijpen hoe bezoekers en leads je producten of diensten kopen. Daarnaast helpt het je ook in te leven in kopers met betrekking tot de positionering van jouw content op hun pad.

Wil jij een buyer's journey maken? Wij hebben een template gemaakt waarin jij direct aan de hand van een aantal vragen een buyer's journey kan maken!

Contentdistributie

De plaats van jouw content speelt een belangrijke rol in het succes van je content in de buyer’s journey. Zo is het niet belangrijk om informatie over betaalmogelijkheden te bieden als de potentiële klant nog niet weet wat jouw bedrijf verkoopt. Het proces van het delen, publiceren en promoten van de content wordt dus in de inbound marketing heel specifiek bepaald. Het gehele content proces wordt ook wel contentdistributie genoemd. Contentdistributie is niet alleen content wat op jouw website staat, maar betreft alle marketingkanalen waarvan jij gebruik maakt, denk aan e-mail, sociale media en blogs. Er zijn verschillende distributiekanalen waaruit je kan kiezen, dus het is belangrijk dat je de juiste kiest.

Inbound marketing in combinatie met HubSpot

Dat het belangrijk is om jouw (potentiële) klant goed te kennen en te weten wat de buyer’s journey van deze (potentiële) klant is, dat weet jij nu. Maar hoe ga je dit inzetten voor jouw bedrijf? HubSpot maakt het gemakkelijk om de buyer’s journey van de klanten heel specifiek te volgen, zodat jij meer inzicht krijgt in jouw (potentiële) klant en continu de contentdistributie te optimaliseren. Daarnaast biedt HubSpot een programma wat de marketing, verkoop- en servicegegevens naadloos met elkaar verbind. HubSpot is het programma voor jouw inbound marketing strategie. Meer weten over HubSpot of over het implementeren van jouw inbound marketing strategie? Wij gaan graag met je in gesprek!

Vraag